INS: 66% din intreprinderile romanesti au fost non-inovative in perioada 2006-2008
Data publicarii: 28-07-2010 | EconomieRezultatele cercetarii statistice de inovare pentru perioada 2006-2008 arata ca 33,3% din randul intreprinderilor romanesti au fost intreprinderi inovative, cu inovari tehnologice sau non-tehnologice, in timp ce 66,7% au fost intreprinderi non-inovative, a transmis miercuri INS.
Astfel. potrivit Institutului National de Statistica (INS), in perioada 2006-2008, din sfera de cuprindere a cercetarii statistice, 19,7% intreprinderi au fost inovatori tehnologici, introducand produse si procese noi sau semnificativ imbunatatite, iar 13,6% au fost inovatori non-tehnologici, implementand metode noi in practicile de afaceri ale intreprinderilor, in organizarea locului de munca, in relatiile externe sau metode noi de marketing.
Cele doua categorii de inovatori formeaza intreprinderile inovative, a caror pondere in totalul intreprinderilor analizate a fost de 33,3%, numarul intreprinderilor non-inovative reprezentand 66,7%.
Din analiza datelor, rezulta ca un numar de 9.986 intreprinderi au desfasurat activitati inovative, din care 9.827 au fost inovatori de succes, restul fiind intreprinderi cu inovari nefinalizate si/sau abandonate.
Din randul inovatorilor tehnologici, 2,4% au avut produse noi inovative, iar 6,6% au implementat procese noi, in timp ce 10,3% din intreprinderi au implementat ambele tipuri de inovari, respectiv produse si procese noi sau semnificativ imbunatatite. Doar 0,5% din intreprinderi au raportat inovari nefinalizate sau abandonate.
Datele INS arata ca ponderea inovatorilor este proportionala cu marimea intreprinderii. Astfel, mai mult de jumatate, adica 58,9% din numarul intreprinderilor mari, sunt intreprinderi inovative, 40,8% sunt intreprinderi mijlocii si 29,8% sunt intreprinderi mici.
Pe activitati economice, inovatorii de produse cu ponderea cea mai mare sunt cei din domeniul informatiilor si comunicatiilor, cu o pondere de 5,7%, in timp ce inovatorii de procese cu ponderea cea mai mare sunt cei din domeniul productiei si furnizarii energiei electrice, termice, gaze si aer conditionat. Pentru inovatorii de produse si procese se evidentiaza domeniul informatiilor si comunicatiilor, cu o pondere de 12,7%.
Potrivit INS, numarul intreprinderilor cu inovari organizationale (3955) este mai mare decat cel al intreprinderilor cu inovari de marketing (3048). Ponderea inovatorilor non-tehnologici este mai mare in servicii (21,2%) decat in industrie (20,5%). Inovarile organizationale apar mai frecvent la intreprinderile mari (32,9%) fata de intreprinderi mici si mijlocii (12,3%). Aceeasi tendinta se manifesta si la inovarile de marketing (24,9% intreprinderi mari comparativ cu 9,5% intreprinderi mici si mijlocii).
Achizitionarea de masini, echipamente si software a reprezentat 84,6% din totalul cheltuielilor de inovare
INS informeaza ca valoarea totala a cheltuielilor alocate pentru inovare in anul 2008 a fost de 10.264,4 milioane lei. Atat in industrie, cat si in servicii, ponderea cea mai mare a cheltuielilor de inovare o detine achizitionarea de masini, echipamente si software. Intreprinderile din domeniul industriei au cheltuit mai mult pentru activitati de cercetare-dezvoltare decat cele din domeniul serviciilor. Ponderea cea mai mica este cea pentru achizitionarea de alte cunostinte externe (licente, brevete, know-how etc.).
Ponderea cifrei de afaceri a produselor noi sau semnificativ imbunatatite in cifra de afaceri totala a intreprinderilor a fost de 14,9%. Intreprinderile cu produse noi pentru firma au avut o pondere de 10,5%, fata de cele cu produse noi pentru piata, cu o pondere de 4,4%. In totalul cifrei de afaceri a produselor, produsele noi pentru piata detin o pondere de 12,5%, produsele noi pentru firma, de 30,0%, iar produsele neschimbate detin o pondere de 57,5%.
Dintre intreprinderile inovative, 9,7% au primit finantare publica pentru activitati inovative de la diferite nivele guvernamentale (autoritati locale sau regionale, agentii centrale guvernamentale sau ministere, Uniunea Europeana).
Intreprinderile mari coopereaza mult mai bine, comparativ cu intreprinderile mici si mijlocii
Datele INS mai arata ca doar 13,8% din totalul intreprinderilor inovative au intelegeri de cooperare pentru realizarea activitatilor de inovare. Intensitatea cooperarii in vederea realizarii inovarii este corelata cu marimea intreprinderii. Intreprinderile din domeniul serviciilor coopereaza mai bine decat cele din domeniul industriei. Principalii parteneri de cooperare ai intreprinderilor inovative au fost furnizorii (10,5%) si clientii sau cumparatorii (8,2%). Cooperarea intreprinderilor inovative cu universitatile a fost de numai 5,1%. Dupa locatia geografica, cooperarea la nivel national este de 12,9%, la nivel european de7,6%, cu Statele Unite ale Americii - 1,4%, cu China si India - 0,8% si cu alte tari - 0,6%.
Intreprinderile inovative mari sunt mai constiente de importanta utilizarii metodelor de protectie a drepturilor de proprietate intelectuala
Totodata, dintre intreprinderile inovative, 11,8% au formulat cereri de inregistrare de marca si numai 4,3% din cele non-inovative, in timp ce 5,2% din intreprinderile inovative au solicitat un brevet si numai 1,3% din cele non-inovative. Ponderea intreprinderilor mari ce solicita metode de protectie a drepturilor de proprietate intelectuala a fost de 20,7% pentru inregistrarea unei marci, 11,2% pentru inregistrarea unui desen industrial, 8,0% pentru aplicarea unui brevet si 3,5% pentru copyright. Ponderea intreprinderilor mici si mijlocii care solicita metode de protectie a drepturilor de proprietate intelectuala este mai mica decat cea a intreprinderilor mari.
Mai multe activitati inovative in macroregiunea doi
Potrivit datelor INS, la nivel regional, in perioada 2006-2008, ponderea cea mai mare a intreprinderilor inovative a fost detinuta de macroregiunea 2 - 45,9%, ce include regiunile de dezvoltare Nord-Est si Sud-Est. Macroregiunea 3, formata din regiunea Bucuresti-Ilfov si regiunea Sud-Muntenia, se situeaza pe locul 2 in ierarhia macroregiunilor inovative, cu o pondere de 34,2%.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză