Studiu Deloitte: Opt din zece companii din Romania se asteapta la un impact mare al reglementarilor in domeniul economiei circulare, iar 70% considera ca alocarile de stat nu sunt suficiente

Data publicarii: 20-07-2023 | Economie
Conform raportului Deloitte „Economia circulară. Percepția și stadiul implementării în România” realizat în rândul companiilor de pe piața locală din retail, industria prelucrătoare, construcții sau imobiliare, 80% din companii se așteaptă la un impact mare și foarte mare pe termen scurt și mediu ca urmare a celor mai recente reglementări interne și europene din domeniul economiei circulare. De asemenea, 7 din 10 respondenți consideră că alocările de stat nu sunt suficiente.

Studiul a fost realizat pe baza unui chestionar la care au răspuns reprezentanți ai companiilor locale și multinaționale care au activități în România, companii care au cifre de afaceri cuprinse între 1 milion și 10 miliarde de lei.

90% din companii investesc în prezent în tehnologizare și 75% în cercetare și dezvoltare. Acest tip de proiecte ample și costisitoare sunt proiectate în funcție de posibilitatea de a accesa fonduri naționale sau oferite de Uniunea Europeană. Mai mult, procesul de trecere de la economia tradițională la una circulară este unul cât se poate de complex și anevoios, implicând acțiuni ce vizează fiecare din segmentele lanțului de producție-consum.

„În condițiile în care planul de acțiune aferent Strategiei naționale privind economia circulară este așteptat în cel de-al treilea trimestru al acestui an, analiza Deloitte, prima de acest fel de pe piața locală, așa cum reiese din documentarea noastră, surprinde răspunsul companiilor la contextul complex al tranziției într-un moment determinant, în care țara noastră trebuie să acționeze hotărât și să accelereze demersurile în domeniu. România este o piață «tânără», care face primii pași în implementarea principiilor economiei circulare, cu 1,4 procent de circularitate comparativ cu media UE de 11,7%, însă are potențial semnificativ. Companiile caută soluții de a-și finanța tranziția spre economia circulară, cunosc reglementările europene și naționale și au deja strategii și planuri de investiții, studiază competiția și adoptă diverse măsuri cu privire la materiile prime, la ecodesign sau la materialele de ambalare și la compoziția acestora. Cu toate acestea, efortul este încă disparat, în condițiile în care numai jumătate dintre companiile analizate operează sistematic aceste transformări și declară că au ca finalitate schimbarea modelului de business potrivit principiilor circulare”, a declarat Adrian Teampău, Director, Consultanță în economie circulară, Deloitte România.

Potrivit aceluiași studiu amintit mai sus, 85% din companii sunt preocupate de cunoașterea și asimilarea principiilor circularității și 60% sunt la curent cu inițiativele europene din acest domeniu. Toate acestea resimt presiunea reglementărilor ăn decizia de a acționa în sens sustenabil, trei sferturi dintre respondenți susținând că au elaborat deja o strategie în acest sens.

„Companiile din România au investit semnificativ în ultimul an și jumătate în capacități proprii de producție de energie electrică din surse regenerabile, în special panouri fotovoltaice, pentru a face față creșterii prețurilor cauzate de criza energetică. Disponibilitatea unor scheme suport a încurajat acest fenomen și ne așteptăm ca acesta să continue în ritm susținut și în următorii ani”, a declarat Sorin Elisei, Director Consultanță, Deloitte România, liderul practicii de sustenabilitate.