EY România: Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat în considerare - punct de vedere
Data publicarii: 28-08-2023 | EconomieConform prevederilor legale, sistemul SGR (de garanție returnare) trebuie să devină funcțional în România începând cu data de 30 noiembrie 2023. Începând cu această dată, conform legii, consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 lei la cumpărarea oricărei băuturi îmbuteliate. Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul îl va putea duce la unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți pentru a primi valoarea garanției plătite inițial.
SGR reprezintă la nivel european o politică menită să încurajeze reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor provenite din ambalajele aferente băuturilor consumate de populație, promovându-se astfel un comportament responsabil vizavi de mediul înconjurător și implicit reducerea impactului negativ asupra mediului.
„Sistemul se referă, în principal, la ambalajele primare, utilizate pentru protejarea produselor individuale și este aplicabil pentru ambalajul primar nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l, inclusiv cel utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care vor trebui să fie etichetate cu un marcaj specific”, scriu Georgiana Iancu, Partener, Liderul practicii de Taxe Indirecte, EY România, Daniela Neagoe, Senior Manager, Taxe indirecte - Comerţ Internaţional, EY România și Adriana Nedelescu, Senior Manager, Taxe indirecte - Comerţ Internaţional, EY România.
„Din punct de vedere legislativ, a fost impusă companiilor producătoare și distribuitoare de produse ambalate participarea la un sistem de colectare și reciclare a ambalajelor primare nereutilizabile, prin care sunt stabilite obiective cantitative pentru reciclare. Este vorba despre HG nr. 1074/2021 privind stabilirea SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile (publicată în MO 955/06.10.2021), care instituie regulile necesare pentru implementarea SGR pentru ambalajele primare nereutilizabile aferente atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar”, adaugă cei trei specialiști EY.
Astfel, companiile direct implicate în lanțul de aprovizionare au responsabilitatea de a se asigura că au luat măsurile necesare pentru colectarea și reciclarea ambalajelor primare nereutilizabile pe care le-au produs sau le-au utilizat dar și de a oferi consumatorilor informații referitoare la reciclare și de a organiza sisteme de colectare selectivă ori de a colabora cu terți și autorități în vederea reciclării.
Hotărârea prevede și sancțiuni destul de drastice, de până la 50.000 RON pentru toți cei implicați (producători, comercianți, administrator SGR), pentru nerespectarea obligațiilor ce le revin cu privire la gestionarea ambalajelor primare nereutilizabile.
SGR reprezintă la nivel european o politică menită să încurajeze reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor provenite din ambalajele aferente băuturilor consumate de populație, promovându-se astfel un comportament responsabil vizavi de mediul înconjurător și implicit reducerea impactului negativ asupra mediului.
„Sistemul se referă, în principal, la ambalajele primare, utilizate pentru protejarea produselor individuale și este aplicabil pentru ambalajul primar nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l, inclusiv cel utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care vor trebui să fie etichetate cu un marcaj specific”, scriu Georgiana Iancu, Partener, Liderul practicii de Taxe Indirecte, EY România, Daniela Neagoe, Senior Manager, Taxe indirecte - Comerţ Internaţional, EY România și Adriana Nedelescu, Senior Manager, Taxe indirecte - Comerţ Internaţional, EY România.
„Din punct de vedere legislativ, a fost impusă companiilor producătoare și distribuitoare de produse ambalate participarea la un sistem de colectare și reciclare a ambalajelor primare nereutilizabile, prin care sunt stabilite obiective cantitative pentru reciclare. Este vorba despre HG nr. 1074/2021 privind stabilirea SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile (publicată în MO 955/06.10.2021), care instituie regulile necesare pentru implementarea SGR pentru ambalajele primare nereutilizabile aferente atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar”, adaugă cei trei specialiști EY.
Astfel, companiile direct implicate în lanțul de aprovizionare au responsabilitatea de a se asigura că au luat măsurile necesare pentru colectarea și reciclarea ambalajelor primare nereutilizabile pe care le-au produs sau le-au utilizat dar și de a oferi consumatorilor informații referitoare la reciclare și de a organiza sisteme de colectare selectivă ori de a colabora cu terți și autorități în vederea reciclării.
Hotărârea prevede și sancțiuni destul de drastice, de până la 50.000 RON pentru toți cei implicați (producători, comercianți, administrator SGR), pentru nerespectarea obligațiilor ce le revin cu privire la gestionarea ambalajelor primare nereutilizabile.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025