Romanii dau mai mult pe bautura decat pe cultura
Data publicarii: 17-11-2008 | LifestyleRomanii au alocat anul trecut pentru bauturi alcoolice si tutun 6,5% din bugetul propriu, in timp ce pentru educatie au cheltuit numai o,8% din venituri, noteaza Adevarul. Mancarea, bautura si tigarile sunt in topul cheltuielilor pe care le fac romanii. In coada listei sunt cultura, sanatatea si educatia.
Tigarile si berea sunt mai importante decat educatia si igiena. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, (INS), in 2007, 41% din bugetul familiei s-a dus pe mancare si bauturi nealcoolice, in timp ce o proportie de 6,5% a fost rezervata tigarilor si alcoolului.
Daca ar fi sa facem un calcul simplu, o familie cu un venit lunar de 2.500 de lei cheltuie cel putin 170 de lei pe luna pentru bauturi alcoolice si tigari si 1.000 de lei pe mancare si sucuri, in timp ce, pentru educatie de exemplu, aloca numai 20 de lei.
Cumparaturi, in functie de obisnuinte
Statisticile din ultimii trei ani arata o tendinta de crestere a sumelor alocate pentru satisfacerea acestor vicii (5,8% in 2005, respectiv 6% in 2006). In schimb, se inregistreaza o scadere a cheltuielilor pentru produsele de ingrijire corporala, adica pentru sapun, deodorante sau pasta de dinti. De exemplu, in 2006 am dat cu 1% mai putini bani pentru igiena personala decat in 2005.
Potrivit sociologului Marius Pieleanu, romanii isi fac cumparaturile in functie de obisnuinte, iar consumul de alcool este una dintre ele. " Faptul ca se dau din ce in ce mai multi bani pe alcool si tutun nu este o revelatie statistica a ultimilor ani. Pur si simplu asta este starea noastra. Nu avem obisnuinta de a ne investi banii in altceva decat in asigurarea confortului, ca sa zic asa, individual. Alcoolul este unul dintre elementele confortului.
Povestea este mai lunga si tine de istorie culturala a romanilor, pentru ca noi avem o traditie indelungata a consumului de alcool", ne-a spus sociologul. In opinia acestuia, cu cat castigam mai multi bani, cu atat consumam mai mult alcool. " Nu ne poate schimba nimic, pentru ca acesta este modul nostru de a fi", a adaugat prof. Pieleanu.
Referindu-se la faptul ca romanii prefera sa scoata mai degraba bani din buzunar pentru asigurarea "confortului individual" decat pentru igiena, sociologul a precizat ca acest gest este rezultatul unei carente de educatie in domeniul sanitar: " Daca nu avem constiinta igienei corporale, atunci nu cumparam produse specifice, ci cumparam produse in functie de obisnuintele noastre".
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri