Parlamentul European a dezbatut noi masuri de protectie pentru cumparatorii online
Data publicarii: 25-03-2011 | DiverseParlamentul European a aprobat, joi, mai multe modificari ale legii care ii protejeaza pe cumparatorii online, dar a amanat luarea unei pozitii finale, pentru a ajunge la un acord cu statele membre ale Uniunii Europene.
Noua legislatie UE se va aplica aproape tuturor vanzarilor, fie ca acestea sunt efectuate intr-un magazin, prin telefon, prin posta sau online, potrivit unui comunicat al Parlamentului European. Legea va actualiza reglementarile in vigoare, avand in vedere cresterea vanzarilor prin internet si necesitatea asigurarii unei protectii ridicate a cumparatorilor online.
Reglementarile sustinute joi in Parlamentul European consolideaza semnificativ drepturile consumatorilor, in special in ceea ce priveste informarea, livrarea si renuntarea la contracte si clarifica normele care fac referire la descarcarile digitale si la eliminarea birocratiei in intreprinderile mici si mijlocii.
Potrivit legii, consumatorii trebuie sa stie de la cine cumpara, ce anume si cat costa un produs atunci cand comanda dintr-un catalog online. Identitatea si adresa vanzatorului trebuie sa fie cunoscute cumparatorului, spun membrii PE.
Noile drepturi la informare elimina si costurile ascunse, cum sunt cele asociate cu casutele bifate in prealabil, folosite uneori in vanzarile online. Mai mult, cumparatorul trebuie sa accepte in cunostinta de cauza pretul total inainte de finalizarea vanzarii. Orice bun sau serviciu, comandat la distanta, ar trebui livrat cumparatorului in termen de 30 de zile, in caz contrar consumatorul are dreptul sa anuleze comanda. Comerciantul este raspunzator pentru orice deteriorare sau pierdere a bunului in timpul livrarii.
Noile norme stipuleaza un termen de 14 zile drept perioada de renuntare pentru vanzarile la distanta si in afara spatiilor comerciale (unde consumatorul nu poate vedea produsul inainte de cumparare), timp in care consumatorul se poate razgandi. Daca e nemultumit de achizitie, din orice motiv, poate returna bunul. In cazul in care pretul bunului depaseste 40 de euro, comerciantul trebuie sa plateasca transportul postal. Toate costurile trebuie returnate consumatorului in termen de 14 zile dupa renuntare. Totusi, consumatorul trebuie sa demonstreze ca a returnat bunul, stipuleaza un nou amendament.
Bunurile digitale cum sunt muzica, filmele sau programele informatice vor fi exceptate de la dreptul de renuntare. Cumpararea va fi considerata finalizata din momentul in care incepe descarcarea.
Pentru a evita sarcinile administrative inutile pentru magazine mici sau artizani, Parlamentul European a votat exceptarea tranzactiilor de zi cu zi de la normele de informare, in cazul unei livrari "imediate". In cazul contractelor mixte, care includ atat bunuri cat si servicii, cum e situatia unui geamgiu care inlocuieste un geam spart, la un pret sub 200 de euro, informarea nu trebuie efectuata in scris, ci poate fi efectuata oral, mentioneaza PE intr-un amendament nou.
In cazul reparatiilor urgente, cum ar fi spargerea unei conducte de apa, dreptul la renuntare in termen de 14 zile nu este necesar si nu se aplica, se mai arata in comunicatul PE.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România