Cinci tipuri de colegi bine de tinut la distanta

Data publicarii: 26-11-2008 | HR/Cariere

Cand economia incepe sa mearga rau, unul dintre primele lucruri la care se gandesc firmele sunt reducerile de personal, ca mijloc principal de reducere a cheltuielilor si de supravietuire in vremuri tulburi. Instinctul de conservare devine mai activ ca oricand, fiecare incercand sa-si salvgardeze pozitia: companiile diminuand costurile, angajatii, intensificand eforturile de pastrare a jobului.

Atmosfera birourilor devine in scurt timp tensionata, zvonurile incep sa circule, sefii au o atitudine inabordabila, iar angajatii se pun in garda, fiecare straduindu-se sa gaseasca reactia cea mai eficienta. Si, nu de multe ori aceasta este si cea mai ortodoxa.

Un sondaj recent efectuat in 522 companii medii si mari arata ca 53% dintre angajati au observat la colegii lor comportamente necinstite sau insidioase aparute in ultima perioada, cand zvonurule despre posibile concedieri au inceput sa se inmulteasca.

"In timpuri de incertitudine economica si de crestere a somajului, oamenii incep sa se simta amenintati, fapt ce ii determina sa caute o apropiere sau o ameliorare a relatiilor cu factorii de decizie sau cu cei care le pot hotari soarta", spune Jon Zion, presedintele unei companii de consultanta in HR. "Este o strategie gresita, deoarece in general duce la o scadere a productivitatii si la serioase daune morale. In final, toti vor fi evaluati dupa rezultate in companiile cu un bun management, caz in care cel mai bine e sa ramai focusat pe sarcinile de serviciu", completeaza Zion.

Multi pot spune ca ceea ce recomanda consultantul sunt naivitati sau sfaturi valabile intr-o lume perfecta. Majoritatea celor care isi desfasoara activitatea intr-un birou de cel putin 4-5 persoane au exemple de colegi mentinuti pe un post sau avansati pe criterii strict subiective, urmare a tacticilor machiavelice de cucerire a sefului. Acelasi sondaj arata ca doar 29% din angajati cred ca pentru a fi remarcat e de ajuns doar sa iti faci treaba cum trebuie. Majoritatea, 54%, sunt de parere ca e de preferat sa stii cat mai detaliat ce se petrece in jur si in ce directie merg lucrurile, insa fara sa te implici in mod direct. Alti 16% spun ca cel mai bine e sa te implici si chiar sa aplici o serie de "manevre" pentru a putea ramane pe pozitie.

Zion si grupul sau de lucru au divizat acest mic grup in cinci tipologii distincte:

1. Propagatorul de zvonuri. Acesta incerca sa afle cat mai mult si sa lanseze cat mai multe informatii, majoritatea simple speculatii bazate pe deductii superficiale. Cea mai mare greseala pe care o poti face este sa ii dai informatii. De regula ceea ce ii spui va fi distorsionat sau, de multe ori, se poate intoarce impotriva ta.

2. Lobbistul. Extrem de vocal in sustinerea propriilor proiecte si priceput in a-i atrage pe altii de partea sa, insa nepasator la punctele de vedere exterioare lui. Este in regula sa ii sprijini proiectele insa trebuie sa ai grija ca si contributiile tale sa fie evidentiate.

3. Eminenta cenusie. Sunt persoanele care stapanesc bine tehnici de manipulare subtila si care adesea fac performanta fara sa stapaneasca meseria. Ei creeaza o buna impresie superiorilor si reusesc sa le castige increderea. Strategia cea mai buna pe care o poti folosi este sa ii demasti la fel de subtil in momente cheie.

4. Activistul. Se recunoaste dupa entuziasmul si agresivitatea cu care isi sustine cauzele. Poti fi usor cucerit de argumentele sale, insa daca te confunzi in totalitate cu proiectul lui, managerii pot ajunge la un moment dat la concluzia ca esti inutil.

5. Sfatuitorul. Acestea este adesea apropiat de un manager superior, fiind, de fapt, ochii si urechile acestuia in cadrul biroului. Sfatuitorul poate fi oriunde, in departamentul administrativ, in cel tehnic, etc. E de preferat sa nu te apropii prea mult de el, dar nici sa nu ai nici o tangenta. Fa-l sa lucreze in favoarea ta.

George Trifu

Ultimele stiri pe BankNews.ro: