Tranzactiile cu terenuri au depasit 350 de milioane de euro anul trecut; 70 % din aceasta valoare a revenit Capitalei
Data publicarii: 10-01-2018 | EconomieValoarea totala a tranzactiilor cu terenuri pentru proiecte imobiliare (exceptând segmentul industrial) a crescut semnificativ în 2017 fata de 2016, depasind pragul de 350 milioane euro la nivel national, aproximativ 70% din aceasta valoare revenind Capitalei, unde tranzactiile cu terenuri pentru dezvoltari rezidentiale au reprezentat mai mult de jumatate din volumul investitional, conform unui studiu de specialitate, remis miercuri AGERPRES.
Dinamismul sectorului rezidential în ceea ce priveste achizitia de terenuri a venit ca urmare a capacitatii pietei de a absorbi, atât proiecte mici, cât si proiecte de peste 1.000 de apartamente, în conditiile în care, conform sondajelor efectuate de Comisia Europeana, dorinta de a cumpara o locuinta a fost la cel mai crescut nivel post-criza. Conform studiului realizat de compania de consultanta imobiliara Colliers International, cele mai active zone au fost în centrul si nordul Capitalei - Bulevardul Expozitiei, Bucurestii Noi si zona Baneasa-DN1-Jandarmeriei, datorita viitorului pol de birouri din zona Expozitiei, dar si zonele Floreasca - Barbu Vacarescu, Aviatiei si Pipera.
"Piata de terenuri traverseaza cea mai buna perioada din ultimii 10 ani. Cererea s-a diversificat în decursul anului 2017 din punct de vedere al zonelor de interes si al sectoarelor imobiliare care au nevoie de suprafete pentru noi dezvoltari. Mai mult, investitori noi si-au facut intrarea pe aceasta piata, atrasi de randamentele superioare oferite de dezvoltarea imobiliara în piata locala comparativ cu alte piete sau sectoare economice. În Capitala, segmentului rezidential i-a revenit mai mult de jumatate din valoarea tranzactiilor cu terenuri, care au crescut mai ales în valoare, restul fiind preluat aproximativ egal de segmentele de retail si birouri', a precizat Sînziana Oprea, director la Colliers International Romania.
În ceea ce priveste interesul acordat achizitiilor de terenuri pentru sectorul de retail, acesta a fost mult mai bine reprezentat la nivel de tara decât în Bucuresti. Cererea a venit în egala masura din partea dezvoltatorilor si a retailerilor si a vizat toate orasele cu deficit de spatii moderne de retail, inclusiv cele cu o populatie sub 100.000 de locuitori.
În Bucuresti, cea mai mare tranzactie a fost vânzarea platformei Policolor - 14 ha - cu aproximativ 22 de milioane de euro, în scopul dezvoltarii unui proiect mixt (retail si rezidential). Alte tranzactii notabile au fost achizitiile facute de GTC, Impact Developer&Contractor si Atenor Group în zona Bulevardul Expozitiei, în jurul valorii de 10 milioane euro fiecare, vânzarea terenului Fabricii Industria Iutei si a cladirilor aferente - 2,7 ha - catre Dedeman (aproximativ 6,7 milioane euro), si achizitia terenului Coca Cola, cu suprafata de 5,7 ha, facuta de Globalworth în zona Preciziei, pentru viitorul sediu Renault.
Zona Expozitiei s-a remarcat drept cea mai tranzactionata din Bucuresti, înregistrând sase tranzactii pentru dezvoltari de proiecte de birouri, rezidentiale sau mixte, tranzactii în care au fost implicati jucatori mari. Aproximativ opt hectare de teren au fost securizate de acestia în zona (la care se adauga suprafata de teren cu pavilioanele expozitionale Romexpo, care au facut obiectul asocierii dintre CCIR si Iulius Mall), majoritatea cu planuri urbanistice valabile care le permit investitorilor demararea rapida a proiectelor.
La nivel national, evolutia preturilor a fost similara cu cea din 2016, acestea crescând, în medie, cu 10-15% fata de 2016. Dinamica lor a variat, însa, în functie de regiune, astfel ca anumite orase sau zone din Bucuresti si-au pastrat valorile din 2016. Cu toate acestea, interesul pentru centrul si nordul Capitalei si pentru orasele regionale în plina dezvoltare din punct de vedere al pietei de birouri (Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Brasov) a determinat o tendinta ascendenta a pretului.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI