De ce apar constant 'baloane' in economie?
Data publicarii: 23-10-2008 | InternationalUmflarea exagerata a pietei este una dintre anomaliile majore ale sistemului capitalist. Asa numitele baloane apar in variate zone ale economiei. In Romania, multi ani, a fost in sectorul imobiliar, preturile crescand intr-o perioada scurta cu procente uriase. Actuala criza globala isi are originea tot intr-un astfel de balon, iar ceea ce experimentam acum este, de fapt, spargerea inevitabila a sa si reasezarea pietei pe calapodul firesc.
De ce apar atat de frecvent? Explicatiile si teoriile sunt nenumarate si nu vin doar din zona economistilor, ci si din cea a psihologilor sau sociologilor. In esenta, piata este o interactiune lucrativa a indivizilor si, in consecinta, toate mecanismele sau devierile ei pot fi vazute si prin prisma resorturilor psihice ale oamenilor.
Potrivit psihologilor, oamenii sunt extrem de sensibili la ceea ce vad in jurul lor. Vestea ca un vecin s-a mutat intr-o casa mai mare sau ca si-a mai cumparat inca o masina, le da o stare de disconfort care nu va disparea decat cand ajung la nivelul celui sau celor care ii servesc drept reper. E o contagiune specifica psihologiei maselor cu impact puternic asupra unui sector economic. S-a intamplat asa in 1929 cu piata bursiera, in 1999 cu piata tehologiilor IT si in 2006 cu cea de real-estate.
Intr-un studiu efectuat in urma cu un an, voluntarilor li s-a dat de ales intre doua variante ipotetice: sa aiba un venit lunar mai mult decat confortabil, de 10.000 de dolari, insa restul colegilor sau prietenilor sa castige 20.000 dolari, sau sa aiba un salariu mult mai modest, de 5.000 de dolari, in conditiile in care cunoscutii nu castiga decat 3.000. Cei mai multi au optat pentru a doua varianta, desi avantajele primei optiuni erau evidente. Autorii experimentului explica rezultatele prin tendinta oamenilor de a se raporta la cei din jurul lor si de a-si defini statutul sau bunastarea prin ceilalti.
Psihologia maselor are o putere explicativa si mai consistenta cand analizam decizia investitionala a brokerilor. Exceptie facand marii investitori, precum Buffett, care au reusit sa se discocieze de la curentul general in momentele cheie, majoritatea traderilor cumpara actiunile care par sanatoase la un moment dat si le neglijeaza pe cele cu probleme. Aceasta duce la o umflare exagerata a pretului titlurilor cumparate in masa. Insa, la primul semn de slabiciune, toti au tendinta sa le vanda cat mai repede, de cele mai multe ori pretul obtinut fiind, in medie, mai mic decat cel de cumparare.
Niciunul dintre modelele economice sau investitionale clasice nu includ, ca variabila, psihologia maselor. Abia in ultimii ani economistii au facut echipa cu psihologii si neuropsihologii pentru a gasi o formula mai eficienta.
Desigur, baloanele pietei nu pot fi explicate in intregime prin prisma psihologica. Majoritatea se bazeaza pe un mix de "ingrediente" precum frauda, politicile gresite ale guvernelor, jocurile de interese ale grupurilor economice, naivitatea si credulitatea oamenilor.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut