Parlamentul European a dezbatut noi masuri de protectie pentru cumparatorii online
Data publicarii: 25-03-2011 | DiverseParlamentul European a aprobat, joi, mai multe modificari ale legii care ii protejeaza pe cumparatorii online, dar a amanat luarea unei pozitii finale, pentru a ajunge la un acord cu statele membre ale Uniunii Europene.
Noua legislatie UE se va aplica aproape tuturor vanzarilor, fie ca acestea sunt efectuate intr-un magazin, prin telefon, prin posta sau online, potrivit unui comunicat al Parlamentului European. Legea va actualiza reglementarile in vigoare, avand in vedere cresterea vanzarilor prin internet si necesitatea asigurarii unei protectii ridicate a cumparatorilor online.
Reglementarile sustinute joi in Parlamentul European consolideaza semnificativ drepturile consumatorilor, in special in ceea ce priveste informarea, livrarea si renuntarea la contracte si clarifica normele care fac referire la descarcarile digitale si la eliminarea birocratiei in intreprinderile mici si mijlocii.
Potrivit legii, consumatorii trebuie sa stie de la cine cumpara, ce anume si cat costa un produs atunci cand comanda dintr-un catalog online. Identitatea si adresa vanzatorului trebuie sa fie cunoscute cumparatorului, spun membrii PE.
Noile drepturi la informare elimina si costurile ascunse, cum sunt cele asociate cu casutele bifate in prealabil, folosite uneori in vanzarile online. Mai mult, cumparatorul trebuie sa accepte in cunostinta de cauza pretul total inainte de finalizarea vanzarii. Orice bun sau serviciu, comandat la distanta, ar trebui livrat cumparatorului in termen de 30 de zile, in caz contrar consumatorul are dreptul sa anuleze comanda. Comerciantul este raspunzator pentru orice deteriorare sau pierdere a bunului in timpul livrarii.
Noile norme stipuleaza un termen de 14 zile drept perioada de renuntare pentru vanzarile la distanta si in afara spatiilor comerciale (unde consumatorul nu poate vedea produsul inainte de cumparare), timp in care consumatorul se poate razgandi. Daca e nemultumit de achizitie, din orice motiv, poate returna bunul. In cazul in care pretul bunului depaseste 40 de euro, comerciantul trebuie sa plateasca transportul postal. Toate costurile trebuie returnate consumatorului in termen de 14 zile dupa renuntare. Totusi, consumatorul trebuie sa demonstreze ca a returnat bunul, stipuleaza un nou amendament.
Bunurile digitale cum sunt muzica, filmele sau programele informatice vor fi exceptate de la dreptul de renuntare. Cumpararea va fi considerata finalizata din momentul in care incepe descarcarea.
Pentru a evita sarcinile administrative inutile pentru magazine mici sau artizani, Parlamentul European a votat exceptarea tranzactiilor de zi cu zi de la normele de informare, in cazul unei livrari "imediate". In cazul contractelor mixte, care includ atat bunuri cat si servicii, cum e situatia unui geamgiu care inlocuieste un geam spart, la un pret sub 200 de euro, informarea nu trebuie efectuata in scris, ci poate fi efectuata oral, mentioneaza PE intr-un amendament nou.
In cazul reparatiilor urgente, cum ar fi spargerea unei conducte de apa, dreptul la renuntare in termen de 14 zile nu este necesar si nu se aplica, se mai arata in comunicatul PE.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an