Statul inchide linii ferate care puteau fi utile firmelor

Data publicarii: 11-04-2011 | Afaceri



Aproape 1.500 de kilometri de linii industriale si de manevra vor fi desfiintate, obligandu-i pe industriasi sa-si transporte marfurile cu camioane in locul trenurilor. Romania este pe cale sa repete greseala Spaniei, care pierde anual miliarde de euro din cauza ca si-a desfiintat liniile ferate industriale.

Un proiect de hotarare de guvern prevede inchiderea a 1.474 de kilometri de cale ferata din motive de (ne)rentabilitate, dar si pentru ca "prin reutilizarea elementelor neexploatate si excedentare se pot realiza economii importante". Din anexa proiectului normativ, obtinuta exclusiv de "Adevarul", reise ca vor fi afectate liniile si echipamentele aferente din 129 de sectii feroviare si din peste 500 de statii de cale ferata. Mai exact, in majoritatea statiilor vor fi inchise acele linii numite "abatute", respectiv cele care sunt folosite ca refugiu pentru trenuri. Dar tocmai din acest statut de "parcare" pentru trenuri al respectivelor linii rezulta utilitatea lor, lucru care nu pare sa conteze la nivelul Ministerului Transporturilor - initiatorul proiectului.

Disparitia acestor refugii va duce la o aglomerare a liniilor curente si chiar la imposibilitatea opririi pentru incarcare/descarcare a trenurilor, ceea ce va duce in final la excluderea respectivelor statii din randul celor utile pentru firme. Cel mai elocvent exemplu este Portul Constanta, unde se vor desfiinta peste 84 de kilometri de linii abatute (inclusiv cea de ferry-boat de la Agigea) si mai mult de 50 de kilometri de linie curenta, in conditiile in care sunt refuzate nave la descarcare din motivul lipsei... capacitatilor de infrastructura.

Integral in Adevarul.ro