Cheltuielile cu alimentele de baza ale romanilor au crescut cu 15% in primele sase luni-studiu

Data publicarii: 03-11-2011 | Diverse

Consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 6% in primele sase luni din acest an, influentat in special de inflatie, iar cheltuielile cu alimentele de baza ale romanilor au crescut cu 15%. potrivit unui studiu GfK.

”Consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 6% in moneda nationala in primele sase luni ale anului 2011 comparativ cu perioada similara a anului precedent. Aceasta crestere a fost influentata in primul rand de nivelul ridicat al inflatiei. (...) Din analiza principalelor categorii de produse, se observa cum alimentele de baza au fost cele mai afectate de cresterea preturilor, valoarea cheltuita pentru aceste categorii fiind cu 15% mai mare, in timp ce cheltuielile pentru produse alimentare ne-esentiale au crescut cu 4%”, se arata intr-un studiu GfK privind consumul casnic pentru primul semestru.

In volum, piata inregistreaza o scadere de aproape 2%, in timp ce fenomenul de down-trading, respectiv trecerea catre produse dintr-un segment de pret inferior, este inregistrat in continuare.

Uleiul a inregistrat cresteri valorice de pana la 40%, in vreme ce volumul a scazut cu aproape 2%. Pentru cafeaua macinata si prajita, nivelul cheltuielilor a ramas relativ stabil, desi consumul a scazut cu pana la 7%, la un numar de consumatori constant.

”Cheltuielile pentru produsele de ingrijire a locuintei si de igiena personala au inregistrat cresteri de 5% in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent. Dintre produsele nealimentare de baza, gospodariile din Romania au platit usor mai putin pentru detergent de rufe (-1% in valoare), in timp ce pentru sampon de par cheltuielile au crescut cu pana la 12%, desi consumul a ramas aproximativ acelasi”, se arata in studiu.

Analiza arata ca deodorantele si sapunul de toaleta inregistreaza cresteri volumice modeste de 4% fiecare, in conditiile in care produsele de ingrijire au fost puternic afectate de scaderea consumului, in incercarea romanilor de a se adapta la contextul economic dificil. Totodata, numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data aceste produse a crescut usor. 

Comertul modern castiga in continuare teren in detrimentul celui traditional, atragand in primele sase luni 47% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum. Astfel, comertul modern a avut o crestere de doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent.

Pe de alta parte, buticurile si magazinele alimentare, principalele formate ale comertului traditional, au pierdut patru puncte procentuale in valoare. 

”La nivel de cheltuieli absolute, in aceasta perioada, hipermarketurile si supermarketurile au inregistrat rate de crestere de aproape 15% fiecare, iar magazinele de tip discount de 14%. Principalul motor de crestere in cazul formatelor comertului modern este numarul mai mare de cumparatori, tendinta explicata si de expansiunea teritoriala dinamica a marilor lanturi de retail”, se mai spune in studiu.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national. 

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: