Cum isi pot proteja antreprenorii romani afacerile?
Data publicarii: 16-05-2012 | Afaceri
Indiferent de modalitatea de protectie (marci verbale, combinate, figurative, tridimensionale, sonore), marca reprezinta semnul distinctiv care ajuta la diferentierea de catre consumatorul mediu, rezonabil de bine informat, a produselor si serviciilor unui comerciant de produsele si/sau serviciile identice sau similare ale celorlalti comercianti.
In Romania, marca are caracter facultativ, producatorul de bunuri sau prestatorul de servicii nefiind constrans de legislatia in materie sa isi protejeze activitatea prin inregistrare.
Multi antreprenori din Romania nu considera esentiala inregistrarea marcilor, dar aceasta operatiune este foarte importanta pentru protejarea investitiilor facute, dar si pentru mentinerea afacerii pe piata.
Pentru majoritatea producatorilor de bunuri si prestatorilor de servicii, protectia activitatilor intelectuale devine extrem de importanta in momentul in care exista deja litigii aflate in desfasurare in fata instantelor judecatoresti competente, insa din pacate, de cele mai multe ori, aceasta constientizare tarzie ii va ajuta in proiectele viitoare si nu in cele aflate deja pe rolul instantelor.
In ultimii ani bugetele alocate de companii pentru protejarea marcilor, inventiilor, modelelor de utilitate, indicatiilor geografice, desenelor si modelelor au fost reduse drastic.
Mai mult decat atat, exista producatori de bunuri sau prestatori de servicii care atunci cand li se prezinta situatia afacerii lor si riscurile la care se expun prin neinregistrare, trateaza problemele cu superficialitate si au ca rezolvare a problemei renuntarea la marca initiala si inlocuirea ei cu o noua marca netinand cont de faptul ca exista riscul ca parte din clienti sa nu il mai recunoasca in piata sau sa fie sceptici la noua prezentare.
Totusi exista si o alta categorie de producatori de bunuri si prestatori de servicii, si anume cei care constientizeaza importanta protectiei proprietatii intelectuale, si pe cale de consecinta opteaza pentru o protectie eficienta.
Desi aceasta categorie este diligenta trebuie mentionat ca simpla inregistrare nu este suficienta, aceasta fiind completata atat de monitorizarea in piata, cat si de monitorizarea bazelor de date in vederea depistarii potentialilor concurenti ce depun, intentionat sau nu, spre inregistrare marci nationale, comunitare sau internationale cu protectie si in Romania, identice sau similare cu marca inregistrata anterior.
"Este foarte important ca antreprenorii din Romania sa constientizeze importanta activelor necorporale concretizate prin protectia proprietatii intelectuale. Astfel, avand un drept exclusiv asupra marcilor, indicatiilor geografice, inventiilor, desenelor si modelelor, titularii vor putea interzice contrafacerea, vor putea cesiona sau vor putea acorda licente catre terti, actiuni ce au menirea de a creste veniturile titularului de drept si de a-si proteja investitiile facute in productie, distributie si promovarea afacerii sale” a declarat Niculina Gavril manager al cabinetului N.D. Gavril, specializat in consultanta in domeniul proprietatii intelectuale.
Toate certificatele eliberate institutiile abilitate ofera drepturi legale totale asupra marcii, iar asta inseamna ca proprietarul are drept exclusiv de utilizare a denumirii si/sau imaginii respective, in esenta a marcii. Producatorul de bunuri sau prestatorul de servicii ce detine un certificat de inregistrare al unei marci va putea astfel sa se opuna in justitie in cazul in care alti producatori de bunuri sau prestatori de servicii incearca sa copieze insemnele marcii deja inregistrate.
"De retinut, ca o marca inregistrata la OSIM este protejata doar pe teritoriul Romaniei, si nu inclusiv la nivel european sau international. Multi producatori de bunuri sau prestatori de servicii romani nu cunosc faptul ca inregistrarea marcilor este limitata teritorial, si, ca atare, o marca inregistrata la OSIM nu va fi ferita de contrafacere, intr-o alta tara”, a continuat Niculina Gavril.
Pentru antreprenorii ce isi incep business-ul in Romania, si ulterior, doresc sa se extinda in alte state, modalitatile de protectie variaza. Astfel, exista "calea nationala" prin intermediul careia daca interesul meu ca antreprenor este sa intru pe piata din Polonia, de exemplu, pot face cerere la oficiul national din aceasta tara. Trebuie avut in vedere totusi faptul ca aceasta modalitate poate implica uneori si costuri suplimentare pentru consilierul din tara respectiva.
O alta modalitate de extindere teritoriala a protectiei este reprezentata de "calea comunitara (europeana)", in care prin depunerea unei cereri la Oficiul de Armonizare a Pietei Interne (OHIM) obtin protectie in toate cele 27 de state membre, deci si in Polonia.
Institutia OHIM are sediul central in orasul Alicante din Spania.
Asadar, prin depunerea unei singure cereri la OHIM, pe suport de hartie sau electronic si prin plata unei singure taxe, solicitantul cererii de marca va beneficia de protectie in toate cele 27 de state membre.
Mai mult decat atat, el poate completa cererea in limba materna, fiind obligat sa selecteze o a 2-a limba de circulatie internationala (engleza, franceza, germana sau spaniola) in care sa se poata purta corespondenta cu privire la cererea de marca in cauza.
Cea de-a treia modalitate de extindere teritoriala a protectiei unei marci este reprezentata de "calea internationala” (Sistem Madrid) in care pot desemna doar tara de interes, de exemplu Polonia. Protectia prin intermediul acestei cai este posibila datorita celor doua tratate internationale, la care Romania este parte, respectiv Aranjamentul de la Madrid si Protocolul referitor la Aranjamentul de la Madrid.
In Romania, datorita schimbarii Legii 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice in mai 2010, perioada de obtinere a drepturilor exclusive a scazut de la aproximativ un an la 6 luni.
Cabinet N.D Gavril este o companie de consultanta specializata in domeniul proprietatii intelectuale pentru afaceri. De 10 ani specialistii N.D. Gavril asigura reprezentare si consultanta persoanelor fizice si juridice din Romania si strainatate, in vederea obtinerii titlurilor de protectie in materie de proprietate intelectuala, respectiv pentru marci de produse si servicii, indicatii geografice, desene si modele industriale, precum si inventii.
Comunicat de presa
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii