In presa se duc lupte grele pe bugetele de publicitate

Data publicarii: 19-02-2008 | Media

Zece trusturi de media detin aproape 70% din volumul de advertising investit in anul 2007, reprezentand aproximativ 115 milioane de euro, noteaza Adevarul.

Marii editori de presa scrisa isi extind afacerile pe nise. Ritmul de crestere a bugetelor de publicitate alocate tipariturilor va fi mai lent decat cel ce se va inregistra in cazul televiziunii si internetului. Presa locala este o tinta atractiva pentru marii investitori media.

Spre deosebire de piata tv, unde businessul este dominat de americanii de la CME (Pro TV SA) si familia Voiculescu (Intact), in presa scrisa s-au conturat in ultimul an patru mari entitati, care detin aproape jumatate din volumul total de publicitate.

Daca, in urma cu ani buni, trustul elvetian Ringier Romania avea o cota confortabila din "tortul" publicitatii, acum se vede concurat puternic de editori care si-au dezvoltat (aproape exploziv) afacerile in presa scrisa si care duc o politica agresiva de marketing.

Alaturi de Publimedia International (divizia de print a trustului Media Pro), au crescut foarte mult grupurile Realitatea Catavencu si Intact. Primul a cunoscut o dezvoltare impetuoasa anul trecut, prin lansarea de noi produse (precum Business Standard si Money Express) si atragerea de manageri de presa (multi "scoliti" la Publimedia). De asemenea, la inceputul anului trecut, grupul lui Sorin Ovidiu Vantu a investit in relansarea ziarului "Cotidianul". Realitatea-Catavencu a atras in 2007 12% din volumul brut de publicitate (calculat la rate card).

Grupul Intact s-a concentrat pe cei doi piloni importanti: "Jurnalul Natio­nal" si "Gazeta Sporturi­lor", fiind preocupat sa-si dezvolte si nisele ("BBC Top Gear" si "BBC Good Food"). Familia Voiculescu "a muscat" 10% din volumul brut de publicitate. Din "linia a doua" vin puternic "Adevarul Holding" si "EMI Deutschland". Trustul lui Dinu Patriciu a facut anul trecut investitii puternice in relansarea ziarului "Adevarul", in lansarea tabloidului "Clik!" si a publicatiei "Foreign Policy".

Interesanta este si ascensiunea nemtilor de la EMI Deutschland care, dupa ce au achizitionat masiv titluri de presa locala, au ajuns sa detina 3% din volumul brut total. Cei trei publisheri specializati pe publicatiile de nisa, Sanoma-Hearst Romania (4%), Edipresse AS Romania (4%) si Burda Romania (3%), au continuat sa lanseze titluri si sa-si consolideze pozitiile, demonstrand ca mai este loc destul pe nisele de reviste.

O cota de aproximativ 33% din volumul brut de publicitate a fost atrasa de publicatiile locale si companiile de media mici (BMG, Hyparion, Gazeta de Sud, Ziua). Distributia in "felii" a publicitatii arata ca presa noastra (mai ales cea locala) este o tinta atractiva pentru achizitii si preluari.

Integral in Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: