Dobanda-cheie, o necunoscuta pentru unii functionari de la banci
Data publicarii: 11-02-2013 | Finante-Banci
Platim comisioane de tot felul pentru credite la banci. Daca avem nervi, intrebam functionarii ce inseamna. Daca avem timp, asteptam sa afle si ei semnificatia comisioanelor. Dobanda-cheie a fost pentru unii functionari de la banci cheia nestiintei. Guvernatorul BNR crede ca functionarii bancari sunt nepregatiti.
Sucursala unei mari banci din Romania, dintr-un oras mic. Distanta fata de Capitala: 30 de kilometri. Prima intrebare adresata ofiterului de credit: la cat se ridica, in cazul unui imprumut de nevoi personale, comisionul de administrare si daca este inclus in rata lunara tiparita pe graficul de rambursare. Raspunsul, confuz: "Da, este inclus. Este inclus. De fapt, cred ca este. Scuzati-ma! 539 plus 5 lei. Pentru ca, practic, costul de asigurare este de 46,5, acesta este obligatoriu - comisionul de administrare - si o sa fie 545 rata”, scrie Antena1.ro
De fapt, o banca isi stabileste dobanda fixa pe care o cere clientului in functie de o prognoza proprie privind dobanda la data scadenta a creditului. In niciun caz indicele LIBOR nu intra in discutie. In cazul nostru, ofiterul de credit, care este chiar directorul executiv al sucursalei bancare, nu prea stie ce-i cu indicele LIBOR: "Este o dobanda care se ia in calcul. Se stabileste la dobanzile practicate de banci la, la creditele bancare si se calculeaza pe, pe piata interbancara”.
De fapt, LIBOR este rata dobanzii practicate pe piata londoneza de catre bancile de prim rang, pentru remunerarea depozitelor lor reciproce.
Dobanda-cheie este dobanda de referinta stabilita de banca centrala, in cazul nostru BNR, cu valoare de reper in politica de creditare a bancilor. In cazul Romaniei, aceasta este de 5,25%.
Guvernatorul Mugur Isarescu a criticat in mai multe randuri bancile, pentru lipsa de pregatire a angajatilor. Ultima critica a venit chiar joi: "Faptul ca bancile comerciale acum nu reusesc sa creasca creditul, in opinia mea, deriva in special din faptul ca nu au sucursalele bine pregatite sa dea si altfel de credite decat credite de consum si credite ipotecare”
De la inceputul crizei, multe banci au renuntat la o buna parte din clienti, pentru a-si reduce costurile.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut