Parlamentul European a dezbatut noi masuri de protectie pentru cumparatorii online
Data publicarii: 25-03-2011 | DiverseParlamentul European a aprobat, joi, mai multe modificari ale legii care ii protejeaza pe cumparatorii online, dar a amanat luarea unei pozitii finale, pentru a ajunge la un acord cu statele membre ale Uniunii Europene.
Noua legislatie UE se va aplica aproape tuturor vanzarilor, fie ca acestea sunt efectuate intr-un magazin, prin telefon, prin posta sau online, potrivit unui comunicat al Parlamentului European. Legea va actualiza reglementarile in vigoare, avand in vedere cresterea vanzarilor prin internet si necesitatea asigurarii unei protectii ridicate a cumparatorilor online.
Reglementarile sustinute joi in Parlamentul European consolideaza semnificativ drepturile consumatorilor, in special in ceea ce priveste informarea, livrarea si renuntarea la contracte si clarifica normele care fac referire la descarcarile digitale si la eliminarea birocratiei in intreprinderile mici si mijlocii.
Potrivit legii, consumatorii trebuie sa stie de la cine cumpara, ce anume si cat costa un produs atunci cand comanda dintr-un catalog online. Identitatea si adresa vanzatorului trebuie sa fie cunoscute cumparatorului, spun membrii PE.
Noile drepturi la informare elimina si costurile ascunse, cum sunt cele asociate cu casutele bifate in prealabil, folosite uneori in vanzarile online. Mai mult, cumparatorul trebuie sa accepte in cunostinta de cauza pretul total inainte de finalizarea vanzarii. Orice bun sau serviciu, comandat la distanta, ar trebui livrat cumparatorului in termen de 30 de zile, in caz contrar consumatorul are dreptul sa anuleze comanda. Comerciantul este raspunzator pentru orice deteriorare sau pierdere a bunului in timpul livrarii.
Noile norme stipuleaza un termen de 14 zile drept perioada de renuntare pentru vanzarile la distanta si in afara spatiilor comerciale (unde consumatorul nu poate vedea produsul inainte de cumparare), timp in care consumatorul se poate razgandi. Daca e nemultumit de achizitie, din orice motiv, poate returna bunul. In cazul in care pretul bunului depaseste 40 de euro, comerciantul trebuie sa plateasca transportul postal. Toate costurile trebuie returnate consumatorului in termen de 14 zile dupa renuntare. Totusi, consumatorul trebuie sa demonstreze ca a returnat bunul, stipuleaza un nou amendament.
Bunurile digitale cum sunt muzica, filmele sau programele informatice vor fi exceptate de la dreptul de renuntare. Cumpararea va fi considerata finalizata din momentul in care incepe descarcarea.
Pentru a evita sarcinile administrative inutile pentru magazine mici sau artizani, Parlamentul European a votat exceptarea tranzactiilor de zi cu zi de la normele de informare, in cazul unei livrari "imediate". In cazul contractelor mixte, care includ atat bunuri cat si servicii, cum e situatia unui geamgiu care inlocuieste un geam spart, la un pret sub 200 de euro, informarea nu trebuie efectuata in scris, ci poate fi efectuata oral, mentioneaza PE intr-un amendament nou.
In cazul reparatiilor urgente, cum ar fi spargerea unei conducte de apa, dreptul la renuntare in termen de 14 zile nu este necesar si nu se aplica, se mai arata in comunicatul PE.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză