ANPC poate amenda bancile cu pana la 50.000 de lei
Data publicarii: 14-10-2008 | Finante-BanciLegea care prevede sanctionarea bancilor si institutiilor financiare nebancare ce nu respecta drepturile consumatorilor ar putea fi aplicata de la inceputul anului 2009, iar amenzile se vor ridica la maxim 50.000 lei, a declarat, ieri, intr-o conferinta de presa, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Dan Vlaicu.
"Prin actul normativ, finalizat de ANPC in urma discutiilor cu reprezentantii Asociatiei Romane a Bancilor, furnizorii de servicii financiare sunt obligati sa nu majoreze comisioanele pe durata derularii unui contract si sa nu introduca altele noi (daca nu au fost prevazute in contract). Legea va fi votata rapid si va putea fi aplicata din ianuarie 2009", a afirmat Dan Vlaicu.
Clientul bancar trebuie sa fie anuntat cu 30 de zile inainte de realizarea unei modificari in contract, iar daca nu este de acord cu modificarea, poate refinanta creditul prin transferul la alta banca sau il poate rambursa. Piata bancara concurentiala va determina ca bancile sa ofere produse de creditare mai bune pentru clienti. Prin aceasta prevedere, clientul poate schimba banca, ceea ce nu este in interesul institutiei creditoare initiale. Amenzile aplicate bancilor vor varia intre 5.000 lei si 50.000 lei. Daca un client solicita despagubiri, acestea se pot obtine printr-o decizie a instantei de judecata.
De la inceputul acestui an s-au inregistrat 1.300 de reclamatii pentru domeniul bancar. Majoritatea consumatorilor reclama modificarea dobanzilor, iar 60 la suta dintre reclamatii sunt justificate.
Proiectul de Ordonanta de Urgenta interzice introducerea si perceperea de noi taxe, comisioane, tarife sau alte costuri ce nu au fost mentionate in contract. In cazul in care dobanda este fixa, aceasta va fi precizata cu exactitate. In ceea ce priveste dobanda variabila, variatia ratei dobanzii trebuie sa fie raportata la fluctuatiile unor indici de referinta verificabili, mentionati in contract.
Totodata, in publicitatea pe care o fac produselor oferite, bancile trebuie sa afiseze toate costurile cu aceleasi caractere de litere.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online