Taxa de inmatriculare auto ramane la latitudinea Comisiei Europene

Data publicarii: 18-01-2007
la latitudinea Comisiei EuropeneGuvernul nu a luat nici o decizie in sedinta de ieri cu privire la scaderea nivelului taxei auto de prima inmatriculare, pe motiv ca nu a finalizat discutiile cu expertii Comisiei Europene pe aceasta tema, noteaza Gardianul. Pana atunci, romanii care doresc sa-si cumpere o masina la mana a doua din strainatate vor fi obligati sa plateasca taxa la nivelul aberant din prezent. Intrucat birul inca se negociaza, reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) n-au pierdut timpul, ci au reluat presiunile mediatice in favoarea taxei de inmatriculare. Ei au "amenintat" ca in cazul in care Guvernul va opta pentru desfiintarea acesteia, vor propune introducerea unui nou impozit anual "antipoluare", care sa fie platit de cei 2 milioane de romani care poseda masini vechi.

Modificarea taxei auto de prima inmatriculare a ramas la stadiul de discutie, desi atat ministrul mediului, Sulfina Barbu, cat si ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, au anuntat, la inceputul acestei saptamani, reducerea acesteia in sedinta de Guvern de ieri. Responsabilii nu s-au mai pripit sa avanseze vreo propunere in ceea ce priveste modul de calcul al taxei, de teama probabil sa nu "supere" Comisia Europeana (CE). Astfel, guvernantii nostri asteapta finalizarea discutiilor cu expertii CE si abia dupa aceea vor anunta cu cat se va reduce taxa. Pana atunci, romanii care vor sa isi aduca o masina de afara vor plati aceeasi taxa aberant de mare.

Ministerul Finantelor Publice (MFP) poarta inca discutii cu expertii Directiei Taxe a CE privind taxa de prima inmatriculare auto, urmand sa propuna Guvernului modificarea acesteia conform normelor UE. "Nu a fost adoptat azi (ieri n.r.) nici un act normativ legat de acest subiect. A avut loc o discutie, iar concluziile sunt ca aceasta taxa de prima inmatriculare nu este ilegala si nu contravine normelor europene, problema fiind cu nivelul taxei", a afirmat purtatorul de cuvant al Guvernului, Oana Marinescu. Ea a tinut sa precizeze ca nivelul actual al taxei a fost stabilit de Parlament, si nu de Guvern, apreciind ca acesta corespundea normelor europene in varianta initiala promovata de Executiv. "Faptul ca modificam aceasta taxa nu inseamna o renuntare la politica de protectie a mediului. O componenta foarte importanta a acestei masuri o reprezinta necesitatea de a proteja mediul inconjurator de diverse deseuri care ar putea sa fie aduse in Romania daca s-ar renunta cumva la aceasta taxa", a spus Oana Marinescu.

APIA ameninta cu spectrul unui alt impozit

Daca guvernantii n-au mai riscat sa modifice o lege fara sa fie siguri ca modificarea va fi agreata de CE, importatorii si producatorii de autoturisme au lansat ieri ipoteze oarecum socante la adresa romanilor care poseda un autoturism. Fara sa piarda ocazia de mai face presiuni asupra guvernantilor pentru pastrarea taxei de inmatriculare auto, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a anuntat, ieri, ca in cazul suspendarii taxei, ar putea propune introducerea unui impozit anual, existent in UE, care ar fi foarte mare si care ar fi platit de doua milioane de posesori de masini vechi. "In schimb, taxa de prima inmatriculare este platita de circa 250.000 de cumparatori de masini noi pe an", se arata intr-un comunicat al APIA.

Tariceanu, purtatorul de cuvant al APIA?

Comunicatul APIA, remis redactiilor in cursul zilei de ieri, reia, practic, argumentele folosite de premierul Calin Popescu Tariceanu (presedinte de onoare al APIA) pentru mentinerea taxei de inmatriculare. Astfel, APIA sustine ca autovehiculele vechi si foarte ieftine vor ajunge in 2-3 ani dupa achizitie sa fie abandonate sau, "in cel mai fericit caz, casate", generand costuri de reciclare suplimentare. APIA considera drept "un demers iresponsabil" incurajarea achizitiei de autovehicule vechi si poluante, intrucat orice concesie facuta celor care doresc cu orice pret profitul va transforma Romania "in lada de gunoi a Europei", cu implicatii mari asupra costurilor ulterioare de depoluare.

Firmele de leasing acuza neclaritati in aplicarea taxei

Introducerea taxei de prima inmatriculare si modificarea legislatiei in sensul platii taxelor vamale la intreaga valoare a masinii pentru importurile din afara Europei sunt principalele probleme cu care se confrunta piata leasingului la inceputul acestui an, considera firmele de profil. "Taxa de prima inmatriculare reprezinta unul dintre elementele care a creat probleme industriei auto la inceputul acestui an. Avem nevoie de un cadru limpede de aplicare a acestei taxe", a declarat, ieri, presedintele Asociatiei de Leasing si Servicii Nebancare, Septimiu Postelnicu.

Gardianul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: