Gatitul acasa scuteste banii dati pe iesirile la masa in oras
Data publicarii: 17-11-2009 | LifestyleCriza economica schimba obiceiurile de consum. Dupa o perioada in care erau disperati dupa telefoane mobile, aparate foto, LCD-uri si electrocasnice mari, romanii se orienteaza spre aparatele care ii ajuta sa faca economii.
Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata s-au redus cu 42,3% in primele noua luni, la un miliard de euro, fata de ianuarie-septembrie 2008, in pofida revenirii pietei in trimestrul al treilea, comparativ cu cel de-al doilea, pe fondul crizei economice si scaderii veniturilor, arata un studiu GfK.
Sectoarele electrocasnicelor mici si telecomunicatiilor au scazut cu 23,2% si 28,6% in primele trei trimestre ale anului. Vanzarile de electrocasnice mari au avut un trimestru ceva mai bun, comparativ cu inceputul anului 2009, dar fata de 2008 vanzarile au scazut cu 37,6%. Electronicele de larg consum au scazut, de asemenea, cu 43,3%, in timp ce sectorul foto a inregistrat o descrestere de 46,9% in 2009. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut cea mai slaba performanta, scazand cu 50,8%, respectiv cu 53,2%.
Piata electrocasnicelor mici a fost mai rezistenta in fata crizei spre deesebire de celelalte sectoare, rata de scadere diminuandu-se usor, la 25% in trimestrul trei, de la 27,6% in aprilie-mai.
Vanzarile de electrocasnice mici in al treilea trimestru au fost de 18 milioane de euro, cea mai mare valoare din acest an.
O alta categorie, aceea a aparatelor de preparare a alimentelor, a avut un trimestru mai bun. Cererea mare de masini de tocat si mixere manuale a determinat vanzari mai mari decat in trimestrul trei al anului trecut. Atat robotii de bucatarie, cat si blenderele manuale si aparatura de bucatarie au avut o evolutie pozitiva in timpul anului.
"Criza financiara a schimbat comportamentul oamenilor, acestia prefera mai degraba sa gateasca acasa, decat sa iasa la masa in oras", se precizeaza in studiu.
Telefoanele mobile si smart au raportat, in iulie-septembrie, o scadere de 33,5%, la 61 milioane de lei, fata de trimestrul trei din 2008, cererea fiind sustinuta de diminuarea preturilor de vanzare si de noutatea tehnologiei incorporate in noile modele.
Scaderea imprumuturilor de nevoi personale, investitiile straine mai reduse, scaderea venitului consumatorilor, rata somajului mai mare, slabirea monedei locale si lipsa lichiditatilor care afecteaza anumiti retaileri au determinat in trimestrul trei reducerea vanzarilor de electronice de larg consum cu 45%.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private