Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Notificarea de conformare in cazul inspectiei sau verificarii situatiei fiscale personale – in ce cazuri va fi transmisa si care sunt exceptiile?
Data publicarii: 24-02-2023 | EconomieReglementată prin ordonanță de urgență (188/2022), notificarea de conformare reprezintă unul dintre principalii pași în a încuraja conformarea voluntară la plata impozitelor și taxelor. Recent, autoritățile au propus și legislația secundară acestui set de reguli, aceasta detaliind situațiile în care contribuabilii ar putea primi notificare de conformare precum și excepțiile, adică situațiile în care autoritățile pot demara o inspecție fără a notifica în prealabil contribuabilul.
Legislația adoptată la finele anului trecut, prevede că notificările de conformare vor fi trimise în prealabil selectării contribuabililor pentru inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personale. Această notificare va cuprinde și riscurile fiscale identificate la aceștia, contribuabilii având astfel la dispoziție o perioadă de timp în care să își analizeze și corecteze situația fiscală. Termenul este de 30 de zile de la data comunicării.
După această perioadă, în cazul în care riscurile fiscale se mențin, autoritățile pot demara inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personală.
„Denumirea acestei noi proceduri, în sine, indică o încercare de schimbare de paradigmă – dacă, înainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspecție sau verificarea situației fiscale personale nu avea posibilitatea să lămurească aspectele neclare, în prealabil, și să evite, astfel, declanșarea controlului, pe viitor, legiuitorul dorește încurajarea conformării voluntare a contribuabililor, în sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat în afara unei proceduri administrative de control, în linie cu practicile internaționale ale administrațiilor fiscale moderne”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
În practică, aplicarea acestor reglementări ar trebui să genereze avantaje atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Spre exemplu, pentru contribuabil, conformarea voluntară și decizia de a remedia riscurile puse în vedere odată cu notificarea primită din partea autorităților, poate transmite către acestea semnalul că nu mai există motive pentru a demara o inspecție fiscală sau verificare a situației fiscale personale.
„De asemenea, chiar și în ipoteza în care contribuabilul consideră că riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifică în realitate sau nu coincide cu propria interpretare și, deci, decide să nu ia nicio măsură de reevaluare a situației sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificării, timp în care ANAF nu va putea demara acțiunea de control. Această „păsuire’’ poate fi exploatată în mod pragmatic, în sensul că poate fi folosită pentru pregătirea acțiunii de control fiscal”, adaugă cei doi experți Reff & Asociații.
Pe de altă parte, ANAF se poate bucura de o mai bună colectare a taxelor și impozitelor la bugetul de stat dar și de eficientizarea alocării resurselor umane, inspectorii fiscali urmând să verifice doar contribuabilii care manifestă riscuri fiscale majore sau persistente.
Legislația adoptată la finele anului trecut, prevede că notificările de conformare vor fi trimise în prealabil selectării contribuabililor pentru inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personale. Această notificare va cuprinde și riscurile fiscale identificate la aceștia, contribuabilii având astfel la dispoziție o perioadă de timp în care să își analizeze și corecteze situația fiscală. Termenul este de 30 de zile de la data comunicării.
După această perioadă, în cazul în care riscurile fiscale se mențin, autoritățile pot demara inspecția fiscală sau verificarea situației fiscale personală.
„Denumirea acestei noi proceduri, în sine, indică o încercare de schimbare de paradigmă – dacă, înainte de OUG 188, contribuabilul selectat pentru inspecție sau verificarea situației fiscale personale nu avea posibilitatea să lămurească aspectele neclare, în prealabil, și să evite, astfel, declanșarea controlului, pe viitor, legiuitorul dorește încurajarea conformării voluntare a contribuabililor, în sensul remedierii tratamentului fiscal aplicat în afara unei proceduri administrative de control, în linie cu practicile internaționale ale administrațiilor fiscale moderne”, scriu Bogdan Mărculeț, Senior Managing Associate, și Ștefan Mihărtescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
În practică, aplicarea acestor reglementări ar trebui să genereze avantaje atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Spre exemplu, pentru contribuabil, conformarea voluntară și decizia de a remedia riscurile puse în vedere odată cu notificarea primită din partea autorităților, poate transmite către acestea semnalul că nu mai există motive pentru a demara o inspecție fiscală sau verificare a situației fiscale personale.
„De asemenea, chiar și în ipoteza în care contribuabilul consideră că riscul fiscal semnalat de ANAF prin notificare nu se verifică în realitate sau nu coincide cu propria interpretare și, deci, decide să nu ia nicio măsură de reevaluare a situației sale fiscale, acesta va beneficia de termenul de 30 de zile de la comunicarea notificării, timp în care ANAF nu va putea demara acțiunea de control. Această „păsuire’’ poate fi exploatată în mod pragmatic, în sensul că poate fi folosită pentru pregătirea acțiunii de control fiscal”, adaugă cei doi experți Reff & Asociații.
Pe de altă parte, ANAF se poate bucura de o mai bună colectare a taxelor și impozitelor la bugetul de stat dar și de eficientizarea alocării resurselor umane, inspectorii fiscali urmând să verifice doar contribuabilii care manifestă riscuri fiscale majore sau persistente.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii