Clientii firmelor de leasing platesc scump clauzele abuzive din contracte
Data publicarii: 14-07-2008 | Finante-BanciClientii persoane fizice ai societatilor de leasing din Romania au devenit tinte sigure ale abuzurilor contractuale. Pe baza contractelor stufoase din care o persoana obisnuita nu intelege mai nimic, la scurt timp dupa semnarea unei intelegeri in acest gen, aceasta se poate trezi ca are de platit sume de bani de care nu stia nimic.
In general, clauzele abuzive sunt legate de compania de asigurari sau de anumite sume cerute de firma de leasing care prin contract sunt invaluite intr-o "aura de mister", tarife pe care utilizatorul trebuie sa le plateasca. Alte companii obliga utilizatorul sa incheie RCA-ul la aceeasi firma unde s-a incheiat si Casco, ceea ce reprezinta o ilegalitate. Cel mai cunoscut abuz in contractele de leasing este cel legat de procentul de returnare mai rapida a ratelor pentru finantare. In unele cazuri, acesta este de 4-5%, in altele, desi ratele sunt achitate mai repede, dobanda nu se recalculeaza, suma platindu-se integral, ca si cum contractul ar continua pe termenul impus.
Firma de asigurare, aleasa de compania de leasing
Clientul de leasing persoana fizica a inceput sa devina pentru companii sinonim cu fraier bun de stors de bani. Un exemplu concret este cel al Danei S., care a semnat un contract de achizitionare pentru un autovehicul prin UniCredit Leasing. Dupa ce a semnat contractul de cumparare, si-a dat seama ca asiguratorul pe care il alesese dintre cei 4 agreati de firma de leasing nu era cel dorit de ea. Astfel ca, desi alesese Omniasig ca firma asiguratoare, i s-a pus in fata un contract semnat de compania de leasing cu BCR Asigurari, intelegere pe care a trebuit sa o semneze. Dupa incheierea acordului, clientul si-a dat seama ca, desi valoarea masinii scadea cu fiecare an de leasing, prima de asigurare Casco era identica pe toti anii, respectiv 1.030 de euro.
"Contractul este rezultatul acordului de vointa al partilor, iar clauzele continute de acesta trebuie negociate si agreate de parti. In contract pot fi strecurate de catre una dintre parti conditii ce ar putea fi anticoncurentiale sau neconforme cu practica comerciala, incalcand anumite drepturi ale consumatorului. Impunerea asiguratorului de catre o societate de leasing ar putea fi considerata o limitare a dreptului de a alege al consumatorului si deci anticoncurentiala, situatie ce ar putea fi reglementata de Consiliul Concurentei.
De asemenea, daca beneficiarul unui contract de leasing considera ca in contract societatea de leasing i-a impus clauze sau conditii abuzive, acesta are dreptul si obligatia chiar sa se adreseze Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului", ne-a declarat Adrian Dodita, secretar general al Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania. Cu o alta explicatie legata de schimbarea asiguratorului vine Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB). Aceasta spune ca "este posibil ca firma de asigurare sa fi refuzat sa incheie respectiva polita, pentru ca persoana contractanta si-a acoperit plafonul de asigurare". Un alt abuz pe care Dana S. l-a semnalat in contractul semnat cu UniCredit este ca, desi dealerul masinii cumparate ii confirmase faptul ca taxa de inmatriculare este 0 lei, la incheierea contractului de leasing, ea a fost facturata cu peste 2.000 de lei. "Trebuie sa mentionez ca nu exista taxa de inmatriculare 0. E zero doar daca dealerul o plateste. Aceasta este o taxa obligatorie pentru oricine. Este posibil ca respectiva doamna sa nu fi inteles bine, pentru ca in astfel de cazuri taxa de prima inmatriculare este platita de firma de leasing si apoi refacturata utilizatorului", a mai spus secretarul general al ALB.
Asiguratorul si finantatorul se inteleg pe banii clientului
Cand vine vorba de plata primei de asigurare neschimbata pentru cei 5 ani de leasing, reprezentantii asiguratorilor spun ca este un serviciu pe care ei il fac companiilor de leasing cu care sunt partenere. "Prima de inmatriculare ramane neschimbata pentru ca, in general, companiile de asigurari au o intelegere cu cele de leasing. In aceste conditii, prima ramane fixa, desi ea ar trebui sa creasca. Sa spunem ca masina valoreaza 20.000 de euro in primul an, cota de asigurare la noi este de 5%. In al doilea an, valoarea masinii scade la 18.000 euro, sa spunem, cota ar trebui sa creasca la 8%, dar pentru ca avem o intelegere cu firma de leasing, aceasta cota creste numai cu 6%, in asa fel incat prima de inmatriculare sa ramana fixa", a spus Sorin Zaharescu, director in cadrul Allianz Tiriac Asigurari.
Cu toate acestea, desi intelegerea este intre asigurator si finantator (n.r., firma de leasing), suma este platita tot de utilizator. Specialistul in colectarea debitelor si daunelor, avocatul Iulian Urban, a semnalat la randul sau cateva cazuri de abuzuri contractuale in care au fost implicati mai multi clienti ai firmelor de leasing. "Astfel, Ioana C. din Bucuresti mi-a scris ca in 2006 Porsche Leasing i-a trimis o scrisoare in care o anunta faptul ca polita de asigurare Casco pentru care ea platea rate incluse in factura lunara livrata de Porsche si care era emisa de Unita a fost transferata catre Generali Asigurari", relateaza Iulian Urban.
Potrivit acestuia, din punct de vedere legal, Generali nu putea sa incaseze banii pe rate de la Ioana C., intrucat nu semnase nici un contract cu asigurata. Alte companii obliga utilizatorul sa incheie RCA la aceeasi firma unde s-a incheiat si Casco. "Asigurarea RCA este si ramane in sarcina utilizatorului, care este mandatat prin prezentul contract de catre Locator (firma de leasing) sa o incheie. Obligarea utilizatorului sa incheie asigurarea RCA la aceeasi societate de asigurari unde se incheie si polita Casco reprezinta o incalcare a dreptului acestuia de a alege liber un partener contractual, indicand faptul ca exista intelegeri monopoliste tip cartel intre firmele de leasing si cele de asigurare", ne-a mai relatat avocatul Iulian Urban. In pofida insistentelor noastre, nici una din companiile de leasing mentionate nu a putut fi contactata.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii