Caracatita spagilor de la Caile Ferate: Cota nasilor de tren ajungea si la 1.000 de euro/tura

Data publicarii: 26-10-2012 | Diverse

Pentru prima data in istoria CFR, Politia si Procuratura s-au decis sa desfaca itele spagilor pe care le incaseaza controlorii de tren. Tentaculele caracatitei mitei, estimata la minim 30 milioane de euro/an, se intind de la controlorii care luau bani de la calatorii prinsi fara bilet, sefii de tren, revizorii de specialitate, pana la sefii de serviciu din Ministerul Trasporturilor. Mai bine de un an a durat operatiunea de "filaj” a nasilor de tren. Pe langa ofiterii de la Politia Transporturi, si angajati din Corpul de Control al Ministerului Transporturilor au filmat controlorii care au luat bani de la calatori.

 Surse din randul ceferistilor ne-au declarat ca "nasii” de tren si angajatii CFR Calatori care fac supracontrolul aveau un "target” in privinta spagii. "Este bataie mare pentru un post de controlor. Angajatii CFR Calatori care verifica biletele, dupa fiecare tura, au de achitat un plan catre supracontrolori sau revizorii de specialitate. Indiferent cata spaga au incasat, planul trebuie achitat fata de superiori. Planul se ridica si la peste 1.000 de euro daca este o ruta circulata de calatori fara bilet. Controlorii isi opresc o mica parte din spaga, restul merge mai departe. Controlorii trag sa faca «planul», ca poate maine sunt pe un tren unde nu pot sa-l faca. Daca se intarzie platile catre sefi, se trece la amenintari si pot fi dati afara. Revizorii au grija de oamenii lor si ii plaseaza pe trenuri unde se fac bani”, ne-au explicat sursele citate.

 Zeci de politisti si mascati au descins la sediile Sucursalei de Transport Feroviar Calatori (STFC) Bucuresti, Brasov, Cluj, Iasi si Craiova, aproape 200 de controlori, supracontrolori, revizori si sefi de servicii fiind dusi la audieri in calitate de acuzati sau martori, intr-un dosar de luare de mita si evaziune. Numai din Ministerul Transporturilor, unde se afla sediul Regionalei CFR Bucuresti, au fost ridicati zece angajati, acestia fiind dusi la audieri la Parchetul Tribunalului Brasov.

 Procurorii din Brasov au retinut 27 de controlori

 Pana la ora inchiderii editiei, 27 de angajati ai CFR Calatori au primit ordonante de retinere din partea procurorilor Parchetului Tribunalului Brasov, acestia fiind suspectati de dare si luare de mita. Purtatorul de cuvant al Parchetului Tribunalului Brasov, procuror Alina Popescu, a explicat traseul pe care il aveau banii luati de controlori de la  calatori."Conductorii de tren luau bani de la calatorii care circulau fara bilet. Le cereau bani pentru a nu le intocmi acte premergatoare contraventiei la regimul circulatiei pe calea ferata, asa cum prevede legea. Ulterior, pentru a-si putea desfasura in continuare acest gen de activitate, dadeau o parte din banii primiti mai departe catre superiori, iar la randul lor acestia ii dadeau mai departe mai sus, pana la nivelul revizorilor”, a spus Popescu, citata de HotNews.Prejudiciul estimat in perioada vizata de ancheta, respectiv un an si jumatate, este de aproximativ 200 de milioane de lei. "Acest prejudiciu poate sa exprime contravaloarea tuturor tichetelor de transport care ar fi trebuit sa fie incasate de conductorii de tren si nu au fost, raportat la perioada de un an si jumatate de cand au fost facute cercetarile”, a precizat procurorul.

 Infractiunile vizate in acest dosar sunt luare de mita, dare de mita, asociere in vederea de savarsire de infractiuni si divulgarea de informatii nedestinate publicitatii in vederea obtinerii unui folos material."Au fost folosite tehnici speciale de investigare pentru documentarea unei activitati infractionale desfasurate intr-o scara ierarhica de la nivelul conductori de tren, sef de tren, inspector si revizor de specialitate. Au fost folosite tehnici speciale de investigare, avem imagini ambientale surprinse cu ocazia investigatiilor facute cu investigatori sub acoperire”, a mai spus procurorul de la Parchetul Tribunalului Brasov.

 Transferul banilor de la conductori catre superiorii lor se facea in toaletele trenurilor, iar mai departe, la Bucuresti, banii erau predati prin intermediul chioscurilor de ziare sau de bauturi racoritoare de pe peronul Garii de Nord, unde lucrau si rude ale angajatilor CFR Calatori."Locatiile unde se facea tranzitul de bani pot fi si acestea. Destinatarii finali ai banilor urmeaza sa fie stabiliti clar in cursul investigatiilor. Posibil sa fie si rudele celor implicati, nu pot infirma”, a mai explicat Alina Popescu.

 Necolaiciuc: Controlorul pastra cam 30% din spaga

 Celebrul Mihai Necolaiciuc, fost director al CFR in perioada iulie 2000-octombrie 2003, acuzat de procurorii DNA ca a prejudiciat societatea cu milioane de euro, ne-a declarat ca "spaga” la CFR Calatori  este una foarte veche. "Se stie de acest lucru de zeci de ani. Este bine ca in sfarsit s-a inceput aceasta operatiune. In functie de finalul anchetei vom vedea daca se va opri acest flagel. Toata lumea stie de spaga luata de controlorii din tren. In ultmii ani s-a perfectionat acest sistem, de la nas pana la director te mananca sfintii”, ne-a spus Mihai Necolaiciuc. Fostul director general al CFR, citat de Romania TV, a adaugat ca "nasii” de tren pastrau doar 30% din spaga luata de la calatorii prinsi fara bilet, restul mergand la sefii ierarhici ai controlorilor de tren. "Nu ar fi costisitor un sistem prin care calatorii sa nu aiba acces pe peron fara bilet. Sistemul ar fi asemanator cu cel de la metrou, numai ca in cazul persoanelor care folosesc trenul, acestia ar valida biletul la intrare pe peron si apoi la destinatie. In Japonia sau Franta nu poti sa iesi de pe peron daca nu ai validat biletul”, ne-a mai spus Necolaiciuc.

Integral in Puterea.ro

Ultimele stiri pe BankNews.ro: