Consumul anual de electrocasnice in Romania, 75 euro de persoana

Data publicarii: 04-04-2008 | Afaceri

Piata de electrocasnice, electronice si produse IT&C din Romania isi va pastra cresterea in urmatorii cinci ani, in tendinta de a recupera decalajul fata de pietele din regiune. Vanzarile vor creste odata cu majorarea bugetelor consumatorilor, care anul trecut au alocat din bugetul de consum anual, de aproximativ 1.830 de euro, doar 4%, respectiv circa 75 de euro pentru achizitia de produse electrocasnice, electronice si IT & C.

Comparativ cu tarile din regiune, nivelul este inca scazut, avand in vedere ca in Ungaria media cheltuielii anuale pe acest segment de produse a fost de 338 de euro pe persoana, in Slovacia - 192 de euro, Polonia - 158 de euro, iar in tarile vestice nivelul a ajuns la aproape 700 de euro, potrivit unui raport Planet Retail. "Asteptam, in urmatorii ani, o crestere a consumului pe aceste categorii de produse, generata de nevoia de inlocuire a produselor uzate fizic, pe de o parte, dar si a produselor uzate moral, producatorii pregatindu-se sa lanseze noi tehnologii, care sa schimbe tendinta de consum in piata de profil, in special pe segmentul LCD-urilor", a declarat Lorand Szarvadi, CEO Domo.

In privinta vanzarilor din primele luni din acest an, jucatorii din piata au avut evolutii diferite. Astfel, oficialul Domo remarca o scadere a vanzarilor fata de aceeasi perioada a anului trecut, atunci cand eliminarea taxelor vamale a generat o majorare a consumului. Pe de alta parte, retelele Altex, cel mai mare jucator de pe piata locala de profil, au inregistrat cresteri, a declarat Adrian Urda, CEO Altex.

"Ma asteptam la vanzari mai mari in acesta perioada, dar sper sa recuperam in aceasta luna dinaintea sarbatorilor de Paste, un alt sezon de varf asteptat fiind Campionatul European de Fotbal", a declarat Szarvadi.

Piata de profil din Romania a fost estimata, anul trecut, de catre jucatori intre unu si 1,2 miliarde euro, pentru acest an fiind asteptata o crestere de pana la 25%.

Primii trei jucatori pe piata retailului de electrocasnice - Altex, Domo si Flamingo - au inregistrat anul trecut rate de crestere a vanzarilor de pana la trei ori peste ritmul pietei, estimat, in medie, la 20%. In 2007, Altex si Flamingo au redevenit businessuri profitabile, dupa pierderile raportate in 2006, in timp ce Domo si-a imbunatatit rentabilitatea, urcand pana la o marja neta de 4,5%.

Altex, liderul pietei de retail de electrocasnice, electronice si produse IT&C, a raportat anul trecut o cifra de afaceri de peste 317 mil. euro, iar in acest an vizeaza o cifra de afaceri de peste 430 mil. euro.

Domo a rulat afaceri de 193 mil. euro in 2007, iar Flamingo - de 171 mil. euro. Pentru 2008, Domo estimeaza atingerea unei cifre de afaceri de 270 mil. euro, in crestere cu 40%, tintind o marja neta de profit de 5%, iar Flamingo si-a bugetat pentru acest an un profit net de 2,6 mil. euro, corespunzator unei cifre de afaceri de peste 210 mil. euro.

Top 3

Primii trei jucatori pe piata retailului de electrocasnice - Altex, Domo si Flamingo - au inregistrat anul trecut rate de crestere a vanzarilor de pana la trei ori peste ritmul pietei, estimat, in medie, la 20%.

Business Standard