Bancherii romani au inventat creditul fara riscuri
Data publicarii: 29-11-2007 | Finante-BanciBancile romanesti ignora riscurile care provin din criza mondiala. Clientii nu sint suficient informati atunci cind se imprumuta, noteaza Cotidianul. "Nu sint convins ca bancile romanesti fac prea multe pentru a explica publicului riscurile contractarii unor credite", a spus ieri Valentin Lazea, economistul-sef al Bancii Nationale a Romaniei. Oficialul BNR a identificat si un decalaj de adaptare a bancilor romanesti la noile realitati ale pietei europene afectate de criza americana a creditelor.
"In Europa, petrecerea s-a terminat. In Romania nu vad semnale ca bancile ar fi inteles acest lucru. Noul joc este recalcularea riscurilor, iar bancile din Romania nu prea fac acest joc. Piata nu mai este aceeasi ca acum cinci-sase luni", a mai spus Lazea, la "Forumul Bancar Roman" organizat de Finmedia si BCR. Economistul bancii centrale a identificat cel putin trei riscuri majore la care clientii bancilor sint expusi fara a fi informati suficient in prealabil.
Primul si cel mai important este riscul valutar in contextul volatilitatii crescute a cursului din ultima vreme, al doilea este riscul cresterilor nerealiste ale veniturilor, iar al treilea, riscul de dobinda care apare datorita faptului ca, prin contract, bancile isi rezerva dreptul de a modifica rata de dobinda mai ales la creditele cu scadente mari. "Mai sint si unele informatii nerealiste privind activele imobiliare", a mai spus reprezentantul BNR. De altfel, tot ieri guvernatorul Isarescu a vorbit despre existenta unor "tendinte de exagerare" la nivelul pietei imobiliare. Potrivit datelor BNR, creditul de consum a crescut in ultimul an cu 69,9%, cu o componenta in valuta de 63,3%.
Lazea a mai amintit si de faptul ca economiile romanilor sint la cel mai scazut nivel din Europa, fapt sustinut si de ponderea mica a economiilor in PIB (14%, adica cel mai mic nivel din Europa). Economiile romanilor reprezinta doar 6,2% din nivelul european, spune si Sergiu Oprescu, presedintele Alpha Bank. In acelasi timp, creditul de consum reprezinta 40% in contextul in care romanii cistiga lunar doar 36% din veniturile medii din Europa. O posibila explicatie o gaseste Catalin Pirvu, directorul de retail al Piraeus Bank.
"Economisim putin, pentru ca standardele noastre cresc si pentru ca platim rate cu o pondere destul de mare in salariu", a spus Pirvu. Valentin Lazea aduce insa si o alta explicatie. "Bancile nu sint prea interesate sa atraga economiile populatiei, pentru ca se finanteaza din exterior", spune economistul BNR.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI