De ce dau faliment firmele din Romania?
Data publicarii: 09-07-2009 | AfaceriCosturile mari, lichiditatile insuficiente si strategiile slabe sunt principalele cauze ce duc la insolventa companiilor. Foarte multi manageri s-au imbatat cu licoarea succesului in ultimii ani, cand afacerile lor au inregistrat cresteri spectaculoase, iar acum nu stiu cum sa faca fata crizei.
Foarte multe dintre companiile din Romania nu au intocmit planuri realiste si bine puse la punct de combatere a crizei financiare, motiv pentru care acestea risca sa intre in faliment.
Problema cea mai mare cu care se confrunta firmele din Europa si, implicit, din tara noastra, este cea a costurilor ridicate, 39% din falimentele din acest an fiind provocate din aceasta cauza, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta A.T. Kearney.
Alte motive frecvente pentru care firmele intra in incapacitate de plata sunt lichiditatile insuficiente (38%), reactia necorespunzatoare a conducerii fata de criza (34%), conflictele la nivel de management (20%), criza din industrie (17%) si problemele fiscale (4%), potrivit concluziilor studiului in care au fost analizate peste 1.200 de cazuri de insolventa la nivelul Europei.
Chiar daca ne aflam in plina criza financiara, doar 15% din companii si-au creat o strategie de "restructurare sustenabila", informeaza studiul citat.
Oamenii de afaceri, fara colac de salvare
Cu toate ca problemele sunt, in mare parte, legate de lipsa unor planuri concrete, majoritatea companiilor se concentreaza pe masuri la nivel operational si reactioneaza prin suplimentarea lichiditatilor (62%), cooperarea cu clientii si furnizorii (46%) si aplicarea unor programe de reducere a costurilor (42%).
In Romania, majoritatea managerilor s-au bucurat in ultimii ani cand companiile lor au inregistrat cresteri spectaculoase, iar acum nu stiu cum sa treaca de criza si apeleaza, uneori, la planuri devastatoare pentru companiile pe care le conduc.
"Antreprenorii si managerii din state precum Romania, care in ultimii ani si-au dezvoltat afacerile pe rate de crestere de 20%-25%, au castigat incredere in capacitatile proprii si au inceput sa creada ca pot obtine aceleasi ritmuri de crestere, in pofida crizei", afirma Michael Weiss, vicepresedintele A.T. Kearney.
O parere asemanatoare are si Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), care considera ca "mediul de business se afla in stare de soc". Pogonaru estimeaza ca pietele economice din Romania vor avea foarte mult de suferit in perioada imediat urmatoare.
"Trebuie sa ne asteptam la din ce in ce mai multe reduceri de personal. Criza este amplificata si de perceptiile negative cauzate de aflarea rezutatelor financiare din prima perioada a anului, precum si de evolutia pietelor externe", a declarat, pentru "Adevarul", Florin Pogonaru.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut