Ce business vand in criza antreprenorii

Data publicarii: 22-10-2008 | Afaceri

"Antreprenorii romani care, intr un trecut foarte apropiat, nu ar fi fost deloc dispusi sa vanda ceva din afacerile lor, pe fondul anticiparii unor cresteri continue, par sa inceapa sa intuiasca faptul ca situatia nu este chiar asa de buna si ca trebuie sa iasa din anumite afaceri", descrie Ioana Filipescu, managing director al Raiffeisen Investment Romania, situatia de pe piata locala.

Bancherii de investitii prezic ca vom asista in perioada imediat urmatoare la incercarea mai multor antreprenori locali de a-si vinde o parte din activele non-core sau chiar parti din businessul de baza, pentru a face rost de lichiditati intr-o perioada de criza. "Vor fi din ce in ce mai multe tranzactii si cu valori mai mici. Accesul la finantare este restrictionat sau foarte scump, iar oamenii de afaceri vor cauta alte modalitati de a obtine bani, vanzand pachete majoritare sau minoritare din business", crede Doru Lionachescu, fondator al Capital Partners. Bancherii de investitii afirma ca au fost deja contactati de mai multi antreprenori locali in acest sens. Dan Ostahie, fondatorul Altex, spune ca "fiecare companie ar trebui sa-si identifice propria "core competence" ca strategie de criza, pentru ca poate castiga cota de piata. Pentru asta ar trebui sa arunce sacii cu nisip care nu sunt necesari, adica sa renunte la activitatile conexe, care nu mai sunt utile si te pot trage in jos. Este bine sa le externalizezi sau sa renunti la ele", spune Ostahie.

Bancherul de investitii Doru Lionachescu afirma ca vor urma tranzactii importante in industria alimentara - in primul rand, va exista o reasezare in sectorul serviciilor financiare, incluzand fuziuni, restructurari, inchideri de banci, vanzari de retele locale, si va urma si o reasezare a industriilor adiacente celei imobiliare, respectiv segmentul de constructii, din care antreprenorii locali vor dori sa iasa. La randul sau, Ioana Filipescu arata ca mediul nu este favorabil vanzatorilor in acest moment. "Acum, din punct de vedere conduita prudentiala, nu ar trebui nici sa vinzi si nici sa cumperi, ci sa astepti", puncteaza bancherul de investitii. Ea anticipeaza falimente in mai multe industrii, pe fondul lipsei de finantare, renuntarea la unele investitii si o economie locala din ce in ce mai restransa.

"Vor fi, pe de o parte, falimente. Cu siguranta, vom vedea falimente. In ceea ce priveste afacerile noi, start-up-urile, nu a fost niciodata prea usor sa-ti finantezi o idee de succes, dar acum va fi, pentru o perioada si mai grea", arata Ioana Filpescu. Ea mai spune ca economia se contracta, se va micsora, multe firme disparand. "Fondurile de investitii pe care criza economica actuala le-a surprins cu lichiditati mari nu se afla intr-o situatie foarte proasta. Chiar daca se va reduce scara si, implicit, randamentele la revanzare vor fi mai mici," mai afirma oficialul Raiffeisen Investment, care a intermediat, in acest an, doua dintre cele mai mari tranzactii de pe piata locala, vanzarile Asiban si Labormed. Ea adauga faptul ca banca de investitii are, in acest moment, doua mandate de achizitii care sunt puse on hold pana in ianuarie 2009, in asteptarea ieftinirii "tintelor". "Practic, fiecare zi aduce o schimbare, de exemplu, este putin probabil ca valori de tranzactie negociate cu o luna in urma sa mai stea in picioare astazi", puncteaza bancherul.

Parerea este impartasita si de omul de afaceri Ovidiu Tender, proprietar al unui grup de firme in Romania, Serbia si Spania, care spune ca, acum, are blocate toate investitiile anuntate recent, din lipsa de finantare, dar ca nu se gandeste sa vanda nici active si nici parti din business, intrucat preturile sunt foarte jos. O parere similara are patronul Bancii Carpatica si al Grupului Atlassib, omul de afaceri Ilie Carabulea, care ii sfatuieste pe cei care vor sa vanda parti de business sau chiar afaceri intregi sa mai astepte, "pentru ca vor vinde pe nimic".

"Daca pot, sa ia credite de la banci, care nu sunt chiar atat de scumpe. Doar bancile care au probleme incearca sa-si scoata parleala acum", puncteaza omul de afaceri, care se imprumuta de la UniCredit si BRD, nefolosind serviciile institutiei de credit pe care o patroneaza.

Viorel Micula, unul dintre cei doi proprietari ai grupului de firme European Drinks, crede, in schimb, ca FMCG-ul nu este atat de puternic afectat de criza financiara. "Cred ca industria alimentara este unul dintre cele mai bune businessuri din lume, daca o comparam cu cea de automobile sau aeronautica. Este un business mult mai stabil", spune unul dintre fratii Micula.

"Noi ne uitam la ceea ce se intampla in piata, analizam oportunitatile din piata. Suntem curtati de multe firme, in special straine, care sunt interesate de toate businessurile noastre, atat de food, cat si de bere sau de turism. Pe partea de investitii se simt efectele crizei, in conditiile in care lumea este speriata", afirma omul de afaceri. Celalalt proprietar al businessului, Ioan Micula, spune, la randul sau, ca "accesul la credite va fi mai greu la anul, noi ne gandin tot timpul si la alte surse de finantare".

Business Standard

Ultimele stiri pe BankNews.ro: