Criza a costat 32.000 dolari fiecare om din SUA si UE
Data publicarii: 16-10-2009 | InternationalCat a costat criza financiara? Dupa aproape doi ani de la izbucnirea crizei creditelor ipotecare americane cu risc ridicat, un raspuns se impune. Au incercat sa-l formuleze expertii Deutsche Bank si cei ai agentiei Agefi. Concluzie: de la sfarsitul lui 2007 pana la mijlocul lui 2009, costul global a urcat aproape de 22.000 mld. $. Adica echivalentul pe un an al PIB-ului cumulat al SUA, Marii Britanii, Frantei si Germaniei. Sau 31.597 $ pe cap de locuitor.
Spre deosebire de criza de la inceputul anilor '90 care a afectat numai piata de imobiliare, sau de cea de la inceputul anilor 2000, cand victime au cazut bursele, socul actualei instabilitati a lovit toate elementele de patrimoniu. De la bun inceput, autorii studiului precizeaza ca suma de 32.000 de dolari nu trebuie privita ca o factura individuala. Foarte reale sunt insa pierderile din sectorul bancar, evaluate, pana la sfarsitul T1 2009, la 1.616 mld. $, potrivit agentiei Bloomberg. Ele au fost rezolvate prin cresteri de capital in valoare totala de 1.339 mld. $, operatiuni care au trecut, din punctul de vedere al impactului asupra vietii cotidiene, oarecum neobservate. Nu acelasi lucru se poate spune insa despre efectul asupra "averilor" oamenilor.
Cursul mediu al actiunilor in tarile dezvoltate a scazut cu 33% incepand din T3 2007. Folosind drept reper de plecare valoarea actiunilor de la sfarsitul lui 2007, date furnizate de statisticile americane si de cifrele oficiale europene, expertii germani au calculat o pierdere de 3.120 mld. $ in SUA, de 477 mld. $ in zona euro si de 245 mld. $ in Marea Britanie. Tragand linie si adunand, s-a ajuns la pierderi (virtuale, desigur) de 7.689 mld. $, adica un sfert din PIB-ul insumat al zonei de referinta.
Integral in Financiarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI