Fantoma Craciunului in speta tichetelor cadou - trecut, prezent si viitor
Data publicarii: 13-01-2021 | EconomieAnul trecut, sărbătorile de iarnă au venit mai devreme decât de obicei pentru mediul de afaceri. Doar cu câteva zile înaintea Crăciunului, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie, au fost publicate în Monitorul Oficial o serie de modificări la Codul Fiscal.
„Printre altele, mulți contribuabili așteptau clarificarea subiectului privind impozitarea tichetelor cadou, în special cele acordate terților pentru campanii de marketing și promovare. Noul text prevede și câteva nuanțe în plus privind tichetele acordate salariaților proprii, deși piața a demonstrat, în ultimii trei ani de inspecții fiscale în această zonă, că acolo lucrurile erau ceva mai clare”, spune Monica Țariuc, senior manager, global employer services, Deloitte România.
Conform legii și a normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal, tichetele cadou acordate unei persoane fizice în afara unei relații generatoare de venituri, sunt și ele incluse în categoria veniturilor din alte surse. În aceste cazuri, documentele oficiale emise de autoritățile fiscale, atestă drept venit din altă sursă a tichetului cadou. Cu toate acestea, nenumărate inspecții efectuate de organele abilitate s-au sfârșit prin reclasificarea tichetelor cadou acordate terților drept venituri salariale și estimarea multor milioane de euro drept contribuții de asigurări sociale obligatorii care ar fi fost datorate de contribuabili. Prin urmare, pe parcursul anului trecut s-au recoltat sume consistente la bugetul de stat ca urmare a rectificării voluntare a declarațiilor de venit ale contribuabililor, echipele antifraudă recomandând acest lucru, jucând în același timp cartea amnistiei privind dobânzile și penalitățile de întârziere.
Revenind la modificările apărute cu ocazia Crăciunului 2020, la articolul 114 alineatul (2), după litera m) se introduce o nouă literă, n), cu următorul cuprins: „biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate pe baza evidenței nominale altor categorii de beneficiari potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea nr. 165/2018 (...), pentru campaniile de marketing, studiul pieței, promovarea pe piețe existente sau noi, pentru protocol, pentru reclamă şi publicitate, altele decât cele prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h) și alin. (4) lit. a) din Codul Fiscal. Evidența nominală trebuie să cuprindă, cel puțin, informații referitoare la numele, prenumele, codul numeric personal/numărul de identificare fiscală a beneficiarului și valoarea tichetelor acordate fiecărui beneficiar lunar.”
„Cu alte cuvinte, norma de aplicare din perioada Crăciunului trecut se asociază cu prevederile legislației privind acordarea biletelor de valoare și rezultă, astfel, o clarificare care confirmă faptul că tichetele cadou acordate conform legii altor persoane decât salariaților proprii sunt venituri din altă sursă din perspectivă fiscală (pentru care nu se datorează contribuții sociale). Prin coroborare, efectul legislației ar fi trebuit să fie același și anterior”, continuă expertul Deloitte.
Recentele modificări aduse legislației în vigoare în principal în speța tichetelor cadou, nu elimină posibilitatea de interpretare discreționară. Dacă lucrurile nu se schimbă în mod substanțial, și Crăciunul din acest an va arăta la fel ca cel de anul trecut.
„Clarificările aduse la Codul Fiscal sunt binevenite. Din păcate însă, acestea nu răspund unei probleme de fond care are altă sursă și anume relațiile dintre contribuabili, care să regăsesc din ce în ce mai rar într-o anumită categorie, ci mai degrabă la granița dintre ele, dată fiind flexibilitatea de care atât persoanele fizice, cât și societățile comerciale dau dovadă. Dacă nu se va ține cont de piață și nu se va adapta legislația la nevoile acesteia, ne vom găsi mereu în situații similare”, conchide Monica Țariuc.
„Printre altele, mulți contribuabili așteptau clarificarea subiectului privind impozitarea tichetelor cadou, în special cele acordate terților pentru campanii de marketing și promovare. Noul text prevede și câteva nuanțe în plus privind tichetele acordate salariaților proprii, deși piața a demonstrat, în ultimii trei ani de inspecții fiscale în această zonă, că acolo lucrurile erau ceva mai clare”, spune Monica Țariuc, senior manager, global employer services, Deloitte România.
Conform legii și a normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal, tichetele cadou acordate unei persoane fizice în afara unei relații generatoare de venituri, sunt și ele incluse în categoria veniturilor din alte surse. În aceste cazuri, documentele oficiale emise de autoritățile fiscale, atestă drept venit din altă sursă a tichetului cadou. Cu toate acestea, nenumărate inspecții efectuate de organele abilitate s-au sfârșit prin reclasificarea tichetelor cadou acordate terților drept venituri salariale și estimarea multor milioane de euro drept contribuții de asigurări sociale obligatorii care ar fi fost datorate de contribuabili. Prin urmare, pe parcursul anului trecut s-au recoltat sume consistente la bugetul de stat ca urmare a rectificării voluntare a declarațiilor de venit ale contribuabililor, echipele antifraudă recomandând acest lucru, jucând în același timp cartea amnistiei privind dobânzile și penalitățile de întârziere.
Revenind la modificările apărute cu ocazia Crăciunului 2020, la articolul 114 alineatul (2), după litera m) se introduce o nouă literă, n), cu următorul cuprins: „biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate pe baza evidenței nominale altor categorii de beneficiari potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea nr. 165/2018 (...), pentru campaniile de marketing, studiul pieței, promovarea pe piețe existente sau noi, pentru protocol, pentru reclamă şi publicitate, altele decât cele prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h) și alin. (4) lit. a) din Codul Fiscal. Evidența nominală trebuie să cuprindă, cel puțin, informații referitoare la numele, prenumele, codul numeric personal/numărul de identificare fiscală a beneficiarului și valoarea tichetelor acordate fiecărui beneficiar lunar.”
„Cu alte cuvinte, norma de aplicare din perioada Crăciunului trecut se asociază cu prevederile legislației privind acordarea biletelor de valoare și rezultă, astfel, o clarificare care confirmă faptul că tichetele cadou acordate conform legii altor persoane decât salariaților proprii sunt venituri din altă sursă din perspectivă fiscală (pentru care nu se datorează contribuții sociale). Prin coroborare, efectul legislației ar fi trebuit să fie același și anterior”, continuă expertul Deloitte.
Recentele modificări aduse legislației în vigoare în principal în speța tichetelor cadou, nu elimină posibilitatea de interpretare discreționară. Dacă lucrurile nu se schimbă în mod substanțial, și Crăciunul din acest an va arăta la fel ca cel de anul trecut.
„Clarificările aduse la Codul Fiscal sunt binevenite. Din păcate însă, acestea nu răspund unei probleme de fond care are altă sursă și anume relațiile dintre contribuabili, care să regăsesc din ce în ce mai rar într-o anumită categorie, ci mai degrabă la granița dintre ele, dată fiind flexibilitatea de care atât persoanele fizice, cât și societățile comerciale dau dovadă. Dacă nu se va ține cont de piață și nu se va adapta legislația la nevoile acesteia, ne vom găsi mereu în situații similare”, conchide Monica Țariuc.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare