Protectia Consumatorului vrea sa puna la punct bancile
Data publicarii: 15-03-2010 | Finante-BanciUrmarind armonizarea completa pentru a se asigura acelasi nivel ridicat de protectie a intereselor economice pentru toti consumatorii din Uniunea Europeana, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a elaborat un proiect de Ordonanta de Urgenta privind contractele de credit pentru consumatori, dupa dezbaterea publica, acesta fiind trimis Parlamentului spre aprobare. "Avand in vedere o serie de factori, cum ar fi: insuficienta protectie pentru consumatori, diversificarea instrumentelor de credit, legislatia foarte diferita in statele membre, aceasta din urma determinand denaturarea concurentei, neincrederea consumatorilor de a recurge la ofertele de credit din alte state membre si, prin urmare, ingradirea liberei circulatii a serviciilor, a devenit tot mai stringenta in ultimii ani, la nivelul Uniunii Europene, necesitatea elaborarii unei noi legislatii in domeniul contractelor de credit destinate consumatorilor", noteaza ANPC in Nota de fundamentare a actului normativ, precizand ca se doreste aplicarea acestuia pana la data de 11 iunie a.c.
Proiectul de ordonanta de urgenta se aplica contractelor de credit, inclusiv contractelor de credit garantate cu ipoteca sau cu o alta garantie comparabila pentru proprietatea imobiliara sau garantate printr-un drept privind proprietatea imobiliara precum si contractelor de credit al caror scop il constituie dobandirea sau pastrarea drepturilor de proprietate asupra unui teren sau asupra unei cladiri existente sau proiectate, indiferent de valoarea totala a creditului precum si contractelor de leasing. "Trebuie subliniat faptul ca proiectul de act normativ se aplica contractelor de credit indiferent de suma ce face obiectul acestora", se arata in Nota de fundamentare, ANPC referindu-se la prevederile Legii nr. 289/2004 care nu se aplica acelor contracte de credit incheiate pentru valori mai mici de 200 euro sau mai mari de 20.000 euro.
Informatiile precontractuale, comunicate printr-un formular standardizat
Actul normativ reglementeaza informatiile ce trebuie oferite consumatorilor in stadiu precontractual, informatiile ce trebuie incluse in contractele de credit precum si in publicitatea aferenta, dar si aspecte referitoare la dobanda si la comisioane precum si formula de calcul a dobanzii anuale efective.
Dintre aspectele de interes din proiectul legislativ, initiatorul le evidentiaza pe acelea legate de comunicarea informatiilor precontractuale prin intermediul unui formular standardizat. Consumatorii vor primi, inainte de semnarea unui contract de credit, un formular standard care cuprinde informatii care sa le permita acestora sa compare mai multe oferte pentru a putea lua o decizie informata cu privire la eventuala incheiere a unui contract de credit.
Prevederile se aplica si in cazul "descoperitului de cont"
Totodata, proiectul stabileste conditiile in care consumatorul poate rambursa anticipat creditul, drepturile acestuia, dar si compensatia pe care creditorul o poate percepe in cazul rambursarii anticipate. Compensatia este stabilita sub forma de procentaj si nu poate depasi 1% din valoarea creditului rambursat anticipat daca perioada de timp dintre rambursare si data convenita pentru incetarea contractului este mai mare de un an si, respectiv, 0,5% daca perioada este mai mica de 1 an. Sunt, de asemenea, reglementate in mod expres cazurile in care creditorii nu pot percepe compensatia. In toate cazurile, compensatia nu trebuie sa depaseasca cuantumul dobanzii pe care consumatorul ar fi platit-o daca nu ar fi rambursat anticipat.
"Consumatorul are dreptul sa se retraga din contractul de credit, fara a invoca motive, in termen de 14 zile calendaristice. Actul normativ se aplica si contractelor care prevad facilitatea "descoperit de cont", fie instituind un regim mai usor pentru anumite tipuri de "descoperit de cont", fie aplicandu-se in totalitate acelor contracte conform carora creditul trebuie rambursat intr-o perioada mai mare de 3 luni", se arata in Nota de fundamentare.
DAE si noile servicii de creditare
In ceea ce priveste calculul dobanzii anuale efective (DAE), prin formula de calcul se doreste oferirea unei reprezentari numerice si comparabile a costului, astfel incat sa se poata compara ofertele diferitilor creditori nationali sau din alte state membre, in vederea alegerii celei mai bune oferte. DAE are trei elemente: formula in sine, un set de observatii necesare pentru a evita neclaritatile si o serie de ipoteze suplimentare, necesare pentru categorii specifice de credite. Referitor la noile servicii de creditare, care nu sunt folosite in mod curent pe piata serviciilor financiare din Romania, actul normativ ofera un cadru suficient de cuprinzator si flexibil permitand intrarea acestora sub incidenta ordonantei.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut