Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Notificarea de conformare in cazul inspectiei sau verificarii situatiei fiscale personale – in ce cazuri va fi transmisa si care sunt exceptiile?
Data publicarii: 24-02-2023 | EconomieReglementată prin ordonanță de urgență (188/2022), notificarea de conformare reprezintă unul dintre principalii pași în a încuraja conformarea voluntară la plata impozitelor și taxelor. Recent, autoritățile au propus și legislația secundară acestui set de reguli, aceasta detaliind situațiile în care contribuabilii ar putea primi notificare de conformare precum și excepțiile, adică situațiile în care autoritățile pot demara o inspecție fără a notifica în prealabil contribuabilul.
Legislația adoptată la finele anului trecut, prevede că notificările de conformare vor fi trimise în prealabil selectării contribuabililor pentru inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personale. Această notificare va cuprinde și riscurile fiscale identificate la aceștia, contribuabilii având astfel la dispoziție o perioadă de timp în care să își analizeze și corecteze situația fiscală. Termenul este de 30 de zile de la data comunicării.
După această perioadă, în cazul în care riscurile fiscale se mențin, autoritățile pot demara inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personală.
„Denumirea acestei noi proceduri, în sine, indică o încercare de schimbare de paradigmă – dacă, înainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspecție sau verificarea situației fiscale personale nu avea posibilitatea să lămurească aspectele neclare, în prealabil, și să evite, astfel, declanșarea controlului, pe viitor, legiuitorul dorește încurajarea conformării voluntare a contribuabililor, în sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat în afara unei proceduri administrative de control, în linie cu practicile internaționale ale administrațiilor fiscale moderne”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
În practică, aplicarea acestor reglementări ar trebui să genereze avantaje atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Spre exemplu, pentru contribuabil, conformarea voluntară și decizia de a remedia riscurile puse în vedere odată cu notificarea primită din partea autorităților, poate transmite către acestea semnalul că nu mai există motive pentru a demara o inspecție fiscală sau verificare a situației fiscale personale.
„De asemenea, chiar și în ipoteza în care contribuabilul consideră că riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifică în realitate sau nu coincide cu propria interpretare și, deci, decide să nu ia nicio măsură de reevaluare a situației sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificării, timp în care ANAF nu va putea demara acțiunea de control. Această „păsuire’’ poate fi exploatată în mod pragmatic, în sensul că poate fi folosită pentru pregătirea acțiunii de control fiscal”, adaugă cei doi experți Reff & Asociații.
Pe de altă parte, ANAF se poate bucura de o mai bună colectare a taxelor și impozitelor la bugetul de stat dar și de eficientizarea alocării resurselor umane, inspectorii fiscali urmând să verifice doar contribuabilii care manifestă riscuri fiscale majore sau persistente.
Legislația adoptată la finele anului trecut, prevede că notificările de conformare vor fi trimise în prealabil selectării contribuabililor pentru inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personale. Această notificare va cuprinde și riscurile fiscale identificate la aceștia, contribuabilii având astfel la dispoziție o perioadă de timp în care să își analizeze și corecteze situația fiscală. Termenul este de 30 de zile de la data comunicării.
După această perioadă, în cazul în care riscurile fiscale se mențin, autoritățile pot demara inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personală.
„Denumirea acestei noi proceduri, în sine, indică o încercare de schimbare de paradigmă – dacă, înainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspecție sau verificarea situației fiscale personale nu avea posibilitatea să lămurească aspectele neclare, în prealabil, și să evite, astfel, declanșarea controlului, pe viitor, legiuitorul dorește încurajarea conformării voluntare a contribuabililor, în sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat în afara unei proceduri administrative de control, în linie cu practicile internaționale ale administrațiilor fiscale moderne”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
În practică, aplicarea acestor reglementări ar trebui să genereze avantaje atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Spre exemplu, pentru contribuabil, conformarea voluntară și decizia de a remedia riscurile puse în vedere odată cu notificarea primită din partea autorităților, poate transmite către acestea semnalul că nu mai există motive pentru a demara o inspecție fiscală sau verificare a situației fiscale personale.
„De asemenea, chiar și în ipoteza în care contribuabilul consideră că riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifică în realitate sau nu coincide cu propria interpretare și, deci, decide să nu ia nicio măsură de reevaluare a situației sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificării, timp în care ANAF nu va putea demara acțiunea de control. Această „păsuire’’ poate fi exploatată în mod pragmatic, în sensul că poate fi folosită pentru pregătirea acțiunii de control fiscal”, adaugă cei doi experți Reff & Asociații.
Pe de altă parte, ANAF se poate bucura de o mai bună colectare a taxelor și impozitelor la bugetul de stat dar și de eficientizarea alocării resurselor umane, inspectorii fiscali urmând să verifice doar contribuabilii care manifestă riscuri fiscale majore sau persistente.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România