Cum sa-ti intretii si cultivi relatiile

Data publicarii: 11-11-2008 | HR/Cariere

In aceasta perioada de incertitudine economica sunt putini cei care pot spune cu hotarare ca job-ul lor este sigur. Daca situatia in actuala companie se inrautateste si gasirea unui alt loc de munca devine o necesitate, reteaua de cunoscuti si prieteni formata in timp isi poate spune decisiv cuvantul.

Cu cat reteaua de cunostinte este mai vasta si mai solida, cu cat ai mai multi cunoscuti pe care ii poti suna sau care te pot suna pentru sfaturi, informatii, referinte sau recomandari, cu atat sansele de a-ti gasi un nou job, de a avansa in cariera sau, dupa caz, de a-ti consolida afacerea, sunt mai mari.

De aceea largirea permanenta a lantului de cunostinte ar trebui avuta in vedere in orice etapa a carierei. "Reteaua de cunostinte este unul dintre acele lucruri pe care unii oamenii in mod natural le au in vreme ce altii nu. Multi oamenii cred ca o retea se creeaza vanand persoane cheie, insa abordarea cea mai eficienta este cea de cultivare in timp a ei, de dezvoltare naturala", spune Ivan R. Misner, fondatorul BNI, o organizatie de tip retea sociala profesionala cu peste 110.000 membri in 39 de tari.

Misner adauga ca aceasta deprindere nu se invata in nicio scoala, nici macar in cea de afaceri. Este un lucru pe care il deprinzi singur, in functie de abilitatile si deschiderea personala. "Cei mai multi profesori nu au avut niciodata o afacere pentru a intelege cat de importante sunt relatiile, de aceea nu pun niciun accent pe acest aspect".

Un sondaj efectuat de BNI a aratat ca 87% din respondenti nu au avut in facultate cursuri in care sa se mentioneze importanta relatiilor. Potrivit unui alt sondaj al BNI 73% dintre oamenii de afaceri chestionati recunosc ca o mare parte a succesului afacerilor lor se datoreaza lantului de cunostinte.

Plecand de la aceste rezultate, Misner a elaborat o strategie de cultivare a retelelor pe care o pot invata si cei care nu au un talent innascut de relationare. El si-a structurat teoria pe mai multe planuri, toate referindu-se la practici ce trebuie exersate constant.

De exemplu, unul dintre planuri vizeaza imbunatatirea abilitatilor de a face o buna impresie inca din primele momente ale unei intalniri. Psihologii spun ca de regula oamenii isi fac o parere despre alta persoana in primele sapte secunde ale intalnirii, de aceea in astfel de momente fiecare gest sau detaliu are o mare importanta.

Limbajul trupului joaca un rol decisiv la acest nivel. Misner a identificat patru aspecte care trebuie avute in vedere in mijlocul unui eveniment unde sunt oportunitati de stabilire a unor noi contacte, precum o petrecere organizata de companie, o conferinta, simpozion etc.

Mai intai privirea. Cand interactionezi cu o persoana noua trebuie sa o privesti direct, sa nu lasi impresia ca incerci sa o eviti uitandu-te pe langa el sau in alte directii. Miscarea si pozitia mainilor, de asemenea, trebuie controlate. Mainile incrucisate pe piept trimit interlocutorului mesajul ca esti plictisit sau neinteresat de ceea ce spune. Pozitia corpului poate usor trada starea interioara de accea e bine sa eviti posturile care tradeaza oboseala sau indiferenta. Expresia faciala are o mare insemnatate, deoarece poti atrage sau respinge oameni in functie de mimica afisata.

Dincolo de limbajul trupului, la fel de important este si limbajul efectiv. Ceea ce spui are un impact covarsitor. Misner recomanda abordarea unor subiecte deschise, orientate spre cel din fata. "Vorbeste despre ceea ce vezi ca il framanta pe el mai mult. O astfel de atitudine produce o prima impresie foarte puternica deoarece oamenii te vor fixa in minte ca pe unul interesat de problemele lor".

George Trifu

Ultimele stiri pe BankNews.ro: