Ce ascund bancile in contractele de credit
Data publicarii: 05-07-2013 | Finante-BanciBanci importante din Romania au inclus in contracte clauze speciale care spun ca, inainte de a ajunge in instanta, partile trebuie sa incerce sa rezolve conflictele pe cale amiabila.
Dupa ce s-au trezit cu mii de procese pe rol in urma modificarilor succesive ale legislatiei, bancherii din Romania au inceput sa puna pret pe metodele alternative de rezolvare a conflictelor cu clientii, arata o analiza Capital. La nivelul Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), au avut loc mai multe discutii in sensul promovarii acestor tehnici, iar Asociatia are si un corp destul de solid de specialisti in mediere, format din fosti bancheri si specialisti in drept. Mai mult, se pare ca ARB a facut si o recomandare bancilor pentru a include in contractele de credit clauze speciale care sa sprijine metodele alternative de rezolvare a eventualelor conflicte. Capital a intrebat cele mai mari banci din Romania daca au facut acest pas. CEC Bank nu are probleme semnificative cu procesele, insa a introdus clauze speciale pentru mediere, inca din 2010, dupa cum ne informeaza reprezentantii bancii. In aceeasi situatie se afla si Unicredit Tiriac, care spune insa ca a introdus recent astfel de prevederi contractuale. O clauza speciala in acest sens are Volksbank, una dintre bancile afectate serios de procese. Pe de alta parte, Raif-feisen, BRD si Bancpost au aratat ca, desi sustin caile alternative, nu au clauze dedicate si nici nu intentioneaza sa le introduca in viitorul apropiat. O situatie speciala o intalnim la BCR, cea mai mare banca din Romania si una dintre institutiile de credit care s-au confruntat cu sute de procese. Banca are o clauza generala care include posibilitatea de a te adresa mediatorilor, insa precizeaza in mod explicit ca aceasta "nu aduce atingere dreptului clientului de a initia actiuni in justitie impotriva BCR".
Acces ingreunat
Clauzele privind medierea au forme aproape identice la bancile care le aplica. Desi pot constitui un avantaj pentru client, avand in vedere ca ambele parti pot activa respectiva clauza, precizarile pot fi interpretate si ca o masura in plus de protectie pentru banci. In cazul CEC, clauza suna astfel: "Litigiile si neintelegerile de orice fel privind incheierea, derularea, executarea si modificarea contractului vor fi solutionate de parti pe cale amiabila... iar daca nu se ajunge la un acord amiabil, agreat de ambele parti, acestea convin solutionarea definitiva a divergentelor pe cale judecatoreasca". In interpretarea specialistilor contactati de Capital, aceasta prevedere inseamna inclusiv faptul ca actiunea judecatoreasca nu poate incepe pana nu sunt parcursi pasii specifici unei rezolvari amiabile. "Da, consecinta neparcurgerii unei asemenea proceduri (de rezolvare amiabila, n.red.) o reprezinta respingerea actiunii ca fiind inadmisibila sau prematura. Legea permite partilor sa stabileasca obligatia parcurgerii anumitor pasi inainte de a sesiza instanta. Partile stabilesc prin contract o procedura prealabila obligatorie", explica un avocat specia-lizat in drept bancar. Mentionam ca atat CEC Bank, cat si Unicredit sustin ca aceasta clauza nu intarzie in niciun fel accesul la justitie. Pe de alta parte, Volksbank admite ca trebuie parcursi pasii respectivi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări