Fericirea incepe acasa. Durerile de cap... la banca
Data publicarii: 01-04-2010 | Finante-BanciNu a trecut decat un an si ceva de cand bancile romanesti, panicate de blocajul din pietele interbancare internationale de dupa caderea Lehman Brothers, dar si de "revelatia" ca stau pe portofolii de credite nu tocmai grozave au franat violent creditarea, scrie Adrian Panaite in Curierul National. Dupa ce au finantat bula imobiliara in anii de boom, institutiile bancare de la noi au redescoperit prudentialitatea. Dintr-o data si-au amintit de notiunea de client solvabil, in timp ce au dat startul unei goane dupa lichiditati marcate de o competitie acerba a majorarii ratelor de dobanda.
"Reluarea creditarii" era doar o vorba care sa justifice presiunile pentru reducerea rezervelor minime obligatorii. Cand s-au mai eliberat din aceste sume, bancile s-au repezit catre statul flamand, vazut ca unic client potential solvabil pe termen lung.
Acum, ca s-a calmat situatia din pietele financiare internationale si s-a mai stabilizat si economia romaneasca, bancile incep sa prinda curaj. Imaginatia ramane insa scazuta, astfel incat bancile se intorc la vechea dragoste: creditul ipotecar. Nu conteaza ca activele imobiliare sunt inca supraevaluate. Nu conteaza nici ca putinii potentiali clienti ramasi fara vreun contract de imprumut nu stau chiar pe roze. Creditul pe 30 de ani pentru cumpararea unui apartament pare a ramane in topul preferintelor bancare.
Diversele banci comerciale ii invita binevoitor pe romani la noi credite fluturandu-le in fata dobanzi mici si rate reduse. Chiar au inceput sa apara comparatiile atragatoare care ar indica o "realitate" a pietei potrivit careia ratele la creditele bancare ar fi mai reduse decat chiriile.
Nicio vorba insa despre perspectiva (inevitabila) a majorarii dobanzilor la diversele monede sau de riscul valutar la care se expun cei care contracteaza credite in euro, lira, dolar sau yen. Dupa cum in anii bulei speculative din imobiliare, departarea periculoasa a preturilor din rezidential fata de nivelurile de sustinere fundamentala era ocultata de tot felul de lozinci optimiste, la fel acum nicio institutie bancara nu pare a fi dispusa sa arate ca dobanzile din piata sunt efemer atractive.
Daca ne uitam pe la reclame, creditul pentru o casa nu este despre bani, venituri, preturi in real estate, rate de dobanda, curs valutar, ceea ce ar trebui sa faca din posibilitatea contractarii unui imprumut o alegere la rece data de un calcul financiar realist. Nu! Registrul este strict psihologic! "Casuta din povesti", familia fericita, "caldura caminului", copilul iubit de parinti etc. Nu se poate sa nu deschizi televizorul fara sa auzi reclama unei banci la creditul sau ipotecar, pe muzica si versurile unui artist recrutat episodic si pe la finante. Concluzia este ca "fericirea incepe acasa", desi poate ca ar trebui sa fim avertizati si asupra "pretului fericirii". De ce nimeni nu ne pune realitatea in fata?
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză