Ernst & Young: Marile corporatii au resurse, dar le lipseste motivarea pentru fuziuni si achizitii

Data publicarii: 23-04-2012 | Afaceri

  • Estimari in scadere pentru piata de fuziuni si achizitii (M&A) la nivel global, in ciuda climatului economic pozitiv
  • Reorientare a strategiilor de business de la oportunitatile de cumparare, catre optimizarea portofoliului si a afacerii
  • Crestere a vanzarilor pe fondul tendintei de consolidare a lichiditatilor si de renuntare la activele colaterale non-core

Mediul economic mai favorabil tranzactiilor nu reuseste inca sa convinga marile corporatii sa se angajeze in fuziuni si achizitii, conform ultimului Capital confidence barometer al Ernst & Young. Studiul are la baza un sondaj desfasurat in luna martie 2012, in cadrul caruia au fost chestionati peste 1.500 de executivi de top din 50 de tari din intreaga lume. 

Doar 31% dintre cei intervievati au declarat ca intentioneaza sa se implice intr-o activitate de achizitii in urmatoarele 12 luni, in scadere fata de nivelul de 41% inregistrat in octombrie 2011. Aceasta este cea mai mica valoare inregistrata de la primul barometru Ernst & Young, realizat la sfarsitul anului 2009. In schimb, numarul companiilor care cauta sa vanda active a crescut de la 26% la 31% - in crestere cu 5%.

In ceea ce priveste achizitiile, companiile din domeniul serviciilor financiare, biotehnologiei, de petrol si gaze, de tehnologie si de produse de larg consum au declarat ca sunt interesate sa faca tranzactii. Companiile din domeniul minier si metalurgic, auto, al energiei si utilitatilor sunt mai putin increzatoare in privinta unor viitoare implicari in activitati de fuziuni si achizitii. Companiile cu sediul in India, Marea Britanie, SUA si Germania s-au clasat printre cele mai predispuse sa se implice in tranzactii, in timp ce omoloagele lor din Japonia si Rusia s-au dovedit mai precaute. La intrebarea referitoare la pietele ce sunt vizate pentru tranzactii, primele cinci mentionate au fost China, India, SUA, Brazilia si Indonezia.

In ciuda contextului economic actual mult mai favorabil pentru revitalizarea tranzactiilor, principala caracteristica a politicii de fuziuni si achizitii ramane mai degraba prudenta, decat increderea. Cu un acces mai bun la credite si dispunand de lichiditati, multe companii au acum mijloacele si metodele de a face tranzactii, insa motivatia lor este temperata de ingrijorarile privind soliditatea si durabilitatea redresarii economice globale. Temerile companiilor in privinta activitatii de fuziuni si achizitii pe termen scurt sunt determinate si de imposibilitatea de a avea o perspectiva pe termen lung pentru anumite aspecte critice, cum ar fi valoarea de piata.

Acest decalaj intre increderea economica si activitatea tranzactionala a companiilor este evidentiat de datele recente. Astfel, la nivel global, volumul de fuziuni si achizitii a scazut cu 22% in primul trimestru din 2012, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Cumparam cu banii jos

Combinatia dintre cresterea profitului operational, reducerea costurilor prin programe dedicate si prudenta fata de risc a dus la acumularea unor cantitati importante de lichiditati de catre marile companii globale. Dintre companiile care au declarat fie ca se vor angaja din nou in activitati de fuziuni si achizitii, fie ca se gandesc sa o faca, aproape jumatate au spus ca vor folosi aceste lichiditati ca principala sursa de plata. Creditarea ca mijloc de finantare, a inregistrat o crestere modesta in popularitate - generata de costurile ceva mai scazute si de o mai mare incredere a mediului de afaceri in disponibilitatea creditelor. Procentul celor care ar folosi credite pentru a finanta o achizitie a crescut la 39%, de la nivelul de 33% inregistrat cu sase luni in urma.

Tot mai multe companii vand active prin operatiuni de dezinvestire

Atitudinea, in general conservatoare a respondentilor fata de strategia de fuziuni si achizitii se reflecta si in accentul pe care il pun pe crearea de valoare prin crestere organica, optimizarea portofoliului si dezinvestire. Procentul companiilor care intentioneaza sa vanda active in urmatoarele 12 luni a crescut de la 26%, in octombrie 2011, la 31% in prezent. Companiile tind sa se se concentreze pe optimizarea operatiunilor lor si continua sa fie interesate de cresterea volumului de lichiditati. Tot mai multe companii au tendinta sa se concentreze pe ceea ce se intampla in interiorul organizatiilor lor - pe gestionarea eficienta a portofoliilor si a activelor non-core - mai degraba decat pe ceea ce se intampla in exterior - la potentialele oportunitati de cumparare. Dezinvestirea  este mai pronuntata, cu precadere, in America de Nord. E de asteptat, totodata, ca aceasta sa creasca si in Europa si Japonia, in urmatoarele luni, pe masura ce companiile vor cauta sa se repozitioneze ca urmare a crizei din zona Euro si a estimarilor de imbunatatire a contextului economic.  

Sectoarele cele mai susceptibile de a adopta decizii de dezinvestire sunt: petrol si gaze, biotehnologie, produse de larg consum, minier, metalurgic, energetic si de utilitati. Companiile cu sediul in Brazilia, Japonia, Marea Britanie, Germania si Canada sunt printre cele mai inclinate sa vanda din active.

Perspective economice mai optimiste cu o schimbare mai marcanta in pietele dezvoltate

Sondajul a demonstrat cat se poate de clar ca ascensiunea increderii economice este alimentata de increderea generala in mediul de afaceri. Proportia celor care considera ca situatia economica mondiala e pe cale de a se imbunatati a crescut de la 26% in octombrie 2011, la 52% in aprilie 2012. Numai 20% dintre respondenti au ramas pesimisti in ceea ce priveste starea economiei fata de 37% inregistrati acum sase luni.

Indicatorii care masoara nivelul de incredere in business au marcat o ameliorare generala. Astfel, s-au consemnat valori crescute ale increderii in obtinerea unor rezultate financiare pozitive, in cresterea gradului de ocupare a fortei de munca, in accesul la credite si ameliorarea mediului de reglementare. Singurul indicator in declin a fost cel al proportiei de respondenti care cred intr-o perspectiva pozitiva a stabilitatii pe termen scurt, care a scazut de la 14% in octombrie 2011, la 5% in prezent.

Increderea in economie si afaceri a revenit cel mai puternic in SUA si in diverse zone ale Europei, inclusiv in Franta si in Marea Britanie. In contrast, increderea in pietele emergente a ramas la fel sau a scazut, in special in cazul Indiei.

Relaxarea din zona Euro, ca urmare a restructurarii datoriei Greciei si perspectivele pozitive ale pietei din SUA comparativ cu sfarsitul de an 2011, au dat mai multa incredere marilor corporatii in ceea ce priveste starea de sanatate a economiei globale. Cu toate acestea, tinand cont de faptul ca 86% dintre companiile globale sustin ca afacerile lor au fost afectate de criza continua din zona Euro, exista indicii ca aceasta recuperare a increderii ar putea fi una fragila si dificil de sustinut.  

Ce se va intampla in continuare?

In ciuda imbunatatirii performantelor economice si a cresterii modeste a increderii in afaceri, companiile raman extrem de precaute, mai ales in ceea ce priveste perspectivele pe termen scurt. 

In conditiile in care redresarea economica globala ramane inca una fragila, companiile nu sunt dispuse sa-si aloce timpul si resursele pentru fuziuni si achizitii iar atitudinile de tipul acumularii defensive de lichiditati vor continua sa reprezinte regula de baza. Cu toate acestea, ar putea veni un moment cand actionarii vor pune presiune sau guvernele vor incuraja companiile sa faca ceva cu excesul lor de lichiditati. In eventualitatea in care acest lucru se va intampla, am putea asista la o crestere a activitatilor de fuziuni si achizitii.   

Ultimele stiri pe BankNews.ro: