UE avertizeaza asupra site-urilor care ofera tonuri de apel pentru telefoanele mobile

Data publicarii: 17-07-2008 | Diverse

UE avertizeaza asupra site-urilor Internet care ofera tonuri de apel si fonduri de ecran, 80% dintre site-urile verificate fiind investigate in continuare sub suspiciunea de incalcare a normelor UE, a declarat joi, Comisarul UE pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva.

Potrivit Comisarului European, 80% dintre site-urile verificate fac obiectul unor investigatii suplimentare. Numarul total al site-urilor verificate este de 558, iar numarul total al site-urilor pentru care este necesara continuarea investigatiilor este 466. Numarul de cazuri in care ar putea fi necesara cooperarea transfrontaliera intre diferite autoritati nationale este de 76.

50% dintre site-urile verificate aveau ca public tinta copiii (279 site-uri din 588). Aceste site-uri foloseau personaje de desene animate pentru copii, personaje de televiziune foarte cunoscute sau cereau consimtamant parental. Acelasi nivel ridicat de nereguli (80%) s-a inregistrat si in cazul acestor site-uri.

Aproape 50% dintre toate site-urile verificate prezentau nereguli legate de informatia cu privire la pretul ofertei (268 de site-uri din 558). Pe multe dintre site-uri, preturile, precum si taxele si onorariile asociate nu sunt indicate cu claritate sau nu se face deloc referire la ele, decat in momentul in care consumatorul primeste factura odata cu nota de plata a serviciilor telefonice. Preturile nu includ toate taxele, in cazul unui abonament, iar cuvantul "abonament" nu este mentionat cu claritate sau nu este clara perioada de abonare.

Pe mai bine de 70% dintre site-urile internet verificate lipsea o parte din informatia necesara pentru contactarea comerciantului - numele comerciantului, adresa geografica sau detaliile de contact nu erau complete (399 site-uri din 558). Aceasta contravine legislatiei UE - Directiva privind comertul electronic, care cere sa fie afisate detaliile furnizorului de servicii, inclusiv adresa de e-mail.

Peste 60% dintre site-urile verificate prezentau informatiile intr-o modalitate inselatoare (344 din 558). Informatiile de pe contract sunt disponibile pe site, dar sunt ascunse in texte scrise cu caractere mici sau sunt greu de gasit. Se prezinta bunuri si servicii drept "gratuite", dar consumatorul este inselat si afla mai tarziu ca exista taxe sau ca bunurile si serviciile respective sunt oferite ca parte a unui contract.

Gravitatea incalcarii normelor variaza. Europenii detin peste 495 milioane de telefoane mobile. Se estimeaza ca numai tonurile de apel au insemnat in 2007 29% din intreaga piata europeana a "continutului pentru telefoane mobile" (cu aproximativ 10% mai mult decat in 2006). Se estimeaza ca valoarea vanzarilor de tonuri de apel in Europa in 2007 se ridica la 691 milioane euro. Sapte tari (Norvegia, Finlanda, Suedia, Letonia, Islanda, Romania, Grecia) publica numele site-urilor internet la care s-au constatat nereguli (MEMO/08/516).

"Aceasta actiune la nivel european este raspunsul direct la sute de plangeri primite de catre autoritatile nationale din partea consumatorilor. Mult prea multi oameni cad victime surprizelor costisitoare constituite de costurile suplimentare misterioase, taxele si abonamentele la tonuri de apel despre care afla pentru prima data numai atunci cand iti vad factura pentru telefonul mobil. Se vor intreprinde actiuni la nivel european pentru gasirea tuturor acestor comercianti. Dar trebuie sa transmitem un mesaj clar in special adolescentilor si copiilor - fiti atenti! Totul e in literele mici! Sunt multi comercianti cu buna reputatie pe aceasta piata, dar pentru a cumpara aceste servicii in siguranta verificati de fiecare data conditiile inscrise in format mic si asigurati-va ca nu va angajati la mai mult decat va doriti de fapt", a adaugat Kuneva.

Verificarea minutioasa este un nou tip de investigatie si actiune de aplicare a legii la nivel UE. Statele membre executa verificari simultane, coordonate, ale site-urilor internet pentru a constata eventuale incalcari ale legislatiei de protectie a consumatorilor intr-un anumit sector. Operatorii la care s-au constatat potentiale nereguli sunt contactati si li se cere sa isi clarifice pozitia si/sau sa ia masuri de remediere a situatiei. Aceasta verificare s-a concentrat pe trei tipuri de practici din sectorul serviciilor pentru telefonia mobila care aduc atingere drepturilor consumatorilor (informatii neclare cu privire la pretul ofertei, informatii neclare cu privire la comerciant, reclama inselatoare).

Comisarul UE pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva, a anuntat joi rezultatele investigatiei desfasurate pe intreg teritoriul UE asupra site-urilor internet care ofera servicii pentru telefoane mobile, de tipul tonurilor de apel si fondurilor de ecran. Ancheta, care a avut ca obiect peste 500 de site-uri internet din cele 27 de state membre, Norvegia si Islanda, a constatat ca 80% dintre site-urile verificate trebuie sa fie investigate in continuare sub suspiciunea de incalcare a normelor UE de protectie a consumatorilor.

Societatile comerciale vor fi contactate de catre autoritatile nationale si li se va cere sa clarifice sau sa corecteze problemele identificate. Daca aceasta cerere nu este dusa la indeplinire, urmarea poate fi o actiune legala care sa duca mai departe la amenzi sau la inchiderea site-urilor respective. Pentru cazurile transfrontaliere, autoritatile nationale lucreaza cu colegii din alte autoritati UE. Autoritatile sunt chemate sa raporteze cu privire la progresele inregistrate in prima jumatate a lui 2009.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: