Sapte constatari incomode despre carduri
Data publicarii: 05-08-2009 | Finante-BanciCardul de credit adoarme vigilenta consumatorului cu perioada de gratie; cardul de debit va directioneaza subtil banii spre banci. Cardul de fidelitate va momeste cu reduceri simbolice, pentru a trece pragul magazinelor cand, de fapt, nu aveti nevoie.
1. O invitatie cu gratie la cheltuieli exagerate
Perioada de gratie in cazul unui card de credit exista doar pentru a va adormi vigilenta si bunul-simt. Putini s-ar mai apuca de cheltuieli daca ar sti ca vor fi nevoiti sa returneze banii la dobanzile exorbitante practicate de banci la aceste instrumente (20-30% in prezent, in Romania). Multi vor avea insa tendinta sa uite acest amanunt la umbra celor 30-55 de zile pe care le au la dispozitie pentru a returna banii fara dobanda. Va imaginati ca bancile iau din resursele proprii pentru a genera limita de credit de pe card sau din depozitele la termen? Gresit! Este vorba, in majoritatea cazurilor, de emitere de moneda virtuala care (pentru banca) nu genereaza costuri, ci doar beneficii atunci cand clientul intra in perioada de aplicare a dobanzilor ori a penalitatilor de intarziere.
2. Un bir mascat pentru banci
Recent, Curtea Constitutionala a admis ca obligarea angajatilor de a primi banii de salariu pe card (bancile trebuie sa-i fie recunoscatoare Guvernului Tariceanu pentru asta) reprezinta o limitare a veniturilor (prin aplicarea unor comisioane de retragere care pot depasi 0,5%). Putine banci ofera dobanzi apropiate de depozite pe cardul de debit.
Printre cele mai opace la protejarea economiilor populatiei de inflatie sunt bancile care au beneficiat cel mai mult de contractele incheiate cu institutiile publice pentru virarea salariilor angajatilor (vezi BCR, BRD).
3. Fidelitate platita scump
Cardurile co-branded vor sa va castige drept clienti permanenti sub pretextul unor reduceri simbolice. 5-10% nu inseamna mare lucru pentru retailer, e oricum sub marja sa de profit, iar miza este castigarea unui client pe termen lung, eventual smuls chiar de la concurenta.
4. Siguranta pana la proba contrarie
Daca sunteti victimele unei tentative de phishing ori a unei clonari a cardului, sunt sanse mari sa fiti intampinati cu o ridicare din umeri la ghiseu. Exista carduri legate de conturile curente cu dobanda sau chiar de conturile de economii, unde o astfel de frauda va poate cauza pierderi substantiale.
In plus, spre deosebire de un depozit unde exista un contract semnat de banca, in cazul unui card legat de un cont in care sumele circula des (alimentari si retrageri frecvente), poate fi mai greu de demonstrat dimensiunea fraudei.
5. Comisioane multe si nu toate marunte
Bancile va taxeaza pentru emiterea cardului, administrarea contului, emiterea unui card suplimentar, pentru intarziere la plata sumelor retrase, pentru retragere de numerar, interogarea soldului, pentru schimbarea PIN-ului, pentru transmiterea unui extras de cont etc. "Pic cu pic se face lac" se potriveste de minune in industria emitentilor de carduri. Cel mai greu la cantar trag insa dobanzile penalizatoare pe cardul de credit sau pentru utilizarea descoperitului de cont (overdraft) pe cel de debit. Cei care au ajuns sa traiasca din sumele retrase de pe doua carduri de credit au simtit pe pielea lor asta la inceputul anului.
6. Sindromul Big Brother
Cipul din card va garanteaza siguranta tranzactiilor, dar va poate asigura simultan localizarea in spatiu in momentul in care faceti operatiuni. Va trebui sa alegeti deci intre nevoia de siguranta maxima si intimitate.
7. Cash-ul are avantajele sale
Cine isi face cumparaturile cu banii jos va fi tentat sa isi compuna mai atent, de acasa, lista de achizitii, sa dramuiasca mai grijuliu cumparaturile care nu sunt de stricta necesitate. Poti evita sa cumperi inutil plecand, pur si simplu, cu bani mai putini de acasa, ceea ce nu se intampla cand ai toate economiile pe card.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut