Internetul romanesc, cenusareasa publicitatii

Data publicarii: 09-10-2009 | Media

Desi este in plina dezvoltare si atrage din ce in ce mai multi clienti, mediul online din Romania nu isi "adjudeca" mai mult de 3% din totalul investitiilor in reclama. Pentru a ajunge cel mai cautat mediu de promovare, internetul trebuie sa lupte cu o anomalie specific romaneasca: suprematia publicitatii TV.

Desi investitiile publicitare totale din Marea Britanie au scazut cu 16,6% in ianuarie-iunie 2009 fata de aceeasi perioada a anului trecut, publicitatea online a crescut cu 4,6%, ajungand la 1,75 miliarde de lire sterline.

Astfel, internetul a ajuns sa detina o cota de 23,5% din piata de publicitate, detronand pentru prima oara televiziunea, care a reusit sa atraga doar 21,9%. Presa scrisa a "luat" 18,5% din publicitate, direct marketing-ul - 11,5%, outdoor-ul - 4,8%, iar radioul, numai 3,3%.

In Romania, internetul se afla la inceput de drum, dar "promite". Potrivit estimarilor lui Sorin Doru, director general al companiei de consultanta Media Hub, in primele sase luni ale acestui an, internetul a "avut parte" de numai 3% din totalul incasarilor din publicitate. "Regina" publicitatii de la noi ramane televiziunea, care a avut, in opinia lui Doru, aproximativ 65% din piata. Aceasta a fost urmata de ziare si reviste, ce au insumat 15%, radio (10%) si outdoor (7%).

Dragos Stanca, Managing Director la F5 WebCorp, divizia de new media a trustului Realitatea-Catavencu, este mai optimist, apreciind ca peste 6% din totalul cheltuielilor publicitare din prima jumatate a anului a mers catre internet. "Daca adaugam si Google, Yahoo si alti playeri world wide (n.r. - jucatori internationali), probabil ca tindem spre 10%", spune Stanca.

Ultima optiune a advertiserilor

Totusi, mediul online mai are mult de "tras" pana sa ajunga sa detroneze televiziunea si in Romania. Daca, de-a lungul timpului, internetul s-a confruntat cu o arie de penetrare mica si cu lipsa unui sistem de masurare a audientei, probleme "pe cale de disparitie" in prezent, online-ul este, totusi, ultima optiune a advertiserilor autohtoni.

Orlando Nicoara, director general la Media Pro Interactiv (divizia de internet a grupului MediaPro), spune ca televiziunea este in continuare mediul principal de promovare de la noi pentru ca are rezultate, este "inca" un mediu ieftin, iar acoperirea data este foarte mare.

De altfel, suprematia televiziunii in ceea ce priveste investitiile publicitare din Romania este o anomalie. In majoritatea tarilor dezvoltate, veniturile din publicitate sunt echilibrate. Spre exemplu, in Marea Britanie, in 2004, televiziunea avea 25,8% din piata, mai putin decat printul (47,8%).

In acelasi an, internetul britanic detinea 3,2% din totalul sumelor investite in reclama. Insa nu trebuie uitat ca, la englezi, tarifele practicate de posturile TV sunt uriase, clientii preferand, din cauza crizei, sa se mute pe internet. La noi, televiziunile au aparut "ca ciupercile dupa ploaie" si advertiserii, datorita scaderilor de pret, dar si din comoditate, au continuat sa se promoveze pe aceste canale.

Clientii publicitari se indreapta timid catre internet, mediu cu care nu au fost familiarizati. Orlando Nicoara spune ca internetul trebuie "sa se focuseze pe industriile care «sufera», auto sau imobiliare, si sa dovedeasca clientilor din aceste domenii eficienta mediului online.

Potrivit lui Stanca, "trendul" din Marea Britanie va ajunge si in Romania, odata cu cresterea ariei de penetrare a internetului la peste 60%.

Integral in Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: