Criza cardurilor de credit va lovi mai crunt decat criza bursiera
Data publicarii: 31-10-2008 | Finante-BanciZeci de milioane de oameni risca taierea liniilor de creditare, mai ales daca lucreaza in domenii in care s-au anuntat concedieri, noteaza Gandul.
Criza imobiliara risca sa-i lase fara locuinte pe cei care si le-au cumparat prin credite ipotecare, criza de pe Wall Street i-a afectat pe cei care investesc la bursa (circa 40 milioane locuitori ai SUA), dar o apropiata criza a cartilor de credit nu-l va cruta pe niciun adult american. Aceasta "nenorocire" mai mare decat toate celelalte este aproape sa loveasca America in cateva saptamani, poate chiar in perioada "cumparaturilor nebune" de la sfarsitul anului.
Potrivit International Herald Tribune (IHT), primele zece institutii de creditare prin carduri de credit (intre care American Express, Bank of America, Citigroup, JPMorgan Chase, Capital One) sunt disperate sa-si diminueze pierderile produse de rau-platnici. In prima jumatate a lui 2008, bancile au pierdut 21 miliarde dolari si o pierdere de inca cel putin 55 miliarde este estimata pentru prima jumatate a lui 2009.
Fata de intreaga suma pe care le-o datoreaza americanii posesori de carti de credit - peste 3.000 miliarde! - pierderile sunt inca mici, de circa 5,5%, insa masurile luate pentru a opri "hemoragia" constau in conditii de creditare mai aspre si dobanzi mai ridicate care ii vor afecta pe toti americanii. Iar cei mai afectati, ale caror bugete familiale ar putea intra in "faliment", sunt cei care vor intra in somaj din pricina recesiunii sau care lucreaza in domenii (constructii si vanzari de automobile, servicii financiare), unde s-au anuntat zeci de mii de concedieri pentru lunile urmatoare.
Mai grav de atat, fie si faptul ca locuiesti intr-o zona unde preturile imobilelor au scazut te poate "descalifica" sau pentru obtinerea unui card de credit sau il vei obtine cu o dobanda mai mare. Perioadele de gratie, in care poti sa nu rambursezi nimic din banii cheltuiti, au fost reduse ori au disparut cu totul.
Avalansa de oferte privind deschiderea unui card de credit (din cutiile postale si casutele de e-mail), care ii agasa pe americani, s-a domolit. In loc de 2-3 oferte pe saptamana, sunt familii care nu au primit nicio oferta in cursul anului 2008. "Piata a ajuns la saturatie" este concluzia analistilor citati de IHT. In medie, un american are patru carti de credit in portofel, iar unul din zece are cate zece carduri!
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial