Lobby-ul, afacere fara pudoare
Data publicarii: 14-12-2006Pudoarea de pina in prezent a guvernantilor, care au elaborat doar o lege a transparentei decizionale fara a preciza suficient de amanuntit ce se permite si ce nu, faciliteaza astfel de scandaluri. Totodata, astfel se inchide robinetul profiturilor pentru numeroase firme din piata care asteapta unda verde legislativa.
Lobby-ul discreditat
Activitatile de lobby nu au deloc un bun renume in tara noastra, se arata intr-o analiza asupra activitatii de lobby din Romania, facuta de site-ul hotnews.ro. Dovada? Avocatii din lotul Stancev au declarat ca oficialii romani si expertii straini anchetati in dosarul privatizarilor din sectorul energetic au explicat instantei ca cercetatii nu au facut altceva decit sa negocieze la singe niste privatizari si, respectiv, au facut un lobby in limitele legii. Efectul acestor declaratii nu a putut fi decit o umbra aruncata asupra acestei activitati, care in tarile UE aduce bani frumosi. Perceptia defavorabila e influentata si de faptul ca in Romania nimeni nu stie exact cite firme se ocupa cu lobby-ul sau cit de profesionist isi desfasoara acestea activitatea.
"Exista cu certitudine o piata pentru lobby in Romania, cu un imens potential de dezvoltare, mai ales in conditiile in care, ca viitor stat membru UE, din ce in ce mai multe companii multinationale vor avea nevoie de servicii de lobby profesioniste", spune Viviana Geana, coordonator de proiect al uneia dintre primele firme infiintate in domeniu la noi, Central Europe Consulting Government Relations.
Aceasta crede ca inainte de o lege speciala a activitatilor de lobby este necesara o profesionalizare a acestor firme, atitea cite sint, si abia apoi de o anumita reglementare a domeniului. "Cel putin in acest moment, nu e neaparat necesara o reglementare expresa, ci mai degraba transformarea legislatiei actuale (in principiu legea transparentei decizionale - n.red.) intr-una care sa permita un acces mai larg la procesul decizional, cit si un dialog mai direct cu autoritatile", spune aceasta. Geana recomanda o autoreglementare a activitatilor de lobby, dupa modelul aplicat cu succes la nivel european. "Avem insa alte optiuni, cum ar fi codurile de conduita sau codurile de bune practici, ca forma de autoreglementare, asa cum se practica deja in prezent la Bruxelles de catre companii de renume, pentru ca cel mai important lucru este transparenta decizionala", spune reprezentantul CECGR.
In asteptarea reglementarii
Recentul scandal legat de privatizarile de la MEC il determina pe Radu Nicosevici, presedinte al Academiei de Advocacy si fost opozant, anul trecut, al unei legi a lobby-ului, sa accepte ca este nevoie de o reglementare "pentru mai multa transparenta si functionalitate". Primii pasi catre viitoarea lege ar fi recunoasterea profesiunii de lobbyist, prin inscrierea sa in Clasificarea Ocupatiilor din Romania (COR), includerea acestei activitati in codul CAEN.
Lobby sau trafic de influenta?
Activitatea de lobby desemneaza influentarea legitima a deciziilor politice, prin activitati de comunicare profesionist realizate, care implica expertiza legislativa, tehnici discursive si abilitati strategice. Traficul de influenta desemneaza primirea ori acceptarea de bani sau alte foloase materiale, savirsita de o persoana care are influenta sau care lasa sa se creada ca are influenta asupra unui functionar, pentru a-l determina pe acesta sa faca ori sa nu faca un act ce intra in atributiile sale de serviciu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut