Ce spune psihologul despre retelele de socializare si e-mail
Data publicarii: Astazi, 02-12-2009 | LifestyleFolosirea emoticoanelor pentru a exprima starile emotionale, protectia anonimatului in multe dintre discutiile pe internet, trimiterea de mailuri care, de multe ori, inlocuiesc intalnirile directe, fata in fata, arata cat de mult s-a schimbat comportamentul romanilor utilizatori de internet in ultimii zece ani.
Mai mult, dezvoltarea retelelor sociale in Romania, cum sunt Facebook, Hi5, LinkedIn, a platformelor de microblogging, cum ar fi Twitter, a platformelor de sharing de continut video, YouTube sau Trilulilu, dar si extinderea jocurilor online au influentat si mai mult comportamentul utilizatorilor de internet, spun psihologii.
"Platformele Facebook si altele de acest gen au un rol bun pentru a ne promova afacerile, cursurile, pentru a stabili un prim contact cu un altul. Pe termen lung insa, sunt destul de daunatoare, la fel ca internetul in general; creeaza dependenta si compenseaza unele nevoi pe care persoanele nu si le recunosc si nu si le satisfac. A vorbi cu 50 de persoane pe Facebook e ca si cum ai vorbi cu adevarat cu un prieten in privat, direct, nemijlocit. Aceste platforme pot crea dependenta", declara pentru Business Standard Cristiana Alexandra Levitchi, psihoterapeut si psiholog clinician, mentionand ca multe persoane din lumea moderna folosesc mecanismul de aparare al eului numit "socializare". Socializarea, ca si activismul compulsiv, arata ca persoana fuge de sentimente si ganduri dureroase, refuzand sa si le asume. Persoana care socializeaza compulsiv nu intra in relatii de durata, ci in relatii superficiale, aparente. Este "prietena" cu toata lumea si nu are limite si granite clare, spun psihologii.
Comunicarea prin e-mail creste nivelul de insingurare
De asemenea, desi comunicarea prin e-mail a devenit vitala in zilele noastre si are foarte multe avantaje, folosirea cu preponderenta a e-mailului si utilizarea tot mai putin a discutiei directe, intre patru ochi, creste nivelul de insingurare. "Desi suntem prieteni cu o groaza de lume pe Facebook, de fapt suntem singuri daca nu socializam fata in fata cu acele persoane si nu impartasim cu ele din timpul nostru", argumenteaza Cristiana Levitchi.
Mai este o problema a e-mailului: nu intotdeauna informatiile care circula prin acest canal de comunicare sunt reale. "Multe e-mailuri incep cu: «S-o ajutam pe X; sau Cutare o sa-ti trimita bani daca te inchini de sapte ori» toate terminandu-se cu: «trimite mai departe» si cu o amenintare verbala «daca nu trimiti, o sa ai sapte ani de ghinion». Aceste e-mailuri se adreseaza partii naive din noi care este usor manipulata prin apelarea la frica - una dintre starile ancestrale ale noastre. Scopul acestora este de strangere de e-mailuri ale persoanelor care trimit mai departe in lant", explica Levitchi.
Pe de alta parte, mai spune psihologul, este nevoie sa cunoastem modul igienic de a trimite un e-mail. Acest argument este impartasit si de producatorii de solutii de securitate IT care spun ca folosirea unui program antivirus trebuie dublat si de o vigilenta sporita din partea consumatorilor, atat cand utilizeaza internetul, cat si cand acceseaza mailul, 85% din traficul pe mail fiind spam, iar 0,3% din totalul mesajelor continand atasamente infectate cu programe periculoase.
"Categoric, orice computer ar trebui sa aiba instalata o suita de securitate. Pe langa aceasta, pentru folosirea in conditii cat mai sigure a mailului, utilizatorii ar trebui sa scaneze orice atasament inainte de a fi deschis, sa marcheze ca spam orice mesaj nesolicitat, sa verifice expeditorul originar ori de cate ori primeste un mail si sa tina cont de faptul ca majoritatea programelor periculoase se propaga fie prin folosirea de formate care par in regula, cum sunt PDF-urile sau MP3-urile, fie prin accesarea unui link neverificat", a declarat pentru Business Standard Teodor Cimpoesu, managing director Kaspersky Lab Romania.
Integral in Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut