MFP: Rectificarea bugetara nu va afecta cresterea economica si nici echilibrele macroeconomice

Data publicarii: 28-08-2012 | Economie

Rectificarea bugetara nu va afecta cresterea economica si nici echilibrele macroeconomice intrucat va stimula intr-un mod sustenabil pe de o parte investitiile eficiente si, pe de alta parte, consumul, prin refacerea puterii de cumparare a populatiei, precizeaza Ministerului Finantelor intr-o informare remisa, luni, AGERPRES.

'Rectificarea bugetara asigura cresterea venitului disponibil prin alocarea suplimentara la cheltuielile de personal a sumei de 1,1 miliarde de lei, prin lasarea la dispozitia pensionarilor a circa 1,3 miliarde de lei si, respectiv, prin suplimentarea bugetelor locale cu circa 0,7 miliarde lei care vor fi utilizati pentru plata persoanelor cu dizabilitati si respectiv pentru fluidizarea unor plati in economie in vederea stingerii de arierate', se mentioneaza in informarea Ministerului Finantelor. 

Potrivit sursei citate, persistenta crizei economice la nivelul tarilor din cadrul Uniunii Europene, seceta accentuata din Romania care afecteaza productia sectorului agricol si tensiunile politice din ultimele doua luni, care au afectat intr-o anumita masura si mediul economic, au determinat reexaminarea proiectiei cresterii economice pentru acest an cu 0,3 puncte procentuale, de la 1,5% la 1,2%. 

Rectificarea bugetara adoptata de Guvern pe 23 august a luat in calcul un curs de schimb mediu de 4,45 lei/euro, fata de proiectia initiala de 4,26 lei/euro. 

'Ca urmare a schimbarilor premiselor constructiei macroeconomice, PIB nominal a crescut de la 579,6 miliarde lei la 607,3 miliarde lei. Totodata, ca rezultat al negocierilor din luna mai 2012, cabinetul Ponta a obtinut o majorare a deficitului bugetar de la 1,9% la 2,2% din PIB, asigurandu-se in continuare o consolidare fiscala comparativ cu anul 2011', arata MFP. 

Potrivit institutiei, unul dintre obiectivele fiscal-bugetare ale guvernului Ponta este iesirea din procedura de deficit excesiv declarata in anul 2009, respectiv incadrarea deficitului bugetar conform standardelor europene la un nivel de sub 3% din PIB fata de 9,0% din PIB cat s-a inregistrat in anul 2009. Un alt obiectiv este mentinerea datoriei publice la un nivel de sub 40% din PIB, considerat de actualul Guvern ca maxim admisibil in raport cu puterea economica a Romaniei (in luna iunie 2012 datoria publica se situa la 34,6% din PIB incluzand si sumele din soldul tampon - buffer- al trezoreriei statului). De asemenea, se are in vedere reducerea substantiala a unor categorii de cheltuieli materiale si de servicii ineficiente si oneroase pentru contribuabili si diminuarea sau eliminarea alocatiilor bugetare pentru investitii cu potential economico-financiar redus, cum ar fi bazinele de inot, dotari ale institutiilor publice cu autovehicule, mobilier, aparatura electronica etc. 

Potrivit MFP, in domeniul fiscal s-a urmarit incurajarea mediului economic prin masuri de stimulare, precum cresterea plafonului sub care contribuabilii nu platesc TVA de la 35.000 euro la 65.000 euro, introducerea unor noi scheme de ajutor de stat pentru agentii economici care creeaza locuri de munca cu valoare adaugata mare, simplificarea declararii si impozitarii castigurilor de capital pentru tranzactiile bursiere, reportarea pierderilor fiscale in cazul reorganizarilor (fuziuni, divizari), asigurarea unui tratament fiscal stimulativ in cazul cesiunii creantelor de catre banci, avand ca efect asteptat relansarea creditarii si aplicarea standardelor internationale de contabilitate IFRS de catre societatile listate la bursa in scopul cresterii transparentei informationale. 

Totodata, s-a aprobat in sedinta de Guvern din 23 august ordonanta de modificare a Codului fiscal care prevede introducerea sistemului de plata a TVA la incasare, pentru firmele cu cifra de afaceri sub 500.000 euro, masura aplicabila platilor prin transfer bancar. 'Aceasta este o masura de sprijin pentru 92,8% dintre firmele din Romania, care se incadreaza in aceasta categorie, lasand capital de lucru la dispozitia lor, creand premisele fluidizarii fluxurilor banesti la agentii economici, dezvoltarii mediului de afaceri si reducerii economiei subterane. Masura va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2013', se mai arata in documentul citat. 

Potrivit acestuia, in perioada imediat urmatoare, se au in vedere si masuri fiscale de stimulare a angajarii persoanelor din grupele de varsta cele mai expuse la somaj (sub 25 de ani si peste 50 de ani) si cresterea de la 20% la 50% a deductibilitatii cheltuielilor de cercetare - dezvoltare. In domeniul cheltuielilor bugetare au fost aprobate o serie de masuri care vizeaza revenirea salariilor nominale la nivelul lunii iunie 2010, prin asigurarea fondurilor necesare pentru cresterea cu 8% incepand cu luna iunie si 7,4% incepand cu luna decembrie 2012, restituirea lunara catre pensionari a sumelor stabilite de Curtea Constitutionala a Romaniei ca fiind retinute necuvenit in perioada ianuarie 2011-aprilie 2012 si alocarea sumelor corespunzatoare catre bugetele locale, care sa asigure plata salariilor pentru unitatile administrativ - teritoriale cu venituri reduse, precum si pentru achitarea obligatiilor legale catre persoanele cu dizabilitati si insotitorii acestora. 

Atat sumele primite de la Uniunea Europeana, cat si cheltuielile din fonduri europene, datorita modificarii metodologiei comparativ cu bugetul pe 2011 si cu cel initial pe 2012, se vor majora in executie cu circa 1,8 miliarde de lei, reprezentand rambursarile suplimentare de 10% primite de la Uniunea Europeana - sume aferente programului 'top - up', conducand la 2,3% si respectiv 2,1% din PIB. 'Ponderea veniturilor totale ale bugetului general consolidat, in conditiile in care luam in considerare cei 1,8 miliarde lei din fonduri europene, este mai mare decat cea inregistrata in anul 2011 cu circa 2,2 puncte procentuale', precizeaza MFP. 

Ponderea veniturilor fiscale a crescut la rectificarea bugetara cu 0,4 pp fata de anul 2011, ca urmare a cresterii consumului reflectat prin sporirea incasarilor din TVA si impozitul pe venit cu cate 0,3 pp din PIB, precum si a accizelor care au avut o crestere de 0,1 pp din PIB. Cheltuielile de personal au scazut fata de bugetul initial de la 6,9% din PIB la 6,7% din PIB chiar in conditiile aprobarii majorarilor salariale, ca urmare a mentinerii unui regim strict al angajarilor, iar cele cu bunurile si serviciile au scazut atat fata de anul 2011 cat si fata de prevederile bugetare initiale pe anul 2012, atat ca urmare a adoptarii OUG 26/2012 prin care s-a aprobat diminuarea cu 30% a cheltuielilor de protocol si a cheltuielilor cu deplasarile in strainatate precum si a interdictiei de achizitionare de cadouri si tiparituri cu scop festiv. 

La cheltuielile finantate din fonduri europene, in conditiile in care este luata in calcul si suma de 1,8 miliarde lei estimata a se realiza din rambursarea suplimentara de 10% (top-up), se va inregistra o crestere a ponderii acestora fata de bugetul initial cu 0,1 pp din PIB. Aceasta crestere are loc chiar in conditiile performantei slabe si a neregulilor constatate de UE in gestionarea fondurilor europene in perioada 2010-2011, care se reflecta negativ in ritmul de absorbtie din 2012. La cheltuielile de capital, inclusiv cheltuieli din fonduri rambursabile, s-a optimizat stocul de investitii printr-o analiza amanuntita a celor 674 de proiecte de investitii derulate de catre institutiile publice centrale. Au fost identificate 212 proiecte ineficiente, fiind oprite unele investitii, iar la altele dintre cele ramase au fost diminuate sumele alocate si reorientate spre alte proiecte, mentioneaza MFP. Pentru anul 2013 se va realiza o noua prioritizare a programului de investitii impreuna cu Banca Mondiala. 

Sursa: AGERPRES

Ultimele stiri pe BankNews.ro: