Cotizantii la pensia privata nu isi pot pierde banii

Data publicarii: 12-09-2007 | Finante-Banci

Legiuitorii au avut grija sa evite un nou caz FNI, iar investitiile participantilor pot fi monitorizate, noteaza Adevarul. Pe forumuri si in studiile de piata care au inceput sa apara se arata ingrijorarea viitorilor participanti fata de siguranta sistemului. Materialul de fata incearca sa va explice prevederile legale care limiteaza falimentele si posibila disparitie a unui administrator cu banii contribuabililor.

La pensiile private obligatorii, al caror start se da in mai putin de o saptamana, participa angajatii cu varsta de pana in 35 de ani, care contribuie la sistemul public de pensii (Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare).

Vor cotiza, in mod optional, angajatii cu varste cuprinse intre 35 si 45 de ani, care contribuie la sistemul public de pensii.

Ceea ce este important de stiut de catre scepticii sistemului este faptul ca suma totala cuvenita pentru pensia privata nu poate fi mai mica decat valoarea contributiilor platite, diminuate cu penalitatile de transfer si comisioanele legale.

Participantii vor fi informati anual despre randament

Administratorul trebuie sa informeze participantul, in mod gratuit, despre activul personal, respectiv numarul de unitati de fond si valoarea acestora, precum si despre situatia sa ca administrator al fondului.

De asemenea, este obligat sa transmita, in termen de 10 zile calendaristice, orice informatie relevanta privind schimbarea regulilor schemei de pensii private, sa puna la dispozitia participantului declaratia privind politica de investitii, conturile si rapoartele anuale.

In cazul in care solicitati informatii suplimentare privind participarea la fondul respectiv de pensii, in afara de informarile la care aveti dreptul si pe care administratorul este obligat sa le furnizeze in mod gratuit, administratorul este obligat, contra cost, sa le ofere. Cuantumul tarifului pentru aceste servicii la cerere nu poate depasi costul efectiv al punerii la dispozitie a informatiilor. Tariful serviciului se stabileste anual de catre CSSPP.

In cazul in care un angajat doreste sa se transfere la un alt fond de pensii, poate face acest lucru, dar trebuie sa instiinteze (o notificare scrisa) administratorul fondului anterior de pensii si sa ii transmita o copie a actului de aderare la noul fond.

Calitatea de participant la vechiul fond de pensii inceteaza la data la care se realizeaza transferul, iar calitatea de participant la noul fond de pensii incepe la aceeasi data.

La noul administrator se transfera activul personal net existent in contul participantului la data solicitarii transferului, diminuat cu penalitatea de transfer, daca se percepe aceasta penalitate. Daca transferul la un nou fond se realizeaza mai devreme de 2 ani de la data aderarii la fondul anterior, administratorul acestui fond poate percepe penalitati de transfer.

Daca transferul la un nou fond se realizeaza dupa 2 ani de la data aderarii la fondul anterior, administratorul fondului de pensii care transfera activul personal al participantului nu va percepe penalitati de transfer. Valoarea penalitatilor este mentionata in prospectul schemei de pensii administrata privat. Limita maxima a penalitatii este stabilita de catre CSSPP.

In cazul schimbarii locului de munca, domiciliul sau resedintei intr-o alta tara, angajatul poate opta intre a plati in continuare contributiile la un fond de pensii din Romania sau a plati contributiile la un alt fond de pensii aflat pe teritoriul tarii respective, daca aceasta nu contravine legislatiei acestei tari.

Integral in Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: