Artmark: Intreaga piata de arta a anului 2012 poate fi estimata ca depasind 25 milioane euro

Data publicarii: 16-01-2013 | Afaceri

Piata romaneasca de arta a inregistrat in 2012 o crestere de ansamblu de circa 20%, vanzari totale de 14,6 milioane euro si o diversificare fara precedent a ofertei culturale, potrivit unui comunicat al Casei de licitatii Artmark remis miercuri AGERPRES.

Motorul pietei de arta a continuat sa fie reprezentat de casele de licitatii care in 2012 au ajuns sa ofere un numar mediu lunar de 400 de obiecte de arta, in crestere cu 15% fata de anul precedent si mai mult cu 35% fata de anul 2010. Intreaga piata de arta a anului trecut poate fi estimata ca depasind 25 milioane euro, atunci cand se adauga si subpiata vanzarilor private, neinregistrate in documente si certificate de garantie, dar in crestere, informeaza sursa citata. 

"Esalonul artistilor de patrimoniu de importanta nationala a continuat sa reprezinte o investitie sigura, operele semnate de marile nume ale artei romanesti fiind vanate atat de colectionarii consecventi care doresc sa isi intregeasca colectia, cat si de nou-intratii in piata care fie cauta sa isi plaseze banii intr-o investitie sigura, fie doresc sa inceapa o colectie si aleg varianta consacrata", se arata in comunicatul Artmark. 

In anul 2012 opere importante de Nicolae Grigorescu s-au incadrat in intervalul 100.000 - 200.000 euro, in timp ce picturile de mici dimensiuni ale maestrului au putut fi inca accesate pentru preturi variind in jurul sumei de 50.000 euro. Nicolae Tonitza, cel care ocupa in 2011 varful clasamentului pietei de arta din Romania, cu pictura de tezaur "In iatac", adjudecata pentru 290.000 euro in Licitatia de iarna a casei Artmark, pastreaza in 2012 un nivel de 150.000 - 200.000 euro pentru opere semnificative (precum pictura "Trei frati", adjudecata la 170.000 euro in Licitatia de primavara a Casei Artmark). 

In acelasi timp, tehnici mai putin complexe ale lui Tonitza, precum variile sale desene si schite, ofera, inca, tinerilor colectionari posibilitatea de achizitionare plecand de la cateva sute de euro. 

Clasicii si modernistii consacrati ai picturii interbelice au ramas cautarea centrala a anului trecut, preturile acestora fiind mai accesibile decat cele ale artistilor "nationali". Astfel, Gheorghe Petrascu a cunoscut in 2012 o crestere de 5,25%, cu majoritatea lucrarilor adjudecate la cateva mii de euro, dar si varfuri de peste 50.000 de euro, precum "Atelier din Targoviste", adjudecat la 62.914 euro la casa de licitatii Alis in iulie 2012. Din acelasi esalon al pietei, Theodor Pallady a cunoscut in 2012 o crestere de 8,56%, cu un pret maxim de 56.240 de euro obtinut de pictura "Dormind" in licitatia Alis din luna mai a aceluiasi an. 

Cei mai mari castigatori ai anului 2012 sunt insa artistii de patrimoniu care au fost reprezentati in licitatii prin opere mai putin semnificative, avand preturi de pornire mici, sub 1.000 euro. Opera de mici dimensiuni "Sedusa", semnata Misu Teisanu (22,5x29 cm), a pornit in Licitatia de Martisor Artmark de la un pret de 250 euro si a fost adjudecata, intr-un final, pentru 10.000 euro. O alta crestere spectaculoasa a fost inregistrata, de data aceasta, de o sculptura de Bruno Zach, intitulata "Vanzatorul de covoare", care a pornit in licitatie de la 900 euro si s-a adjudecat, dupa 39 de pasi de licitare, la 9.500 euro. 

In ceea ce priveste arta contemporana, potrivit Artmark, 2012 a fost un an roditor, in care a reusit sa stranga cele mai mari sume din scurta istorie a licitatiilor dedicate exclusiv artei postmoderne si contemporane. Daca pana in 2010 Artmark aloca artei contemporane doar o sectiune in cadrul celor patru mari licitatii de sezon, incepand cu 2011 organizeaza anual trei licitatii tematizate de contemporana, ritm pe care isi propune sa il pastreze si pentru 2013. 

Fiecare dintre cele trei licitatii de arta postmoderna si contemporana din 2012 a inregistrat vanzari totale in jurul sumei de 200.000 euro, licitatia din noiembrie 2012 avand un total in crestere de 239.550 euro si o rata de adjudecare de 83.12%. Printre recordurile de autor stabilite in aceasta licitatie se numara: Serban Savu - "Space, The Final Frontier (2)" (10.000 euro), Geta Branescu - "Camasa magica", (7.500 euro), Ion Grigorescu - "Fratii" (7.500 euro). 

Obiectele de colectie si arta decorativa, segmente de piata noi, in curs de conturare, si-au facut loc relativ recent si in calendarul de licitatii Artmark, obtinand rezultate incurajatoare, precum Licitatia "Art Nouveau si Art Deco - de la bijuterie la mobilier" (total: 100.495 euro; rata de adjudecare: 78%), in noiembrie 2012, ori Licitatia de Bijuterii de epoca si de colectie (total: 118.090 euro; rata de adjudecare: 74,5%), in iulie 2012. Diversificarea a continuat cu teme inedite, complet noi in peisajul romanesc, precum: "Mirabilia - Cabinetul de curiozitati" (Artmark, mai 2012, 36.530 euro), "Militaria si Antichitati" (Artmark, aprilie 2012, 73.130 euro), Licitatia de Masini de Colectie, Sport Memorabilia, sampanii si Vinuri de Colectie (Artmark, august 2012, 1.066.240 euro) etc. 

De asemenea, anul 2012 reprezinta al doilea an din viata fondului Certinvest Arta Romaneasca, in care fondul a sporit numarul de investitori la circa 50, cu un total de peste 2 milioane euro fonduri atrase, si a obtinut o performanta agregata extrem de competitiva, de 18,89%. 

Casa de licitatii Artmark a contribuit in 2012 la recunoasterea artei romanesti in afara granitelor tarii, organizand doua licitatii de exceptie, o licitatie in duplex Bucuresti-Chisinau (iunie 2012, total: 1.337.450 euro), respectiv o licitatie exclusivista, in duplex Constanta-Monte Carlo (iulie 2012, total: 902.250 euro). 

La inceputul anului 2012 Artmark a lansat prima campanie din Romania ce avea sa prezinte in mediul televizat avantajele investitiei in arta. In completarea acestui mesaj, Artmark a pus la dispozitia investitorului in arta un site dedicat, www.alegearta.ro, care prezinta pe larg metodele, avantajele si riscurile de operare in piata de arta. 

Tot sub patronajul Artmark, a luat nastere in 2012 si primul Institut de Management al Artei (IMA), ce ofera celor interesati cursuri intensive despre mecanismele pietei de arta, intalniri cu jucatori-cheie din varii segmente ale pietei, cat si familiarizarea cu diferitele curente sau perioade de creatie artistica romaneasca. 

Sursa: AGERPRES

Ultimele stiri pe BankNews.ro: