Evolutia Romaniei in direcția debirocratizarii si a simplificarii relației cetateanului cu statul
Data publicarii: 22-09-2020 | Economie„Promovarea principiului ”doar o singură dată”, care implică extinderea situațiilor în care administrațiile publice refolosesc informațiile despre cetățeni sau companii, pe care le dețin deja, fără a le solicita din nou, este una dintre orientările cheie la nivel european din domeniul e-guvernării, la care România trebuie să se alinieze”, scriu Andrei Ștefanovici și Irina Bîcă, avocați în cadrul Radu și Asociații și consultanți, membri ai echipei de proiect privind Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare.
Principiul enunțat mai sus presupune ca persoanele fizice și juridice să furnizeze informații administrației publice doar o singură dată, fără ca acestea să mai fie obligate să prezinte aceleași documente unei alte instituții publice, în contextul în care acestea au fost deja prezentate. În același timp, organele administrației publice trebuie să asigure partajarea și reutilizare a acestor date, inclusiv la nivel transfrontalier, asigurându-se în același timp că respectă legile în vigoare cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Aplicarea acestui principiu are consecințe pozitive și la nivel macroeconomic, pe lângă faptul că simplifică interacțiunea companiilor și a indivizilor cu autorităților și implicit, a autorităților publice între ele.
„Din analiza noastră derulată în cadrul proiectului “Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare (EGOV)”, aplicarea acestui principiu la nivelul României ar putea genera economii de aproximativ 180 milioane EUR pe an, respectiv economii de aproximativ 1,8 miliarde EUR într-un orizont de timp de 10 ani. Ținând cont că beneficiile aplicării principiului ”doar o singură dată” se pot reflecta mai ales la nivelul companiilor care ar accesa serviciile publice într-o formă simplificată, estimăm că aproximativ 50% din aceste sume ar putea reprezenta economii pentru companii, respectiv 90 milioane EUR/an sau 900 milioane EUR într-o perioadă de 10 ani”, scriu cei doi avocați.
Din păcate, în România, acest principiu nu se aplică încă la nivelul întregii administrații publice, din punct de vedere legislativ, schimbul de date și documente dintre instituții fiind reglementat în mod expres doar pentru anumite situații specifice.
Pe de altă parte, principiul este deja aplicat la nivelul unor state membre ale Uniunii Europene, Estonia fiind un bun exemplu în acest sens. În îndepărtata țară baltică, 99% dintre serviciile publice sunt furnizate prin mijloace electronice. Mai mult, cetățeanului îi sunt solicitate date specifice o singură dată, bazele de date ale instituțiilor și administrației publice fiind interoperabile.
„Deși nu ne aflăm încă la nivelul atins de Estonia, România face progrese în sensul asigurării interoperabilității sistemelor și registrelor și, deci, a aplicării principiului „o singură dată”, astfel încât să fie redusă cât mai mult birocrația și povara pentru cetățenii/întreprinderile solicitante de servicii publice și, totodată, să se simplifice, securizeze și accelereze procesele din administrația publică”, conchid cei doi.
Principiul enunțat mai sus presupune ca persoanele fizice și juridice să furnizeze informații administrației publice doar o singură dată, fără ca acestea să mai fie obligate să prezinte aceleași documente unei alte instituții publice, în contextul în care acestea au fost deja prezentate. În același timp, organele administrației publice trebuie să asigure partajarea și reutilizare a acestor date, inclusiv la nivel transfrontalier, asigurându-se în același timp că respectă legile în vigoare cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Aplicarea acestui principiu are consecințe pozitive și la nivel macroeconomic, pe lângă faptul că simplifică interacțiunea companiilor și a indivizilor cu autorităților și implicit, a autorităților publice între ele.
„Din analiza noastră derulată în cadrul proiectului “Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare (EGOV)”, aplicarea acestui principiu la nivelul României ar putea genera economii de aproximativ 180 milioane EUR pe an, respectiv economii de aproximativ 1,8 miliarde EUR într-un orizont de timp de 10 ani. Ținând cont că beneficiile aplicării principiului ”doar o singură dată” se pot reflecta mai ales la nivelul companiilor care ar accesa serviciile publice într-o formă simplificată, estimăm că aproximativ 50% din aceste sume ar putea reprezenta economii pentru companii, respectiv 90 milioane EUR/an sau 900 milioane EUR într-o perioadă de 10 ani”, scriu cei doi avocați.
Din păcate, în România, acest principiu nu se aplică încă la nivelul întregii administrații publice, din punct de vedere legislativ, schimbul de date și documente dintre instituții fiind reglementat în mod expres doar pentru anumite situații specifice.
Pe de altă parte, principiul este deja aplicat la nivelul unor state membre ale Uniunii Europene, Estonia fiind un bun exemplu în acest sens. În îndepărtata țară baltică, 99% dintre serviciile publice sunt furnizate prin mijloace electronice. Mai mult, cetățeanului îi sunt solicitate date specifice o singură dată, bazele de date ale instituțiilor și administrației publice fiind interoperabile.
„Deși nu ne aflăm încă la nivelul atins de Estonia, România face progrese în sensul asigurării interoperabilității sistemelor și registrelor și, deci, a aplicării principiului „o singură dată”, astfel încât să fie redusă cât mai mult birocrația și povara pentru cetățenii/întreprinderile solicitante de servicii publice și, totodată, să se simplifice, securizeze și accelereze procesele din administrația publică”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday