EY România: Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat în considerare - punct de vedere
Data publicarii: 28-08-2023 | EconomieConform prevederilor legale, sistemul SGR (de garanție returnare) trebuie să devină funcțional în România începând cu data de 30 noiembrie 2023. Începând cu această dată, conform legii, consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 lei la cumpărarea oricărei băuturi îmbuteliate. Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul îl va putea duce la unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți pentru a primi valoarea garanției plătite inițial.
SGR reprezintă la nivel european o politică menită să încurajeze reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor provenite din ambalajele aferente băuturilor consumate de populație, promovându-se astfel un comportament responsabil vizavi de mediul înconjurător și implicit reducerea impactului negativ asupra mediului.
„Sistemul se referă, în principal, la ambalajele primare, utilizate pentru protejarea produselor individuale și este aplicabil pentru ambalajul primar nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l, inclusiv cel utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care vor trebui să fie etichetate cu un marcaj specific”, scriu Georgiana Iancu, Partener, Liderul practicii de Taxe Indirecte, EY România, Daniela Neagoe, Senior Manager, Taxe indirecte - Comerţ Internaţional, EY România și Adriana Nedelescu, Senior Manager, Taxe indirecte - Comerţ Internaţional, EY România.
„Din punct de vedere legislativ, a fost impusă companiilor producătoare și distribuitoare de produse ambalate participarea la un sistem de colectare și reciclare a ambalajelor primare nereutilizabile, prin care sunt stabilite obiective cantitative pentru reciclare. Este vorba despre HG nr. 1074/2021 privind stabilirea SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile (publicată în MO 955/06.10.2021), care instituie regulile necesare pentru implementarea SGR pentru ambalajele primare nereutilizabile aferente atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar”, adaugă cei trei specialiști EY.
Astfel, companiile direct implicate în lanțul de aprovizionare au responsabilitatea de a se asigura că au luat măsurile necesare pentru colectarea și reciclarea ambalajelor primare nereutilizabile pe care le-au produs sau le-au utilizat dar și de a oferi consumatorilor informații referitoare la reciclare și de a organiza sisteme de colectare selectivă ori de a colabora cu terți și autorități în vederea reciclării.
Hotărârea prevede și sancțiuni destul de drastice, de până la 50.000 RON pentru toți cei implicați (producători, comercianți, administrator SGR), pentru nerespectarea obligațiilor ce le revin cu privire la gestionarea ambalajelor primare nereutilizabile.
SGR reprezintă la nivel european o politică menită să încurajeze reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor provenite din ambalajele aferente băuturilor consumate de populație, promovându-se astfel un comportament responsabil vizavi de mediul înconjurător și implicit reducerea impactului negativ asupra mediului.
„Sistemul se referă, în principal, la ambalajele primare, utilizate pentru protejarea produselor individuale și este aplicabil pentru ambalajul primar nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l, inclusiv cel utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care vor trebui să fie etichetate cu un marcaj specific”, scriu Georgiana Iancu, Partener, Liderul practicii de Taxe Indirecte, EY România, Daniela Neagoe, Senior Manager, Taxe indirecte - Comerţ Internaţional, EY România și Adriana Nedelescu, Senior Manager, Taxe indirecte - Comerţ Internaţional, EY România.
„Din punct de vedere legislativ, a fost impusă companiilor producătoare și distribuitoare de produse ambalate participarea la un sistem de colectare și reciclare a ambalajelor primare nereutilizabile, prin care sunt stabilite obiective cantitative pentru reciclare. Este vorba despre HG nr. 1074/2021 privind stabilirea SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile (publicată în MO 955/06.10.2021), care instituie regulile necesare pentru implementarea SGR pentru ambalajele primare nereutilizabile aferente atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar”, adaugă cei trei specialiști EY.
Astfel, companiile direct implicate în lanțul de aprovizionare au responsabilitatea de a se asigura că au luat măsurile necesare pentru colectarea și reciclarea ambalajelor primare nereutilizabile pe care le-au produs sau le-au utilizat dar și de a oferi consumatorilor informații referitoare la reciclare și de a organiza sisteme de colectare selectivă ori de a colabora cu terți și autorități în vederea reciclării.
Hotărârea prevede și sancțiuni destul de drastice, de până la 50.000 RON pentru toți cei implicați (producători, comercianți, administrator SGR), pentru nerespectarea obligațiilor ce le revin cu privire la gestionarea ambalajelor primare nereutilizabile.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Focus pe Ferentari
- Analiza EY: Evoluția pieței de fuziuni și achiziții din România în primele nouă luni din 2023
- EY România: Aplicarea beneficiilor fiscale ar contribui major la optimizarea fluxurilor financiare și la consolidarea fiscală a afacerilor din România
- Black Friday crește cu 20% numărul de joburi disponibile în piață
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor