Prelungirea crizei politice poate bloca industria de publicitate

Data publicarii: 09-11-2009 | Media

Eventuala prelungire a crizei politice si continuarea ei cu alegeri anticipate vor influenta puternic piata media autohtona, care se va confrunta oricum, in primul tri-mestru al anului viitor, cu perioada cea mai dificila a crizei, considera Silviu Ispas, presedintele Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT). Acest scenariu ar putea agrava declinul publicitatii in print, pana la finele anului, la mult peste 50%.

"Bugetele provenite din campaniile electorale nu vor compensa pierderile aduse de blocarea industriei timp de sase luni", a explicat Ispas, managing director al regiei ARBOmedia si al editorului de presa locala EMI Romania. Factorul politic a influentat deja dinamica pietei de print in septembrie. Daca anii trecuti luna era una dintre cele mai bune din an ca incasari din publicitate, acum a fost, pentru majoritatea companiilor de presa, cea mai slaba perioada sau comparabila cu ianuarie-februarie. "Luna octombrie e mult mai buna decat septembrie, dar acest lucru nu inseamna ca am speranta ca totul sa se stabilizeze", a declarat managerul, adaugand ca, in primele trei trimestre, piata de publicitate in print s-a redus cu peste 50%. "Unii au scazut mai mult, altii mai putin, dar daca ne luam dupa monitorizari, ca proprietar sau administrator de ziar national plangi", a explicat Ispas. Potrivit acestuia, ziarele locale au scazut mai putin decat cele nationale, iar veniturile din publicitate s-au redus cu 35-50%. In cazul presei locale, exista situatii in care veniturile din mica publicitate sunt similare celor din 2008.

Declinul va continua pentru unele companii si anul viitor, mai ales ca primul trimestru se anunta a fi cel mai dificil de pana acum, in conditiile in care in 2009 au rulat si bugete aprobate in 2008, un an bun pentru publicitate. "Vor exista insa si produse care vor creste anul viitor, depinde de segment, de tipul de produs", a spus Ispas, un rol important in acest sens avandu-l strategiile adoptate de manageri si diminuarea numarului de publicatii de pe piata.

Nici pentru Ziarul de Iasi si Viata Libera din Galati, ultimele doua publicatii locale ramase in portofoliul EMI Romania, anul nu adus profitabilitatea. "Impactul real al masurilor de reducere a costurilor a fost vizibil dupa luna iulie, astfel ca cele doua ziare sunt profitabile din august pana in prezent. La nivelul intregului an, nu sunt", a adaugat managerul. Businessul ziarului Viata Libera este insa mai bun, deoarece include si o tipografie si o retea de difuzare. Pentru cele doua publicatii se cauta insa cumparatori. Compania elvetiana Goldbach Media Group, care a preluat, la finele lui 2008, businessul global al ARBOmedia, inclusiv EMI, a vandut deja actiunile detinute in cadrul publicatiilor Monitorul de Cluj, Monitorul de Sibiu, Monitorul de Medias, Monitorul de Alba si Obiectiv-Editie de Vaslui. Preluarea EMI de Goldbach Media Group a stopat si dezvoltarea parteneriatului companiei cu Media Sud Europe, grup controlat de familia Paunescu si care include publicatiile Curierul National, Gazeta de Sud, Gazeta de Olt si postul B1 TV. Planurile initiale prevedeau gruparea operatiunilor de print si TV ale celor doua entitati si extinderea cu o retea de televiziuni locale. Tot din cauza necontinuarii investitiilor Goldbach in print, noua tipografie de la Iasi este inchisa. Daca pe segmentul de presa investitiile au fost stopate, in cazul regiei de vanzari de publicitate ARBOmedia se doreste extinderea. Regia a lansat recent proiectul ARBOradio, ce cumuleaza o retea de 37 de posturi radio locale, independente, din 20 de judete.

"In presa locala avem circa 46 de publicatii, pe radio vizam 70-80 de posturi si extinderea pe segmentul TV", a conchis Silviu Ispas. ARBOradio isi propune sa acopere inca 11 judete pana la finele anului.

Business Standard