Q12, chestionarul care masoara fericirea la locul de munca

Data publicarii: 06-11-2007 | HR/Cariere

Angajatii fericiti aduc mai multi bani companiei in care lucreaza. Este o concluzie la care au ajuns pe rand toti managerii valorosi si tocmai de aceea liderii companiilor s-au intrebat cum sa gaseasca, cum sa motiveze si cum sa pastreze angajatii talentati. De aceea, cunoscuta companie americana de consultanta Gallup a creat un instrument extrem de eficient care masoara gradul de satisfactie al angajatului fata de job-ul lui. Este vorba despre un chestionar extrem de simplu, denumit Q12, care contine 12 intrebari cheie pentru angajati. Acest chestionar reprezinta cel mai simplu si mai corect mod de a masura forta unui loc de munca.

Nu banii aduc fericirea

Un lucru surprinzator pentru acest chestionar-minune este ca printre cele 12 intrebari nu exista si intrebari referitoare la retributie, beneficii, management superior sau structura organizationala. Reprezentantii companiei Gallup spun ca initial au existat si asemenea intrebari dar ele au disparut pe parcursul analizei, chiar daca sunt chestiuni foarte importante. Specialistii Gallup le-au exclus doar pentru ca nivelul salariului este la fel de important pentru toti angajatii, buni, slabi sau mediocri. Ei au lasat in chestionarul Q12 doar intrebarile care ii diferentiaza pe angajatii valorosi de ceilalti. "Daca platesti cu 20% sub media pietei s-ar putea sa atragi cu greu angajatii. Dar aducand salariile si beneficiile la nivelul pietei nu vei ajunge totusi prea departe", spun autorii cartii.


Cum sa fii fericit la serviciu

Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poate face un manager este sa faca fiecare angajat sa se simta bine in pielea lui. "Acolo unde implicarea emotionala a angajatilor fata de companie a fost mai mica si profiturile au fost mai mici. Intr-o ecuatie economica orice fluctuatie, inclusiv gradul de multumire al oamenilor, afecteaza rezultatele financiare. Mult din valoarea unei companii o reprezinta nu atat cladirile, calculatoarele sau utilajele ci felul in care angajatii relationeaza cu clientii", spune Matei Balaita, partener asociat al Gallup Romania.

De altfel, cele mai importante aspecte ale unei companii sunt productivitatea, profitul, mentinerea personalului si satisfactia clientilor. Specialistii spun ca activele si pasivele detinute de o companie reprezinta doar 60% din valoarea ei reala de piata. Restul este valoarea oamenilor, a angajatilor companiei.

Chestionarul Q12

Daca poti crea un loc de munca in care angajatii sa raspunda pozitiv la aceste intrebari atunci ai creat un loc de munca exceptional

  1. Stiu ce se asteapta de la mine la locul de munca?
  2. Am echipamentul si materialele necesare pentru a-mi face corect munca?
  3. La locul meu de munca am posibilitatea sa fac ceea ce stiu sa fac cel mai bine, zi de zi?
  4. In ultimele sapte zile, am fost laudat pentru munca mea bine facuta?
  5. Sefului meu sau altei persoane de la locul meu de munca pare sa-i pese de mine ca persoana?
  6. Exista la locul meu de munca cineva care ma incurajeaza sa ma dezvolt?
  7. La locul meu de munca, opiniile mele par sa conteze?
  8. Misiunea sau telul companiei mele ma fac sa simt ca munca mea este importanta?
  9. Colegii mei sunt adeptii unei munci de calitate?
  10. La locul meu de munca am un prieten foarte bun?
  11. In ultimele sase luni, cineva de la locul meu de munca a discutat cu mine despre progresul meu?
  12. In ultimul an, am avut posibilitatea la locul meu de munca sa invat si sa ma dezvolt?

Integral in Gandul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: