De ce managerii buni iau decizii proaste
Data publicarii: 01-03-2009 | HR/CariereDezastrul financiar din ultimul an a aruncat o lumina negativa asupra capacitatii managerilor de a-si feri companiile de falimente. Dupa ce a studiat cativa ani procesul de luare a deciziilor, Sydney Finkelstein, profesor de business la Universitatea din Dartmouth, a identificat cateva vulnerabilitati in ratiunea managerilor, care, necorectate la timp, ii pot face pana si pe cei mai experimentati lideri victime ale propriilor decizii.
Principala greseala a acestora, este, conform lui Finkelstein, tendinta de a se increde prea mult in experientele trecute. Managerii uneori rezolva o situatie aplicand o formula trecuta, dovedita eficienta intr-un context asemanator. Exemplul cel mai bun este cel al lui Dick Fuld de la Lehman Brothers. In anii '90 a salvat compania dupa criza LTCM. Zece ani mai tarziu a crezut ca o poate face din nou, utilizand aceeasi strategie. Dupa cum se stie, Lehman si-a inchis acum portile, falimentul sau ducand criza financiara intr-o etapa mult mai adanca.
"Vorbim intotdeauna despre cat de importanta este experienta. Cred ca supralicitam acest aspect, deoarece nu intotdeauna un model experimentat in trecut este valabil pentru un eveniment prezent. Ne incredem in strategii care se pot dovedi nefaste", spune Finkelstein.
O a doua greseala este promovarea interesului personal. Multi manageri nu realizeaza ca interesul personal opereaza la un nivel subconstient in procesul lor decizional. Aici, poate fi dat ca exemplu directorul Merrill Lynch, John Thain. Desi compania sa era la marginea prapastiei, salvata doar prin unirea fortata cu Bank of America, el nu si-a putut reprima dorinta de a-si renova propriul birou, afacere de aproape 150.000 dolari, si acordarea de bonusuri de peste 4 miliarde de dolari cu putin timp inainte de fuziune, o parte a acestora revenindu-i chiar lui.
O a treia greseala consta in folosirea de idei preconcepute. Liderii folosesc adesea astfel de idei iar, in unele cazuri, se dovedesc fatale. In timpul uraganului Katrina, seful Comisei de Urgenta a decis ca situatia din New Orleans, orasul lovit in plin de uragan, nu este critica, deoarece vazuse la televizor un grup de persoane care petreceau in centrul orasului. Lipsa sa de reactie a dus la punerea in pericol a catorva mii de locuitori.
A patra greseala identificata de Finkelstein este atasarea. Atasarea de oameni, locuri sau lucruri. Un exemplu este greutatea cu care unii manageri renunta la divizii construite in timp indelungat, cu efort sustinut. Chiar daca afacerea se afla in lipsa cronica de lichiditati, multi lideri amana pana in ultima clipa vanzarea unor parti ale companiei.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri