Romanii dau mai mult pe bautura decat pe cultura
Data publicarii: 17-11-2008 | LifestyleRomanii au alocat anul trecut pentru bauturi alcoolice si tutun 6,5% din bugetul propriu, in timp ce pentru educatie au cheltuit numai o,8% din venituri, noteaza Adevarul. Mancarea, bautura si tigarile sunt in topul cheltuielilor pe care le fac romanii. In coada listei sunt cultura, sanatatea si educatia.
Tigarile si berea sunt mai importante decat educatia si igiena. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, (INS), in 2007, 41% din bugetul familiei s-a dus pe mancare si bauturi nealcoolice, in timp ce o proportie de 6,5% a fost rezervata tigarilor si alcoolului.
Daca ar fi sa facem un calcul simplu, o familie cu un venit lunar de 2.500 de lei cheltuie cel putin 170 de lei pe luna pentru bauturi alcoolice si tigari si 1.000 de lei pe mancare si sucuri, in timp ce, pentru educatie de exemplu, aloca numai 20 de lei.
Cumparaturi, in functie de obisnuinte
Statisticile din ultimii trei ani arata o tendinta de crestere a sumelor alocate pentru satisfacerea acestor vicii (5,8% in 2005, respectiv 6% in 2006). In schimb, se inregistreaza o scadere a cheltuielilor pentru produsele de ingrijire corporala, adica pentru sapun, deodorante sau pasta de dinti. De exemplu, in 2006 am dat cu 1% mai putini bani pentru igiena personala decat in 2005.
Potrivit sociologului Marius Pieleanu, romanii isi fac cumparaturile in functie de obisnuinte, iar consumul de alcool este una dintre ele. " Faptul ca se dau din ce in ce mai multi bani pe alcool si tutun nu este o revelatie statistica a ultimilor ani. Pur si simplu asta este starea noastra. Nu avem obisnuinta de a ne investi banii in altceva decat in asigurarea confortului, ca sa zic asa, individual. Alcoolul este unul dintre elementele confortului.
Povestea este mai lunga si tine de istorie culturala a romanilor, pentru ca noi avem o traditie indelungata a consumului de alcool", ne-a spus sociologul. In opinia acestuia, cu cat castigam mai multi bani, cu atat consumam mai mult alcool. " Nu ne poate schimba nimic, pentru ca acesta este modul nostru de a fi", a adaugat prof. Pieleanu.
Referindu-se la faptul ca romanii prefera sa scoata mai degraba bani din buzunar pentru asigurarea "confortului individual" decat pentru igiena, sociologul a precizat ca acest gest este rezultatul unei carente de educatie in domeniul sanitar: " Daca nu avem constiinta igienei corporale, atunci nu cumparam produse specifice, ci cumparam produse in functie de obisnuintele noastre".
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara