Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Notificarea de conformare in cazul inspectiei sau verificarii situatiei fiscale personale – in ce cazuri va fi transmisa si care sunt exceptiile?
Data publicarii: 24-02-2023 | EconomieReglementată prin ordonanță de urgență (188/2022), notificarea de conformare reprezintă unul dintre principalii pași în a încuraja conformarea voluntară la plata impozitelor și taxelor. Recent, autoritățile au propus și legislația secundară acestui set de reguli, aceasta detaliind situațiile în care contribuabilii ar putea primi notificare de conformare precum și excepțiile, adică situațiile în care autoritățile pot demara o inspecție fără a notifica în prealabil contribuabilul.
Legislația adoptată la finele anului trecut, prevede că notificările de conformare vor fi trimise în prealabil selectării contribuabililor pentru inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personale. Această notificare va cuprinde și riscurile fiscale identificate la aceștia, contribuabilii având astfel la dispoziție o perioadă de timp în care să își analizeze și corecteze situația fiscală. Termenul este de 30 de zile de la data comunicării.
După această perioadă, în cazul în care riscurile fiscale se mențin, autoritățile pot demara inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personală.
„Denumirea acestei noi proceduri, în sine, indică o încercare de schimbare de paradigmă – dacă, înainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspecție sau verificarea situației fiscale personale nu avea posibilitatea să lămurească aspectele neclare, în prealabil, și să evite, astfel, declanșarea controlului, pe viitor, legiuitorul dorește încurajarea conformării voluntare a contribuabililor, în sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat în afara unei proceduri administrative de control, în linie cu practicile internaționale ale administrațiilor fiscale moderne”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
În practică, aplicarea acestor reglementări ar trebui să genereze avantaje atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Spre exemplu, pentru contribuabil, conformarea voluntară și decizia de a remedia riscurile puse în vedere odată cu notificarea primită din partea autorităților, poate transmite către acestea semnalul că nu mai există motive pentru a demara o inspecție fiscală sau verificare a situației fiscale personale.
„De asemenea, chiar și în ipoteza în care contribuabilul consideră că riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifică în realitate sau nu coincide cu propria interpretare și, deci, decide să nu ia nicio măsură de reevaluare a situației sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificării, timp în care ANAF nu va putea demara acțiunea de control. Această „păsuire’’ poate fi exploatată în mod pragmatic, în sensul că poate fi folosită pentru pregătirea acțiunii de control fiscal”, adaugă cei doi experți Reff & Asociații.
Pe de altă parte, ANAF se poate bucura de o mai bună colectare a taxelor și impozitelor la bugetul de stat dar și de eficientizarea alocării resurselor umane, inspectorii fiscali urmând să verifice doar contribuabilii care manifestă riscuri fiscale majore sau persistente.
Legislația adoptată la finele anului trecut, prevede că notificările de conformare vor fi trimise în prealabil selectării contribuabililor pentru inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personale. Această notificare va cuprinde și riscurile fiscale identificate la aceștia, contribuabilii având astfel la dispoziție o perioadă de timp în care să își analizeze și corecteze situația fiscală. Termenul este de 30 de zile de la data comunicării.
După această perioadă, în cazul în care riscurile fiscale se mențin, autoritățile pot demara inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personală.
„Denumirea acestei noi proceduri, în sine, indică o încercare de schimbare de paradigmă – dacă, înainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspecție sau verificarea situației fiscale personale nu avea posibilitatea să lămurească aspectele neclare, în prealabil, și să evite, astfel, declanșarea controlului, pe viitor, legiuitorul dorește încurajarea conformării voluntare a contribuabililor, în sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat în afara unei proceduri administrative de control, în linie cu practicile internaționale ale administrațiilor fiscale moderne”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
În practică, aplicarea acestor reglementări ar trebui să genereze avantaje atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Spre exemplu, pentru contribuabil, conformarea voluntară și decizia de a remedia riscurile puse în vedere odată cu notificarea primită din partea autorităților, poate transmite către acestea semnalul că nu mai există motive pentru a demara o inspecție fiscală sau verificare a situației fiscale personale.
„De asemenea, chiar și în ipoteza în care contribuabilul consideră că riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifică în realitate sau nu coincide cu propria interpretare și, deci, decide să nu ia nicio măsură de reevaluare a situației sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificării, timp în care ANAF nu va putea demara acțiunea de control. Această „păsuire’’ poate fi exploatată în mod pragmatic, în sensul că poate fi folosită pentru pregătirea acțiunii de control fiscal”, adaugă cei doi experți Reff & Asociații.
Pe de altă parte, ANAF se poate bucura de o mai bună colectare a taxelor și impozitelor la bugetul de stat dar și de eficientizarea alocării resurselor umane, inspectorii fiscali urmând să verifice doar contribuabilii care manifestă riscuri fiscale majore sau persistente.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- NN Investment Partners își schimbă denumirea în Goldman Sachs Asset Management
- Studiu Deloitte: asiguratorii au provocari legate de crestere si de profitabilitate in 2023, dar si oportunitati generate de asigurarea riscurilor cibernetice, tranzitia catre energia verde si noile standarde de raportare
- Cushman & Wakefield Echinox: Portofoliul de clădiri administrate s-a triplat în ultimii 5 ani; potențialul de creștere rămâne ridicat pe fondul dezvoltării pieței imobiliare
- Studiu Deloitte Legal: companiile din Romania se asteapta la cresterea numarului de insolvente si de litigii legate de siguranta datelor cu caracter personal si de protectia consumatorilor
- Sondaj Storia.ro - Ce parere au agentii si consumatorii despre Legea Agentului Imobiliar
- Opinie Deloitte: UE a adoptat DORA, un fel de GDPR al siguranței cibernetice pentru organizațiile din sectorul financiar. Ce presupune noul cadru de reglementare pentru echipele de management?
- BCR: Dezvoltare digitala a portofoliului investitional prin George
- Raportul Anual 2021 Revolut: Primul an pe profit, EBITDA ajustata de 100 milioane GBP si profit net de 26,3 milioane GBP
- Index salarial: Cât câștigă cei care lucrează în sectorul de service & reparații
- Grupul Banca Transilvania: 1.000 de finantari in 4 luni, prin BT Mic
- Activ Property Services a implinit 30 de ani de existență,și așteaptă venituri de 1,5 milioane Euro în 2023
- Banca Transilvania: noutate in BT Pay, achizitionare polita asigurare RCA
- EY România - Claudia Sofianu și Dan Răuț: România trebuie să implementeze Venitul Minim European Adecvat până în 2024
- Studiu Deloitte: companiile din Romania sunt preocupate de incetinirea cresterii economice, somaj si inflatia ridicata
- Sondaj eJobs: Salariul, oportunitățile de creștere profesională și posibilitatea de a lucra remote sunt cele mai importante criterii la angajare ale Generației Z