Spirala cresterii accizelor adanceste scaderea consumului
Data publicarii: 27-10-2009 | EconomieReprezentantii companiilor considera ca majorarea accizelor in conditii de criza afecteaza grav economia si va genera scumpiri in lant pentru aproape toate categoriile de produse.
Intr-o perioada in care companiile locale au fost greu incercate de criza financiara, o eventuala majorare a impozitelor ar putea avea consecinte dezastruoase asupra consumului, sustin specialistii. Incepand cu anul 2010, vor fi majorate preturile pentru o serie de produse de baza, precum alimente, tigari, carburanti si bauturi, ca urmare a majorarii accizelor si deprecierii monedei nationale in raport cu euro.
Analistii economici considera ca, in conditiile in care banii din imprumuturile externe vor intarzia sa apara, pe fondul neincrederii generate de turbulentele de pe scena politica romaneasca, majorarea taxelor si impozitelor ramane o modalitate la indemana pentru atragerea banilor necesari acoperirii cheltuielilor bugetare.
"Chiar daca marirea taxelor si impozitelor ar putea fi inevitabila in cursul anului viitor, consider ca masura trebuie sa fie amanata cat mai mult posibil, intrucat spirala cresterii taxelor adanceste scaderea consumului si accentueaza fenomenul de criza", a declarat analistul economic Aurelian Dochia.
Ideea este sustinuta si de reprezentantii companiilor, care considera ca o astfel de masura ar arunca economia in aer si va genera scumpiri in lant pentru aproape toate categoriile de produse. In industria alimentara, spre exemplu, majorarea accizelor pentru carburanti si energie electrica va conduce la cresterea preturilor alimentelor cu 10% pana la 15%, in conditiile in care utilitatile detin o pondere de pana la 7% din costul total de productie, ne-a declarat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicale din Industria Alimentara (FSIA).
"Situatia va fi diferita in functie de sectoarele de activitate, insa va fi afectat intreg lantul de distributie, de la producatori pana la transportatori si comercianti. In industria alimentara, 1 ianuarie 2010 vine cu modificari de preturi si datorita dependentei de materia prima din import, ca urmare a deprecierii monedei nationale in raport cu euro", a explicat Dragos Frumosu.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză