Ernst & Young: Cinci pasi pentru evitarea blocajelor in lantul de aprovizionare al companiilor

Data publicarii: 18-04-2012 | Afaceri

In prezent, cele mai multe companii globale au branduri recunoscute in intreaga lume, dar continua sa opereze regional. Astfel, ele functioneaza dispersat, dezvolta numeroase platforme de IT, dar si asocieri, aliante si strategii de externalizare care variaza in functie de scop. Pe de alta parte, marile companii se confrunta cu o crestere a cererii consumatorilor pentru bunuri si servicii perfomante, simple si fiabile la pretul cel mai bun. 

In acest context, prin standardizarea proceselor de operare, a sistemelor informatice si prin managementul datelor, companiile pot sa diminueze blocajele operationale si sa-si imbunatateasca nivelul de performanta, concentrandu-se pe simplitate si fiabilitate.

1. Identificarea problemei

Un blocaj in lantul de aprovizionare ar putea duce nu numai la o deteriorare a valorii create pentru actionari, dar si la o prejudiciere a brandului. In absenta centralizarii si a standardizarii proceselor si controalelor, probabilitatea unui astfel de blocaj creste substantial. 

 Atunci cand prea multi oameni au autoritatea de a schimba o comanda in orice moment al procesului de aprovizionare - de la receptia comenzii, la faza de fabricatie si pana la partea de logistica si livrare - pot sa rezulte cresteri de costuri, scaderi ale productivitatii, intarzieri in livrarea catre consumatori si reducerea profitului. 

2. Cauza

Operatiunile din lantul de aprovizionare sunt, in prezent, sub o mai mare presiune decat oricand. In actualul context, se cer metode eficiente care sa permita afacerii sa-si atinga obiectivele financiare si de crestere. Zonele de presiune sunt:

Fidelizarea consumatorului. Asigurarea unor performante operationale optime implica o concentrare sporita asupra proceselor supuse riscului de performanta slaba ce pot afecta satisfactia consumatorului.

Modificarea marketingului de produs / a cererii consumatorului si/sau a strategiei de service. Schimbarile de strategie pot destabiliza lantul de aprovizionare, generand desincronizari si facandu-l ineficient si nefunctional.  

Extinderea globala. Companiile care se extind in pietele globale trebuie sa aiba in vedere metode optime de lansare operationala, scenarii de joint venture, sa aiba optiuni de productie si strategii de competitivitate definite in functie de costuri pe termen scurt si mediu.

Cresterea riscului in ceea ce priveste lantul de aprovizionare/ reglementare/ complexitate fiscala. Cresterea complexitatii operationale si extinderea geografica a lanturilor de aprovizionare atrag dupa sine o crestere a riscurilor si a potentialului de aparitie a unor intreruperi. Introducerea constanta de noi restrictii operationale sau reglementari in diferitele piete pot genera costuri suplimentare in lantul de aprovizionare.

3. Impactul

Responsabilitatea echipei de operatiuni incepe cu o comanda venita de la consumator si se finalizeaza cand produsul este livrat iar consumatorul vizat este multumit. De-a lungul ciclului de viata al lantului de aprovizionare, departamentul de operatiuni este responsabil de sute de procese si implica peste 60 de competente. Intervin, in plus, interactiuni cu functiuni fata de care operatiunile nu sunt direct responsabile, dar ale caror decizii ar putea avea un impact asupra abilitatii de a satisface comanda consumatorului.

Standardizarea modelelor de operare globale si a proceselor de desfasurare a intregului lant de aprovizionare, pot sa amelioreze eficienta, sa alinieze procesele si sa imbunatateasca performanta acestuia. Standardizarea reduce probabilitatea blocajelor, a caror inlaturare trebuie sa fie considerata un obiectiv important al fiecarui departament de operatiuni. 

4. Solutia

Regandirea modelului operational si standardizarea in intregime a proceselor de desfasurare a lantului de aprovizionare nu sunt misiuni simple, mai ales pentru organizatiile globale cu operatiuni care cuprind regiuni geografice si filiale diverse. Cu toate acestea, credem ca exista un plan de elaborare in doi pasi pentru imbunatatirea performantei si a standardizarii:

Evaluarea maturitatii procesului. Determinarea gradului de maturitate a procesului si a standardizarii ofera o cunoastere profunda a eficacitatii, a procesului de guvernanta, a managementului informatiilor si ajuta la formularea unor modalitatii de imbunatatirea a predictibilitatii si fiabilitatii.

Realizarea unei evaluari rapide a lantului de aprovizionare. Evaluarea rezultatelor financiare, operationale, organizationale si realizarea implica vizitarea prin sondaj a mai multor unitati operationale pentru a intelege modul de operare.

5. Concluzia

Reducerea costurilor este doar unul dintre beneficiile pe care le pot realiza cei din departamentul operational prin regandirea modelelor de operare si standardizarea tuturor rolurilor, proceselor si controalelor asociate lantului de aprovizionare. Alte beneficii:

Alinierea strategiilor operationale la obiectivele de vanzare si/sau marketing in vederea cresterii cotei de piata si a pozitionarii competitive.

Identificarea si evaluarea unor strategii mai bune pentru retelele de productie, distributie, asamblare si suport administrativ la nivel global.

Elaborarea unor sisteme de masurare a performantei in executia strategiilor operationale.

Identificarea activelor care nu aduc valoare adaugata si a operatiunilor care ar putea fi consolidate sau externalizate.

Chiar daca multe organizatii ar putea reveni pe profit in urmatoarea perioada, cresterea va fi insesizabila. Drept urmare, liderii sunt in cautarea unor noi arii in care sa realizeze plusul de profitabilitate. Pentru a raspunde acestui nou imperativ, companiile trebuie sa aiba o abordare globala a modelelor lor de operare. Prin standardizare, departamentele operationale pot sa obtina eficientizarea pe care companiile o cauta. 

Supply chain standardization (Cum poti sa cresti predictibilitatea si eficienta operationala prin standardizarea proceselor si a controalelor) este ultimul numar din seria de analize Ernst & Young 5 insights for executives - si prezinta cinci etape prin care companiile isi pot imbunatati performanta prin adoptarea unui model operational de standardizare a lantului de aprovizionare.

Despre Ernst & Young

Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 152.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 22,9 miliarde dolari in anul 2011. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le acordam clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 450 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com

Ultimele stiri pe BankNews.ro: