5.000 de CV-uri pentru un job
Data publicarii: 17-05-2010 | HR/CariereIntr-o piata a muncii invadata de someri, cei care isi cauta un loc de munca trimit CV-uri haotic, cu singurul gand sa prinda un job. Angajatorii insa nu mai suna orice candidat, ci numai pe cei care se potri-vesc perfect postului. Chiar si in cazul in care aplicantul intruneste toate caracteristicile din anunt, acesta se poate trezi cu un contract de colaborare sau, de ce nu, cu o perioada de proba.
Cozile de la bursele de locuri de munca, dar si aglomeratia de la targurile organizate de companiile private ar putea fi doar inceputul a ceea ce se va intampla anul acesta pe piata fortei de munca din Romania. Anuntatele disponibilizari din sistemul de stat ar putea mari considerabil randurile someri-lor, dupa cei proveniti din mediul privat. Imaginea a sute de mii de oameni care isi cauta un job este una haotica, dupa cum o cre-ioneaza expertii in resurse umane. Cei care aplica pentru un loc de munca nu se uita cu atentie atunci cand trimit CV-ul, ci cred ca pur si simplu trebuie sa incerce la cat mai multe companii, pe cat mai multe pozitii, indiferent de experienta lor anterioara.
"Concurenta la nivel de aplicatii de CV-uri pentru un job a crescut enorm fata de anii precedenti. Am avut anunturi la care au aplicat si 5.000 de persoane", spune Alexandra Urseanu, business development manager al HART Human Resource Consulting.
Sofer care se vrea director financiar
Acest lucru nu inseamna insa si o crestere a calitatii aplicatiilor, dupa cum completeaza specialistul in resurse umane. "De exemplu, pentru o pozitie de director financiar am re-ga-sit aplicatii ale unor persoane asistente de departament, soferi, bucatari sau sefi de santier. Se remarca o «fre-nezie» a aplicatiilor, mergand pe principiul «Cu cat aplic la mai multe joburi, cu atat imi cresc sansele», ceea ce este total fals", adauga Urseanu.
Frenezia celor care isi cauta un loc de munca a fost remarcata si de Alina Botezatu, managing partner la Perspective Group, care spune insa ca pentru joburile cu un nivel de experienta de pana in trei ani aplica in medie peste 500 de persoane. "De exemplu, pentru posturi de junior recruiter am avut si peste 2.000 de CV-uri, in timp ce pentru posturi specializate, la nivel de senior, aplicatiile sunt mai putine, aproximativ 200-300", precizeaza Alina Botezatu.
Joburi sezoniere
Perspectivele celor care isi cauta un loc de munca pentru aceasta vara sunt bune doar daca vor sa lucreze sezonier sau daca au experienta in domenii tehnice, dupa cum spune Vivien Untaru, general manager VON Consulting. "Daca ne legam strict de acti-vitatea de la mijlocul anului, cred ca cei mai cautati vor fi angajatii sezonieri, cei care lucreaza in turism sau constructii. Pe langa angajatii sezonieri, vor ramane inca la mare cautare cei din domeniul IT", declara Vivien Untaru.
Se observa insa o schimbare de focus, in general, la nivelul asteptarilor angajatorilor fata de competentele candidatilor. "Daca inainte se putea face rabat la anumite competente (de exemplu, candidatul x nu poseda foarte bune abilitati de comunicare, dar este compatibil in rest - nu-i nimic, il trimitem la training), acum procesul de selectie a devenit mult mai centrat pe gasirea acelor candidati «perfecti» pentru pozitia respectiva, deci durata procesului a devenit mai ma-re", explica Alexandra Ursea-nu. Presiunea businessului este cea care a impus o asemenea schimbare de optica, perioada in care un angajat se asteapta sa produca fiind mai scurta.
Contracte de colaborare si PFA-uri
O noua caracteristica a pietei in acest moment este transformarea contractelor de munca pe perioada nedeterminata in contracte de colaborare. "Marea majoritate a angajarilor se face acum initial pe baza de contracte de colaborare si contracte pe perioade determinate, care se pot transforma ulterior in nedeterminate daca angajatii au rezultate foarte bune", precizeaza Alina Botezatu. Aceasta masura de precautie este luata de companii din cauza nesigurantei mediului economic. De asemenea, o alta forma de colaborare acceptata in ultima vreme este sub forma PFA-urilor (persoana fizica autori-zata - n.r.), o metoda destul de uzitata de catre companii, vazuta ca o masura de redu-cere a costurilor.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză