Criza, in beneficiul turistilor care aleg destinatiile externe. Tour-operatorii reduc preturile chiar si cu 30%

Data publicarii: 18-12-2008 | Turism

Primele efecte ale crizei internationale incep sa fie resimtite de reprezentantii din turism, care spun ca, in ultimele trei luni, s-au inregistrat scaderi de pana la 10% a vanzarilor. Trendul descendent a afectat atat turismul de placere, cat si turismul de afaceri, iar gradul de ocupare al curselor aeriene in 2008 se afla mult sub cel de anul trecut, sustin tour-operatorii. Acest lucru i-a determinat pe unii dintre ei sa reduca preturile chiar si cu 30%. In ceea ce priveste perspectiva pentru 2009, aceasta este inca rezervata, avand in vedere scaderea cererii ca urmare a unei piete a muncii slaba si a fluxului scazut de capital din corporatii catre industria de travel.

Pentru perioada sarbatorilor de iarna, agentiile inregistreaza o stagnare fata de anul precedent. Sunt tour-operatori importanti care au inregistrat, strict pentru aceasta perioada, scaderi cuprinse intre 5 si 10%, dar si operatori care au inregistrat usoare cresteri, potrivit datelor Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Pentru turismul extern, numarul de turisti nu a scazut, in schimb, valoarea pachetelor turistice alese a fost mai mica, in medie cu 20-30% fata de anul trecut. Cel mai bine s-au vandut destinatiile exotice si pachetele turistice cu preturi mici si medii din Austria.

De asemenea, exista destinatii turistice, in special cele din bazinul mediteraneean, unde multi prestatori de servicii au hotarat sa reduca preturile, cu 15-30%. Chiar si pentru turismul intern, sunt hotelieri care au redus preturile, pentru perioada sarbatorilor, cu 10-20%. Ofertele speciale si cele last minute au contribuit la o stagnare a pietei sau oricum nu la o scadere considerabila. Ponderea estimata a circulatiei turistice din total este de 20% pentru Craciun si de 80% pentru Revelion, potrivit ANAT.

"Aceasta criza este o mare sansa pentru turismul romanesc. In conditii de criza, turistii cauta destinatii apropiate si ieftine. Astfel noi putem sa atragem turisti straini, insa trebuie sa venim cu oferte competitive", a declarat presedintele ANAT, Dragos Anastasiu. In ceea ce priveste apetitul romanilor pentru vacante, reprezentantii Asociatiei considera ca acestia se vor duce in continuare in concedii, insa probabil ca vor alege destinatii mai apropiate si cu preturi mai mici. Chiar daca anul 2008 a inceput bine, criza a diminuat ritmul de crestere al vanzarilor pentru sarbatori, cea mai critica luna fiind noiembrie.

Pentru 2009, ANAT estimeaza ca industria turistica romaneasca, desi va fi si ea afectata de criza, nu va inregistra o scadere a ratei de crestere mai mare de 5%. Aceasta deoarece Romania nu este inca o piata matura si are inca un mare potential de crestere. Reprezentantii ANAT cred ca piata turismului ar putea creste anul viitor cu pana la 10% sau, in cel mai rau caz, va stagna.

Integral in Gardianul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: