Sclavi pe plantatiile supermarketurilor
Data publicarii: 10-03-2008 | AfaceriAdevaratul razboi al societatii romanesti in aceste zile nu este cel al votului uninominal, al polutiei lui Ionut Dolanescu sau al declaratiilor contradictorii intre Traian Basescu si oamenii politici pe tema coruptiei. Sau pe orice tema... In Romania, dincolo de cum merge economia, dincolo de cuvinte si prescurtari pretioase si de neinteles pentru cei mai multi oameni, precum PIB, inflatie, deficit, bursa, curs leu-euro, se intampla ceva foarte grav, aproape de neinchipuit, scrie Marius Huc in Gardianul. Si se intampla sub ochii somnorosi ai unui stat care doarme in izmene, fara sa reactioneze - dictatura supermarketurilor.
Iata o explicatie simpla pentru cum suntem jefuiti legal, pentru cum fiecarui roman, de la cel mai amarat pana la cel care castiga 5.000 de euro lunar, i se scot degeaba din buzunar banii atunci cand cumpara alimente.
Asadar, sa presupunem ca reprezentantii supermarketurilor doresc sa faca un contract cu un producator de alimente. Ei bine, ei vor stabili pretul, in pofida a ceea ce propun producatorii. Daca produsul, sa presupunem, costa 100 de lei la poarta fabricii, reprezentantii supermarketurilor vor spune: "Nu ne intereseaza, acest produs va costa la noi 200 de lei". Veti spune ca asa ceva nu se poate... Ba da, se poate. Si asta pentru ca urmatorul punct in contract este acesta: "Producatorului i se interzice sa vanda altor magazine la un pret mai mic decat pretul de pe raftul din supermarketuri". Bine, bine, dar de ce producatorul isi pune semnatura pe un astfel de contract? Este simplu - in timp ce un lant de supermarketuri poate sa vanda 10 tone intr-o zi din respectivul produs, magazinele traditionale, din piete sau de la colt de strada, vor vinde doar 100 de kilograme.
Daca producatorul nu ar semna contractul, l-ar paste falimentul - afacerea i-ar muri, iar angajatii ar ajunge pe drumuri. Iar amaratul care este proprietarul unui mic magazin, ca sa traiasca, va pune si el un adaos comercial la produsul care costa deja 200 de lei. Nici macar producatorii care detin magazine proprii nu pot sa vanda la preturi mai mici. Supermarketurile au avut grija sa elimine orice concurenta. De aceea, preturile sunt mai "mici" in supermarketuri, iar romanii prefera, logic, sa le umfle conturile.
Cu toate napastele de rigoare care deriva de aici - amenintarea cu somajul a mii de oameni, amenintarea cu falimentul pentru industria alimentara si pentru agricultura, dar, mai ales, jecmanirea a milioane de romani.
Nimeni nu contesta lucrurile bune pe care le-au adus supermarketurile in Romania - un om grabit va prefera intotdeauna sa mearga la supermarket, unde gaseste, in acelasi loc, si paine, si tricouri, chiar si computere. Si are si unde sa-si parcheze masina in siguranta. In plus, supermarketul a adus o anume civilizatie occidentala, dupa care romanul tanjea - marfurile sunt ambalate frumos si eficient, produsele sunt proaspete, iar personalul, desi extraordinar de prost platit, amabil. Dar toate acestea nu merita sumele uriase pe care le plateste un roman in plus pentru un produs.
Integral in Gardianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial