EY: Conformarea prin colaborare, o solutie pentru intarirea colectarii
Data publicarii: 26-04-2021 | EconomieDacă ne uităm la încasările realizate în urma măsurilor de amnistie și a bonificațiilor acordate pentru stimularea plăților, observăm felul în care încurajarea conformării și digitalizarea ar putea ajuta administrația fiscală să obțină cu adevărat rezultate. Această idee este susținută și de cifrele culese prin intermediul unui studiu realizat de EY România, unde se discută despre un minim istoric de 8% la diferența dintre procentul de conformare la declarare vizavi de cel de conformare la plată în anul 2019, an în care s-a acordat o amnistie. Mai mult, prin digitalizare, autoritățile fiscale urmăresc scăderea deficitului fiscal la TVA cu cel puțin 10 procente până în anul 2024 și creșterea cu 2,5% a ponderii veniturilor colectate. În afara acestor măsuri ce se mai poate face însă pentru a întări procesul de colectare?
În majoritatea țărilor lumii, administrațiile se bazează pe atitudinea proactivă a contribuabililor care sunt invitați să își raporteze și să își plătească taxele. Nu există însă măsuri clare care sp asigure Fiscul că se va întâmpla acest lucru, și anume că contribuabilul va plăti la timp și de bunăvoie taxele, să se conformeze voluntar tuturor cerințelor legale.
„Pentru stimularea conformării, autoritățile fiscale pot apela, așa cum încurajează și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), la anumite metode experimentate în alte țări care pot contribui la întărirea colectării”, scrie Andra Cașu, Partener Asociat al EY România, lider al departamentului de Business Tax Advisory.
„OCDE menționează în multiple rânduri aspecte legate de educarea contribuabililor și o bună comunicare a măsurilor, de servicii eficiente pentru plătitori, toate dublate de o bună cunoaștere a comportamentului contribuabilului și a motivelor care stau la baza deciziilor acestuia. Se vorbește astfel despre noțiunea de behavioural insights – sau, în traducere, informații directe despre comportamentul contribuabilului. Este probabil un nou început de avut în vedere și în România privind psihologia contribuabilului”, continuă ea.
Pare utopic, crede ea, să colectezi mai bine doar ca urmare a educației primite de contribuabil. Dincolo de aspectele utopice ale acestui lucru, pe de altă parte, întrevedem și exemple care să dovedească contrariul.
Iar, două din aceste exemple pozitive sunt Marea Britanie și Franța.
„Fiscul britanic (HMRC) a creat un program de educare a plătitorilor de taxe, prin intermediul unor animații distribuite pe social-media, care prezintă modele de formulare completate, însoțite de explicarea rubricilor și cum ar trebui să se răspundă întrebărilor din formularul de declarare a veniturilor, în cazul în care, de pildă, își schimbă locuința”, scrie Andra Cașu.
„Fiscul francez, în schimb, a colaborat cu Ministerul Economiei și cu cel de Finanțe în crearea unei platforme în care explică modul în care sunt folosite taxele plătite de contribuabili. Pagina poate fi accesată din contul oricărui plătitor de impozite. Contribuabilii mai au la dispoziție și un simulator, pe care își pot calcula cu aproximație sumele de plată. Dincolo de spațiul european, de exemplu, Servicio de Impuestos Internos din Chile promovează completarea formularelor de impozitare prin intermediul și cu susținerea asociațiilor de oameni de afaceri”, conchide ea.
Ce ar putea face autoritățile locale pentru o mai bună conformare? Ei bine, potrivit specialistei EY, acestea ar putea în primul rând încerca utilizarea unor noi modalități de interacțiune cu contribuabilul sau conformarea prin colaborare. Un alt bun exemplu în acest sens este cel al Norvegiei care, „apelând la metoda comportamentală, și-a crescut cu 25% nivelul raportării. Ceea ce a făcut a fost doar să trimită scrisori clasice, prin poștă, contribuabililor persoane fizice, în apropierea momentului în care aceștia ar fi trebuit să completeze declarațiile referitoare la imobilele sau investițiile deținute în afara țării. Experimentul a arătat că oamenii nu erau rău intenționați, ci că nu știau cum anume să realizeze raportarea. O altă concluzie trasă în urma acțiunii fiscului norvegian a fost aceea că nu trebuie desconsiderată nicio cale de a ajunge la grupurile vulnerabile – în cazul de față scrisoarea pe hârtie, dar și că mesajele nu trebuie să fie complicate, ci explicate cât mai clar”.
În majoritatea țărilor lumii, administrațiile se bazează pe atitudinea proactivă a contribuabililor care sunt invitați să își raporteze și să își plătească taxele. Nu există însă măsuri clare care sp asigure Fiscul că se va întâmpla acest lucru, și anume că contribuabilul va plăti la timp și de bunăvoie taxele, să se conformeze voluntar tuturor cerințelor legale.
„Pentru stimularea conformării, autoritățile fiscale pot apela, așa cum încurajează și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), la anumite metode experimentate în alte țări care pot contribui la întărirea colectării”, scrie Andra Cașu, Partener Asociat al EY România, lider al departamentului de Business Tax Advisory.
„OCDE menționează în multiple rânduri aspecte legate de educarea contribuabililor și o bună comunicare a măsurilor, de servicii eficiente pentru plătitori, toate dublate de o bună cunoaștere a comportamentului contribuabilului și a motivelor care stau la baza deciziilor acestuia. Se vorbește astfel despre noțiunea de behavioural insights – sau, în traducere, informații directe despre comportamentul contribuabilului. Este probabil un nou început de avut în vedere și în România privind psihologia contribuabilului”, continuă ea.
Pare utopic, crede ea, să colectezi mai bine doar ca urmare a educației primite de contribuabil. Dincolo de aspectele utopice ale acestui lucru, pe de altă parte, întrevedem și exemple care să dovedească contrariul.
Iar, două din aceste exemple pozitive sunt Marea Britanie și Franța.
„Fiscul britanic (HMRC) a creat un program de educare a plătitorilor de taxe, prin intermediul unor animații distribuite pe social-media, care prezintă modele de formulare completate, însoțite de explicarea rubricilor și cum ar trebui să se răspundă întrebărilor din formularul de declarare a veniturilor, în cazul în care, de pildă, își schimbă locuința”, scrie Andra Cașu.
„Fiscul francez, în schimb, a colaborat cu Ministerul Economiei și cu cel de Finanțe în crearea unei platforme în care explică modul în care sunt folosite taxele plătite de contribuabili. Pagina poate fi accesată din contul oricărui plătitor de impozite. Contribuabilii mai au la dispoziție și un simulator, pe care își pot calcula cu aproximație sumele de plată. Dincolo de spațiul european, de exemplu, Servicio de Impuestos Internos din Chile promovează completarea formularelor de impozitare prin intermediul și cu susținerea asociațiilor de oameni de afaceri”, conchide ea.
Ce ar putea face autoritățile locale pentru o mai bună conformare? Ei bine, potrivit specialistei EY, acestea ar putea în primul rând încerca utilizarea unor noi modalități de interacțiune cu contribuabilul sau conformarea prin colaborare. Un alt bun exemplu în acest sens este cel al Norvegiei care, „apelând la metoda comportamentală, și-a crescut cu 25% nivelul raportării. Ceea ce a făcut a fost doar să trimită scrisori clasice, prin poștă, contribuabililor persoane fizice, în apropierea momentului în care aceștia ar fi trebuit să completeze declarațiile referitoare la imobilele sau investițiile deținute în afara țării. Experimentul a arătat că oamenii nu erau rău intenționați, ci că nu știau cum anume să realizeze raportarea. O altă concluzie trasă în urma acțiunii fiscului norvegian a fost aceea că nu trebuie desconsiderată nicio cale de a ajunge la grupurile vulnerabile – în cazul de față scrisoarea pe hârtie, dar și că mesajele nu trebuie să fie complicate, ci explicate cât mai clar”.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză