Deloitte: Orele suplimentare reprezintă în continuare un subiect sensibil
Data publicarii: 30-09-2019 | HR/CariereAngajatorii sunt din ce în ce mai preocupați de eficiență și productivitate motiv pentru care și-au dat seama de importanța retenției angajaților. Eficiența crește odată cu experiența în vreme ce angajații noi au nevoie de perioade mai lungi sau mai scurte de adaptare. Cu toate acestea, ei trebuie să fie atenți și la drepturile angajaților, nerespectarea acestora putând duce la sancțiuni din partea autorităților sau chiar la nemulțumiri din partea angajaților pe care îi pot pierde.
Dintre cele mai sensibile subiecte strâns legate de tratamentul angajaților, crede Gabriela Ilie, Managing Associate, Reff & Asociații și Andreea Ilinca, Manager Global Employer Services, Deloitte România, este și cel al orelor suplimentare. Este un subiect care de asemenea, din punct de vedere legal, poate lăsa loc la interpretări subiective, orele suplimentare nefiind reglementate foarte clar în legislația românească.
„Prestarea de ore suplimentare este reglementată destul de clar în legislația românească, însă încadrarea timpului petrecut la locul de muncă peste program ca ore suplimentare lasă loc la interpretări” se arată în comunicatul Deloitte.
Potrivit legii, angajatul are dreptul să solicite și să primească compensații în cazul în care angajatorul îi cere în mod expres sa execute ore suplimentare. Își pierde acest drept însă în cazul în care alege să rămână peste program din motive suplimentare ori ca urmare a ineficienței sale. Cum poate demonstra însă angajatorul că angajatul a fost ineficient și din această cauză a rămas peste program? Cum poate demonstra angajatul că angajatorul i-a cerut, verbal, să rămână peste program fără ca acest lucru să fie din vina sa?
Există o linie de demarcație foarte fină între un fel de a pune această problemă și celălalt. Prin urmare, angajatoru este nevoit să studieze și să cunoască foarte bine documentația legală, pregătindu-se în acest fel pentru un eventual control din parte Inspecției Muncii. Amenzile sunt considerabile, în prezent angajatorul riscând o amendă de până la 3.000 lei pentru încălcare prevederilor cu privire la orele suplimentare indiferent de câți angajați au fost afectați. În curând însă vor fi publicate noi prevederi care să stabilească aceeași amendă dar pentru fiecare angajat în parte.
„Dincolo, însă, de sancțiunile din partea autorităților, perspectiva capitalului uman este una esențială în acest subiect. Astfel, unul dintre aspectele importante este cel legat de retenție. Dificultatea de a găsi un echilibru între viața personală și cea profesională are sigur efect, chiar dacă nu imediat, asupra capacității angajatorului de a-i reține pe cei cărora le solicită să presteze muncă suplimentară altfel decât așa cum prevede legea aplicabilă.
Ca o consecință firească, urmează dificultatea de a atrage noi angajați, pentru că cei mai importanți ambasadori ai brandului de angajator sunt chiar salariații existenți” conchid Gabriela și Andreea.
Dintre cele mai sensibile subiecte strâns legate de tratamentul angajaților, crede Gabriela Ilie, Managing Associate, Reff & Asociații și Andreea Ilinca, Manager Global Employer Services, Deloitte România, este și cel al orelor suplimentare. Este un subiect care de asemenea, din punct de vedere legal, poate lăsa loc la interpretări subiective, orele suplimentare nefiind reglementate foarte clar în legislația românească.
„Prestarea de ore suplimentare este reglementată destul de clar în legislația românească, însă încadrarea timpului petrecut la locul de muncă peste program ca ore suplimentare lasă loc la interpretări” se arată în comunicatul Deloitte.
Potrivit legii, angajatul are dreptul să solicite și să primească compensații în cazul în care angajatorul îi cere în mod expres sa execute ore suplimentare. Își pierde acest drept însă în cazul în care alege să rămână peste program din motive suplimentare ori ca urmare a ineficienței sale. Cum poate demonstra însă angajatorul că angajatul a fost ineficient și din această cauză a rămas peste program? Cum poate demonstra angajatul că angajatorul i-a cerut, verbal, să rămână peste program fără ca acest lucru să fie din vina sa?
Există o linie de demarcație foarte fină între un fel de a pune această problemă și celălalt. Prin urmare, angajatoru este nevoit să studieze și să cunoască foarte bine documentația legală, pregătindu-se în acest fel pentru un eventual control din parte Inspecției Muncii. Amenzile sunt considerabile, în prezent angajatorul riscând o amendă de până la 3.000 lei pentru încălcare prevederilor cu privire la orele suplimentare indiferent de câți angajați au fost afectați. În curând însă vor fi publicate noi prevederi care să stabilească aceeași amendă dar pentru fiecare angajat în parte.
„Dincolo, însă, de sancțiunile din partea autorităților, perspectiva capitalului uman este una esențială în acest subiect. Astfel, unul dintre aspectele importante este cel legat de retenție. Dificultatea de a găsi un echilibru între viața personală și cea profesională are sigur efect, chiar dacă nu imediat, asupra capacității angajatorului de a-i reține pe cei cărora le solicită să presteze muncă suplimentară altfel decât așa cum prevede legea aplicabilă.
Ca o consecință firească, urmează dificultatea de a atrage noi angajați, pentru că cei mai importanți ambasadori ai brandului de angajator sunt chiar salariații existenți” conchid Gabriela și Andreea.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Focus pe Ferentari
- Analiza EY: Evoluția pieței de fuziuni și achiziții din România în primele nouă luni din 2023
- EY România: Aplicarea beneficiilor fiscale ar contribui major la optimizarea fluxurilor financiare și la consolidarea fiscală a afacerilor din România
- Black Friday crește cu 20% numărul de joburi disponibile în piață
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor